Auteur Topic: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?  (gelezen 7107 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Ik heb 2 scanners en die wil ik eigenlijk beiden aan dezelde antenne hangen, ik kan natuurlijk een T splitter (bnc) aan hangen maar ik weet niet of dat de goede oplossing is, natuurlijk levert het signaalverlies op, dus een wat meer professionele optie zou welkom zijn.
Ik zoek dus geen antenne schakelaar waarbij ik steeds kies tussen welke scanner er aan de antenne hangt,maar ik wil ze beiden tegelijk gebruiken.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2023, 15:27:19 »
Deze zien te bemachtigen.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2023, 15:28:35 »
Dus bij jou langskomen als je niet thuis bent ?  ;)
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2023, 15:43:21 »
Deze zien te bemachtigen.

Ik heb dezelfde, alleen dan verkocht onder de merknaam Comtel.(B115M)
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 109
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2023, 15:57:35 »
Of je volgt Marktplaats voor een RF Systems SP3
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC370CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2023, 16:50:50 »
Ha haaaa.

Dit is ook nog een oplossing.
https://www.allekabels.nl/hirschmann-artikelen/257/1080910/hirschmann-2-voudig-verdeelelement.html?lang=nl-nl

Ook bij Gamma en Praxis.

Daar heb ik er nog wel een zooi van (oud casema monteur) je hebt natuurlijk een kleine mismatch omdat het 75 Ohm is, dank voor de suggestie.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2023, 16:52:07 »
Dat weet ik. Maar als je een beetje knappe hebt en je gebruikt de juiste connectoren dan is het verlies verwaarloosbaar.
Ik heb dit in het verleden veelvuldig gebruikt en ook nu nog om 2 ontvangers op 1 aansluiting te kunnen gebruiken.
Maar goed, ik luister dan naar zenders die ik bijna vast kan pakken.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2023, 17:19:13 »
Ik heb nog een bosje 1 meter kabels 50 ohm bnc-bnc liggen, een bnc los halen en wat 5,4mm F connectoren aan de einden zetten, ik heb nog wat satelliet splitters liggen van 5-2400 Mhz, van Hirschmann en Kathrein dus daar maar eens mee spelen dan, dan hoef ik niet in de originele kabels te knippen.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2023, 18:13:22 »
Hier ook nog een optie.
Kun je iets meer scanners op aan gaan sluiten, maar dat komt toch wel in de loop van de tijd  ;) :) :)

Kost een paar knaken maar werkt perfect.

https://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline louis52

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2023, 18:34:28 »
Ik gebruik als antenne splitter voor 2 ontvangers een Diamond SS500. Te koop bij JBE. Kost wel wat maar werkt bij prima. Heb er 2 in gebruik, het verlies is ongeveer 1/2 S puntje. Mijn splitters via marktplaats gekocht. Ze worden helaas erg weinig aangeboden. Succes met de hobby.
AOR AR DV1, AOR AR DV10, Uniden SDS 200, Uniden ubcd3600xlt , Diamond X200, Inverted v antenne 2x7,5 mtr, SDRPlay RSPdx , Anytone 878 voor DMR ontvangst, Yaesu FTDX10 voor HF ontvangst en MLA 30 plus.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2023, 18:39:44 »
Wat vrijwel net zo goed werkt (Rene Discriminator heeft daar wel eens aandacht aan besteed) zijn de antennespliiters/versterkers van Hirschman. 1 x signaal in / 4 x signaal uit.

Ik heb hele goede ervaringen met de Hirschmann GHV 20 en GHV 41. Worden massaal op marktplaats aangeboden voor bedragen tussen de 5 en 25 euro. Zijn voorzien van F-connectoren, maar verloopconnectoren van F naar BNC-F zijn makkelijk en vrij goedkoop te krijgen (o.a. via Ali en momenteel is Amazon erg scherp met allemaal verloopconnectoren).

Je kunt de gain ook nog een beetje regelen.

In mijn praktijk werken deze splitters gewoon heel erg goed. Ook al is het 75 ohm maar daar merk je voor de luisterhobby niets van.


Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2023, 19:05:38 »
Wat vrijwel net zo goed werkt (Rene Discriminator heeft daar wel eens aandacht aan besteed) zijn de antennespliiters/versterkers van Hirschman. 1 x signaal in / 4 x signaal uit.

Ik heb hele goede ervaringen met de Hirschmann GHV 20 en GHV 41.

Ik heb er iets minder goede ervaring mee in de vorm van een 230 volt brom, met birdy's op rare frequenties en feitelijk wordt het product dan ook verkeerd gebruikt.
Je moet gaan versterken vlak onder de antenne, niet aan het einde van de kabel, stel je hebt vlak voor je scanner een ruisje van 2 % dan heb je als je het 5 keer gaat versterken theoretisch een ruis van 10 % en dat is een flinke verstoring. Dan kun je beter met mastversterkers experimenteren, je moet het signaal versterken op de plek waar die het hardste is, pal bij de antenne, signaal dat je bij de scanner al kwijt bent komt niet terug door het op dat punt te versterken.

Hier ook nog een optie.
Kun je iets meer scanners op aan gaan sluiten, maar dat komt toch wel in de loop van de tijd  ;) :) :)

Kost een paar knaken maar werkt perfect.

https://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm

Helaas zie ik nergens prijzen terug daar, of ik moet ontzettend kippig zijn door de hooikoorts ogen 😭
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2023, 19:29:41 »
De versterking van de antenne verdelers wordt gebruikt om er voor te zorgen dat de aangesloten ontvangers het zelfde signaal krijgen.
de eventuele versterking van de storing wordt dus niet veel erger.