Het Scannerforum
Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: supercb op 22 januari 2019, 19:03:08
-
??? Waarom is de luchtvaart frequenties nog altijd in analoog am te beluisteren en niet in digitaal ?
-
Waarom wel digitaal?
-
Omdat de kwaliteit veel beter is dan analoog !
-
In de luchtvaart is betrouwbaarheid en verstaanbaarheid belangrijker dan kwaliteit.
-
Ik kom zelf "uit de vliegtuigen", en denk ik er zo over:
Met digitaal is het voor zover ik weet "alles of niets", dat is niet wenselijk.
Liever een zwak signaal dan GEEN signaal.
Ook staat de luchtvaart er om bekend "achter" te lopen tot iets echt beproefd is, zo ook bijv de overgang van CRT naar LCD achtige schermen.
B
-
Hier schiet 'KISS' me te binnen, van Keep It Simple Sir. Ik vind het logisch dat men dingen niet onnodig ingewikkelder maakt. Voor enkel de spraak voldoet dit prima en niet alle nieuwe mogelijkheden lenen zich het best voor alle situaties.
-
ik neem aan dat de luchtvaart wel in am frequentie blijft . mocht dit toch ooit veranderen dan zullen we dit wel te horen of te lezen krijgen denk ik.
-
Grote voordeel van AM tegenover FM of digitaal is dat je twee signalen door elkaar heen kunt horen.
-
En denk ook eens na wat het zou betekenen om over te gaan naar digitaal (wat je overigens niet wilt, zie alle bovenstaande commentaren). Een gesloten netwerk van een enkele gebruiker migreren naar digitaal is relatief eenvoudig. Luchtvaart daarentegen werkt wereldwijd. Hoe zie je die migratie? Als een 'big bang' of gefaseerd? Beide zijn uiterst onrealistisch.
Ter illustratie: invoering van een 8.33 kHz-raster in de luchtvaart heeft zo'n 10 jaar gekost.
-
Dit heeft te maken met de Doppler-shift die optreedt bij hoge snelheden (vliegtuig)
die de synchronisatie verstoort bij een digitaal signaal.
Of dit tegenwoordig nog zo is bij de huidige techniek weet ik niet.
Mooi voorbeeld is dat bij de vroegere politie crypto's er eerst geteld werd alvorens
een gesprek te beginnen, de beide partijen moesten eerst synchroniseren.
Dan begon het met ," een , twee , drie hebben wij contact",
daarna kon de bericht uitwisseling plaats vinden.
Bye.
Sigint
-
Onzin. De dopplerverschuiving van een vliegtuig met een snelheid van 250 m/s (900 km/h) is op 120 MHz maximaal 200 Hz. De frequentieonnauwkeurigheid van een zender is al groter dan dat. Ze hebben beide niets te maken met verstoring van synchronisatie.
Crypto bij de politie was een vrij primitief systeem, waarbij het enige tijd duurde voordat de synchronisatiesleutel was ontvangen.
-
Met dit alles denk ik dat supercb nu wel zijn antwoord heeft ;D
Ik denk dat we er soms eens bij stil moeten staan wat voor operatie iets dergelijks moet zijn om dat wereldwijd voor elkaar te krijgen.
-
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en voor mij mag er een slotje op Johan Beck :-X. Want liever tien goede antwoorden dan 100 antwoorden die... :-\