Auteur Topic: Vraag om advies over AnyTone Porto  (gelezen 377 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Vraag om advies over AnyTone Porto
« Gepost op: 30 april 2024, 13:24:01 »
Geachte lezer, zou u mij kunnen helpen met het programmer van een AnyTone Porto. Nu ben ik wel een heel eind op weg, echter denkende het voor elkaar te hebben, krijg ik de indruk toch nog iets te vergeten in het programmeren. Ik werk natuurlijk graag met een repeater en heb dan ook alles via het bijgeleverde programma geprogrammeerd. VOORBEELD: ik beluister bv op 430.35000 met daar tegenover de repeater van Rotterdam 145.6750. ik gaat ervanuit dat als ik de spreeksleutel in knijp dat ik een signaal uit breng via de repeater. MIJN VRAAG, doe ik iets fout met inprogrammeren want ik heb het idee dat niemand mij hoort. Ik hoor graag, Ps, is of zijn er voor deze radio`s voor geprogrammeerde filetjes. dit bedoeld als opzetje.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 265
Re: Vraag om advies over AnyTone Porto
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2024, 13:47:16 »
Iedere repeater heeft een ingangs en uitgangs frequentie, je zend op de ingang en de anderen horen je op de uitgang.
Als je geen zendamateur bent ( dus geen examen hebt gedaan ) kan je het wel vergeten want de meesten willen dan niet met je praten (omdat het verboden is)
Als je de app repeaterbook download uit de play store kun je zien wat de zogenaamde repeatershift is.

Probleem 2, tijdens het zenden moet je een bepaalde tooncode meezenden (ctcss) dit is een extra beveiliging, zonder die voor ons onhoorbare toon,laat de repeater je niet toe.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 743
Re: Vraag om advies over AnyTone Porto
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2024, 17:41:26 »
Geachte lezer, zou u mij kunnen helpen met het programmer van een AnyTone Porto. Nu ben ik wel een heel eind op weg, echter denkende het voor elkaar te hebben, krijg ik de indruk toch nog iets te vergeten in het programmeren. Ik werk natuurlijk graag met een repeater en heb dan ook alles via het bijgeleverde programma geprogrammeerd. VOORBEELD: ik beluister bv op 430.35000 met daar tegenover de repeater van Rotterdam 145.6750. ik gaat ervanuit dat als ik de spreeksleutel in knijp dat ik een signaal uit breng via de repeater. MIJN VRAAG, doe ik iets fout met inprogrammeren want ik heb het idee dat niemand mij hoort. Ik hoor graag, Ps, is of zijn er voor deze radio`s voor geprogrammeerde filetjes. dit bedoeld als opzetje.

Even wat "open deuren": een repeater heeft een ingangs- en een uitgangsfrequentie (ingang = waar jij op zendt / uitgang is waar je luistert). Heb je de ingangsfrequentie goed geprogrammeerd?

Rotterdam (en veel andere repeaters) willen dat je een CTCSS-code meestuurt. Is dat goed ingesteld?

Welke Anytone?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 393
  • PC5L
Re: Vraag om advies over AnyTone Porto
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2024, 08:34:20 »
Het feit dat je niet weet hoe je een repeater in moet stellen doet mij vermoeden dat je geen zendlicentie hebt. Je moet bij die repeaters (en het hele zendgebeuren in het algemeen) dan ook maar gewoon wegblijven en die anytone snel weer opruimen want het is strafbaar zo'n ding te hebben zonder licentie. Er wordt op de diverse repeaters al genoeg gestoord door niet-zendamateurs.

Dus jengel je scanner(s) aan, lekker luisteren en ondertussen via DLZA.NL studeren om je N-licentie te behalen. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=30614.0

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Vraag om advies over AnyTone Porto
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2024, 09:52:10 »
Voor allen die op mijn bericht gereageerd hebben, mijn dank, ik heb de AnyTone aangeschaft om eens te kijken hoe het één en ander in zijn werk gaat voor ik mijn licentie gaat halen. Voor wat betreft de cursus, daar zie ik niet tegenop en zal waarschijnlijk volgende winterdag mij gaan inschrijven voor zo`n cursus, ik heb wel voor hetere vuren gestaan qua studies, eerst maar eens kijken hoe het allemaal werkt, vandaar mijn vraag. Wat mij een beetje tegenstaat is dat er aardig wat mensen op de frequenties zitten die deze hobby aardig verstoren. Heel erg jammer maar ik moeten zeggen dat ik eerst even goed moet uitluisteren om wat meer in deze technische wereld mee te kunnen praten. Om mee te praten met de gevorderde gebruikers moet je wel wat kennis vergaren. Ps. voor mij is deze hobby helemaal nieuw, dus ik ben op mijn 68 ste een groentje. Nogmaals alle info is welkom.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 393
  • PC5L
Re: Vraag om advies over AnyTone Porto
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2024, 09:59:26 »
Ik wens je heel veel succes met de studie!

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 561
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Vraag om advies over AnyTone Porto
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2024, 10:03:35 »
voor mij is deze hobby helemaal nieuw, dus ik ben op mijn 68 ste een groentje.

Zoek eens contact met amateurs uit je omgeving, dan kan je zien wat en hoe het gaat.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 265
Re: Vraag om advies over AnyTone Porto
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2024, 12:55:39 »
Bij de DLZA kun je online een cursus volgen, je betaalt 10 euro of iets dergelijks en dat is een eenmalig bedrag, je kunt er voor kiezen dit te doneren of het terug te krijgen als je geslaagd bent. De cursus bestaat uit diverse modules die je afsluit met eeen test. bij elke test staat bij de antwoorden die je hebt gegeven ook als deze fout zijn, waarom ze fout zijn, helemaal aan het eind krijg je dan nog een test die lijkt op het echte examen, studeren doe je in je eigen tempo.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.