Auteur Topic: Kwaliteit geluid  (gelezen 1333 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 92
Kwaliteit geluid
« Gepost op: 1 december 2020, 12:48:34 »
Ik vraag mij al een tijdje af wat nu de geluidskwaliteit bepaald van een interne / externe speaker.

Ik heb diverse basis en handheld scanners gehad en nog en er zit best wel wat verschil in geluidskwaliteit, hier bedoel ik niet zo zeer het volume mee.
Heeft dit te maken met kwaliteit van de speaker, behuizing (groot / klein), de elektronische aansturing, met of zonder preamp of een combinatie van alles, het laatst zal in ieder geval het geval zijn denk ik.

Ik gebruik bij mijn Icom 8600 een externe speaker van Icom en klinkt deze speaker erg goed, een vol geluid. sluit ik die bijvoorbeeld aan op mijn 780XLT dan klinkt de speaker veel minder goed, het geluid klinkt dan veel dunner, dit ook bij het aansluiten op mijn handheld scanners. Je zou dan zeggen dat dit door de elektronische aansturing komt aangezien de externe speaker hetzelfde blijft.

Maakt het buiten dat de volume harder is nog uit of je een externe speaker gebruikt met of zonder een eigen preamp, wordt het geluid met een eigen preamp voller of alleen maar harder?

Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken op dit gebied.

Alvast bedankt.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C