Auteur Topic: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?  (gelezen 5940 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Robertw

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Gepost op: 23 maart 2021, 07:53:41 »
Elke dag hetzelfde....dikke FT8 signalen op alle banden.........niks te horen op SSB,CW en SSTV.....is dat de hobby tegenwoordig?...computers die met computers communiceren? Computers zijn niet meer weg te denken in amateur radio maar dit????  Wat denken mijn mede zend amateurs daar over??  73 PA0RWH

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2021, 11:20:57 »
In tegenstelling tot scannerluisteraars (die afhankelijk zijn van wat bedrijven kiezen qua communicatie) kun je als zendamateur zelf kiezen welke mode je gebruikt. De mate van digitalisatie bepaal je zelf dus. ;)

Overigens noem je CW, dat is ook een digitale mode, waar de codering in het morse alfabet vastligt. FT8 verschilt daar niet zoveel mee, ook daar ligt de codering vast, al is die codering wat lastiger door mensen op gehoor te doen. Maar het FSK signaal kun je in principe door een smal genoeg filter halen (50Hz) en op gehoor decoderen. Coderen is iets lastiger, dat wel. 8)

Ik denk overigens dat met name de huidige zonnecyclus de aanjager van FT8 is, de condities zijn vaak niet al te best en dan is een mode als CW of FT8 heel handig om toch DX te doen. We zitten echter weer in de opgaande lijn, dus wie weet wat we de komende jaren gaan beleven!
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Robertw

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2021, 08:56:48 »
Ik zie CW niet als digitaal......enkel draaggolf aan en uit....

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2021, 12:04:38 »
Dan is FT8 ook niet digitaal, is ook enkel een draaggolf. Weliswaar verschilt de frequentie steeds miniem, maar er zit geen modulatie op. CW kent daarentegen wel een soort van modulatie, van 0% naar 100% afwisselend. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2021, 13:45:52 »
Ik zie CW niet als digitaal......enkel draaggolf aan en uit....

Mocht je ooit een radio-examen doen en ze stellen de vraag of CW een digitale modus is antwoord dan JA, dan heb je alvast 1 vraag goed. Deze vraag wordt nog steeds regelmatig gesteld.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2021, 17:56:33 »
Ik zie CW niet als digitaal......enkel draaggolf aan en uit....

Mocht je ooit een radio-examen doen en ze stellen de vraag of CW een digitale modus is antwoord dan JA, dan heb je alvast 1 vraag goed. Deze vraag wordt nog steeds regelmatig gesteld.

Digitaal in de ICT is aan of uit, 1 of 0. Als je het zo beredeneerd is CW dus draaggolf aan (1), draaggolf uit (0). Waarmee je kan zeggen dat CW in essentie wel digitaal is, alleen niet op de manier hoe het gros van de Nederlander het ervaart. Het is maar net in wat voor context de term wordt gebruikt. Je kunt ook morse berichten versturen door de spreeksleutel van je (digitale) MotoTRBO in te knijpen in het patroon van morse tekens. Zolang de ander aan de overkant dus maar hoort, aan (1), of uit (0) maakt het medium waarmee je het verstuurt niet uit en kun je dus morse berichten versturen. Echter kun je morse tekens ook met een pen op papier schrijven, analoger dan dat krijg je het niet.

Maar, dit is wat vergezocht. :) (wel interessant om er zo eens over na te denken)
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline TheaF

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2022, 13:27:34 »
Ik heb examen gedaan in de tijd van de 6 D kanalen.
Toen was het nog heel bijzonder als je met bijv Engeland of scandinavië werkte.
Tegenwoordig werk je met een portofoontje vanuit je luie stoel met een amateur in Texas.
Ik wil niet beweren dat dat minder leuk is maar ik vind het wel minder spannend.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2022, 17:04:03 »
In het verleden heb ik menig QSO -gemaakt op 2 en 70 -waaronder ook het Clubstation van de Luchtmacht - PI4NAF en de Marac.
Ooit een PSK modem gekocht en wat Qso,s gemaakt - helaas het mist wat , dus voor mij liever Phone.
Call -Switch gemaakt van PD3KVR naar PD4SAT -Eerst met mijn Arrow Handbeam -wat Qso,s gemaakt, alleen al die kannonnen ,altijd dezelfde -
Met godsvermogens ,geen doorkomen aan ,dus . Er staan nog wel twee egg-beaters klaar voor de mast , dus nog maar eens een gooi doen, ernaar.
Hf -ik twijfel , er komt wel weer een zonnevlek maximum aan , maar voor phone , ook altijd stil op een enkele keer na - Ik denk dat mijn carriere
zijn hoogtij al heeft gemaakt , wellicht nog eens DMR - proberen op een winterdag.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Wat gebeurt er met onze hobby,alleen nog digitaal?
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2022, 17:09:13 »
Onze hobby is wat je er zelf van maakt. Dat kan van DMR via een hotspotje of via QO-100  met een ver land verbinding hebben tot met QRP CW met hetzelfde land communiceren. Je blijft een beetje afhankelijk van de tegenstations, maar voor ieder is er wel wat te vinden.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland