Auteur Topic: Hallo allemaal  (gelezen 352 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline haabee

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Hallo allemaal
« Gepost op: 3 april 2024, 14:28:52 »
Nieuw in de groep, ben ik eerst begonnen met veel lezen. Ooit eens begonnen met een scanner, maar toen waren de regels heel anders, of anders gezegd, er waren toen veel meer mogelijkheden. De techniek staat niet stil, en dat merk ik als ik veel berichtjes lees. Ik ben woonachtig in Zutendaal België, in de buurt van Maastricht. Ik was weer benieuwd naar de hedendaagse scanners en hun mogelijkheden en wat ik zoal van mij thuis uit, ontvangen kan, zowel uit België, alsook uit Nederland. Ik wilde eigenlijk gelijk met een Uniden 3600 starten, maar er werd me aangeraden , om toch maar eerst als beginneling met de Uniden 125 te beginnen. Daar zit wat in natuurlijk, om eerst eens analoog te beginnen met luisteren. Van de andere kant lees ik ook weer berichten van mensen die kort na aanschaf van de 125, overgestapt zijn naar de 3600. Tja, dan vind ik het weer weggegooid geld, wat is wijsheid..... Zijn er in de buurt mensen, waar ik eerst eens een kijkje mag komen nemen en eens mag meeluisteren en meepraten over hun scanner(-s)? Dan zou ik ook een bewustere keuze kunnen maken. Groetjes uit Belgisch Limburg.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2373
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hallo allemaal
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2024, 16:20:59 »
Zoals ik in de email al aangaf, zul je in Zutendaal (in de bossen) van Maastricht (10 km hemelsbreed) met een binnen antenne niks ontvangen.
Wrs. wel vliegveld Maastricht (ligt hoger) en vliegveld Zutendaal (woon je naast).
De 125 is daarvoor ideaal, die kan ik voorzien van extra luchtvaart frequenties, amateur repeaters van Belgie.
En de closecall is ideaal om meer op te sporen aldaar.
Belgische bedrijf frequenties ken ik niet veel.
Ik verwacht wel veel analoog PMR gebruik, en zendamateurs kan ik er ook inzetten.
Daarom denk ik dat analoog in jouw geval volstaat.

De 3600 kan dit ook allemaal, maar ik kan niet in je portemonnee en hoeveelheid vrije tijd / aanleg hiervoor kijken.
Wanneer je veel tijd hebt (doorlezen informatie / proberen) is de 3600 een mooie optie uiteraard.
Leercurve is erg stijl.
Maar hij is al gebruiksklaar / voorgeprogrammeerd.

Ik ken helaas geen forum leden in de buurt, maar nooit geschoten is altijd mis.
Hopelijk reageert er een lokaal iemand.

Offline haabee

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Hallo allemaal
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2024, 18:19:00 »
Wat tijd betreft, ik heb tijd genoeg. Ik ben gepensioneerd en kan tijd genoeg vrij maken. Als de 3600 de meerwaarde waard is, is het voor mij geen probleem deze te bestellen. Maar nu even heel wat anders, waar ik niet aan gedacht heb. Ik woon in een no-fly-zone voor drones ivm het vliegveld en een fabrikant van wapens voor politie, leger en hobby. Nou kan je afvragen, wat heeft dat er mee te maken. Maar in no-fly-zones is men volgens mij in staat om GPS-signalen en/of frequentie-signalen te verstoren. Ik weet dus niet, of zo'n GPS-jammer of frequentie-jammer doorlopend aanstaan, want dan is het natuurlijk ook jammer voor mij, daar kom ik met een scanner nooit doorheen. Of zijn dit totaal twee verschillende werelden?

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Hallo allemaal
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2024, 18:27:51 »
Hallo welkom. Belangrijk is een goede buitenantenne.
Heb zelf een Uniden 125, zeer tevreden van, maar ook een Airspy R1 (= scannen via pc).
Ik luister hoofdzakelijk naar de (militaire) luchtvaart, maar ook naar wielerwedstrijden en bijhorende live uitzendingen, De Lijn….
In Zutendaal ga je zeker de zweefvliegclub op de oude Nato basis horen in de weekends
Zutendaal Radio   134.930  (8.33 KHZ CH) en ook enkele bedrijven langs het Albertkanaal en de mogelijk ook de sluizen.
En Kleine Brogel ligt vlakbij….
Kijk voor frequenties hier even en anders op het forum kijken of vragen.
https://www.frequentiedatabase.eu/
Kijk zeker op het forum in de rubriek Belgie > in de map “Algemeen”

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Hallo allemaal
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2024, 18:35:12 »
Maar in no-fly-zones is men volgens mij in staat om GPS-signalen en/of frequentie-signalen te verstoren. Ik weet dus niet, of zo'n GPS-jammer of frequentie-jammer doorlopend aanstaan, want dan is het natuurlijk ook jammer voor mij, daar kom ik met een scanner nooit doorheen. Of zijn dit totaal twee verschillende werelden?

De FN ligt daar idd. Dat van die jamming lijkt mij eerder op cafe praat/ broodje aap verhaal.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2373
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hallo allemaal
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2024, 19:55:34 »
Wat tijd betreft, ik heb tijd genoeg. Ik ben gepensioneerd en kan tijd genoeg vrij maken. Als de 3600 de meerwaarde waard is, is het voor mij geen probleem deze te bestellen. Maar nu even heel wat anders, waar ik niet aan gedacht heb. Ik woon in een no-fly-zone voor drones ivm het vliegveld en een fabrikant van wapens voor politie, leger en hobby. Nou kan je afvragen, wat heeft dat er mee te maken. Maar in no-fly-zones is men volgens mij in staat om GPS-signalen en/of frequentie-signalen te verstoren. Ik weet dus niet, of zo'n GPS-jammer of frequentie-jammer doorlopend aanstaan, want dan is het natuurlijk ook jammer voor mij, daar kom ik met een scanner nooit doorheen. Of zijn dit totaal twee verschillende werelden?

Jamming is absoluut niet aan de orde. Dan zou je daar ook niet kunnen bellen met je GSM etc.

Offline haabee

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Hallo allemaal
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2024, 21:44:16 »
Jamming is absoluut niet aan de orde. Dan zou je daar ook niet kunnen bellen met je GSM etc.

De FN ligt daar idd. Dat van die jamming lijkt mij eerder op cafe praat/ broodje aap verhaal.

Dit lijkt me ook wel, voor de zekerheid toch maar even gevraagd.