Auteur Topic: Gebruik Logper vermindert storing?  (gelezen 1585 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Gebruik Logper vermindert storing?
« Gepost op: 22 juli 2023, 21:30:26 »
Goedenavond,

Ik sta op het punt om te investeren in nieuwe apparatuur en nieuwe antennes. Onder andere een DPD OmniX antenne en een Create Logper antenne van 50-1300 MHz op een rotor in combinatie met een Icom R8600.
Met de huidige opstelling, onder andere enkele AOR-3000a’s en als antennes een Discone en wat VHF/UHF rondstralers, heb ik last van wat interferentie dat van de zonnepanelen af komt. Met name op VHF AM.

Wat ik me af vraag:
1. Hoe aannemelijk is het dat de storing van de zonnepanelen op VHF AM minder (hoorbaar) wordt door gebruik te maken van een Logper richtantenne?
2. Iemand die wellicht weet hoe een Icom R8600 zich gedraagt bij zulke storingen in combinatie met de vele filtermogelijkheden?

Iemand ervaringen, tips?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Gebruik Logper vermindert storing?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2023, 08:30:42 »
Mogguh Daaf,

Niet helemaal antwoord op je vragen, maar wel paar punten ter overweging:

Ik heb ooit een LogPer van PKW op het dak gehad (ook RX/TX van 50 tot 1300 of zo). De antenne viel mij tegen.

Ten eerste is het een vrij grote, logge antenne. Lastig om 'm goed neer te zetten op een plat dak, met behulp van een tegelvoet. Er moest veel ballast op de voet, stond nog niet lekker. Ik kreeg er de kriebels van, vooral met harde wind of storm. Je hebt ook nog wel een behoorlijke rotor nodig. Uiteindelijk heb ik 'm van het dak gehaald.

Dan de prestaties. Die vielen mij tegen. Een LogPer heeft maar een paar dB versterking. Je kan natuurlijk wel richten, dat is ook wat waard. Maar achteraf gezien was het de investering in geld en tijd en moeite niet waard.

Daarvoor had ik een simpele 8 elements (?) 70 cm. yagi van Diamond op het dak. Die werkte heel veel beter dan de logper. Ik ben nu ook de antenne-installatie aan het herzien en ik sluit niet uit dat er hier tzt nog een dualband yagi bij komt. Voor de luisterhobby ligt het accent toch op 140-180 en 300 - 500 Mhz. Wil je iets met banden daarbuiten doen dan is een speciale antenne/yagi toch beter denk ik.

Nou bestaat er ook een LogPer die in principe voor DAB+ bedoeld is. Is van lichtgewicht aluminium. Kost ook geen drol. Ik heb daar op de camping mee geëxperimenteerd en dan is de prijs/prestatieverhouding wel heel goed. Zal zo kijken of ik dat ding nog ergens kan vinden. Kostte een paar tientjes...

Qua storing met zonnepanelen kan ik nog niks zeggen. As we speak staat er een kraanwagen voor de deur om de zonnepanelen op ons dak te leggen. Ben benieuwd of ik morgen nog iets kan ontvangen, behalve S9 QRM :-)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Gebruik Logper vermindert storing?
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2023, 08:37:36 »
Niet als reclame bedoeld, maar deze logper bedoel ik ik:

https://www.wagneronline.com.au/vhf-uhf-6-13db-log-periodic-antenna/dab-plus-dvb-tv/antennas/communication-accessories/ant-321uv-78269/998844/pd/

Qua specs niet helemaal wat wij eigenlijk willen, maar qua prijs de gok waard.

Ik ben het luistergedeelte van het scannerpark aan het voorzien van goede 75 Ohm coax van Hirschmann. Heel fijn voor de portemonnee en werkt buitengewoon goed..

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 279
Re: Gebruik Logper vermindert storing?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2023, 11:53:59 »
Alleen jammer dat Wagner in Australie zit.
De groeten van Bob.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Gebruik Logper vermindert storing?
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2023, 16:13:44 »
1. Hoe aannemelijk is het dat de storing van de zonnepanelen op VHF AM minder (hoorbaar) wordt door gebruik te maken van een Logper richtantenne?

Een LogPer heeft een groot voordeel als richtantenne: Stel je richt m naar Schiphol en de storingsbron is achter je, dan heb je een groot voordeel t.o.v. een omni antenne. Vaak bekijken we een richtantenne op het gebied van gain maar vaak is een goede voor/achter verhouding wel net zo belangrijk en soms zelfs belangrijker. Een V/A verhouding van 20dB is zeker haalbaar en dat merk je goed. De gain van een LogPer is vaak niet zo veel als dat van een Yagi. Een richtantenne is aan de zijkant ook meer doof en dat kan zeker een voordeel zijn. Als het je alleen te doen is om VHF AM dan is het zelfbouwen van een Yagi voor die band een leuke optie. Let er wel op dat als je m halverwege de yagi (boom) ophangt en vertikaal neerzet, dat je een kunststof paal gebruikt, een geleidende paal zal het patroon van je antenne flink verstoren. Tip voor zelfbouw, pak een yagi met gammamatch design, deze hoeft geen geïsoleerde elementen t.o.v. de boom te hebben en deze geeft de meeste bandbreedte wat je wilt hebben op VHF AM. Vier of vijf elementen op 127MHz is zeker een leuke antenne. Hoe meer elementen hoe meer gain maar ook hoe smaller de antenne "kijkt".


Gr, Sven

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Gebruik Logper vermindert storing?
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2023, 20:09:22 »
Alleen jammer dat Wagner in Australie zit.

Deze antenne wordt ook verkocht als Wittenberg WB 345. Kost rond de 40-50 euro.

Ik heb de mijne bij een Nederlands bedrijf gekocht, maar kan me niet meer herinneren welke.