Auteur Topic: suggesties opvolger ubc125xlt?  (gelezen 4143 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 464
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #15 Gepost op: 9 september 2023, 14:42:43 »
Ik had de foto van de 160DN van BUTEL al op radioreference gezien. Op die foto stond PI1UTR op het scherm dus dat viel wel op😁

Dat Close Call er niet op zit was al bekend. Daar is nu Service Scan voor in de plaats gekomen. Ik denk dat er buiten een NL bandplan er verder weinig aangepast hoeft te worden. De meest gebruikte stappen zijn toch 5 / 6,25 / 8,33 / 12,5 / 25 en zo ver ik begrepen heb zitten die er op. Voor mij persoonlijk zou zelfs de USA bandplan hier voldoende zijn.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #16 Gepost op: 9 september 2023, 16:01:24 »
Is iets te simpel gedacht:
Voor elk feature moet betaald worden.
Door P25 erop te laten zitten, wordt hij onnodig duur.
Idem voor NXDN wat je hier nauwelijks ziet.
Ook op postcode de database vullen.

Alles wat er nu is, zijn proto's. Nog niks is zeker.
De productielijnen draaien nog niet.
Pas wanneer dat gereed is, gaat men naar de EU versie kijken.

Hij moet vlg. de Europese normen gekeurd worden of aan de wetten voldoen, denk aan EMC/RoHS.

EMC Testen zijn dure testen, welke men pas kan doen wanneer het product 100% gereed is.
RoHS Is ook erg lastig, je kunt niet zomaar het USA model gebruiken voor EU. In het slechtste geval zijn er andere componenten nodig in de EU (wanneer men daarvoor niet over nadenkt kan dat een spelbreker zijn).
De EU markt is in absolute aantallen redelijk beperkt. Deze scanner is eigenlijk voor de US ontworpen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #17 Gepost op: 9 september 2023, 17:35:36 »
Waar ik benieuwd naar ben:

Je kan bij DMR enkel de CC programmeren, dus niet de talkgroup of slot. Maar laat hij wel of niet de talkgroup/slot zien bij ontvangst?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #18 Gepost op: 9 september 2023, 19:45:15 »
Goede vraag. Geen idee.
Lijkt mij wel, dit maakt immers deel uit van het DMR protocol, en zou dus zichtbaar gemaakt moeten worden.

Anderzijds, de 75/125/160/260/3600 zijn hardwarematige scanners. Wat erin zit is het, niks meer/minder.
Wat dat betreft, twijfel ik dan weer.

(ter vergelijking, de 100/200 zijn SDR radio's, de 200 krijgt binnenkort een waterfalll update vlg. de Uniden expert uit Amerika).

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 464
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #19 Gepost op: 9 september 2023, 21:27:05 »
Dat er voor de SDS200 een firmware update komt was ook al op de Amerikaanse site’s te lezen. Dat er een waterfall op het scherm komt was nog niet genoemd dus dat is nieuwe info. Hopelijk komt die FW update ook voor de SDS200e beschikbaar.

Wat er tegenwoordig al snel vergeten wordt is dat de wereld een stuk “kleiner” is geworden dan vroeger. Als particulier een 160DN in de USA kopen en laten opsturen is niet echt een probleem meer. Er zijn tenslotte ook 436HP’s of 996P2’s in Europa in omloop. Ik heb nog nergens gelezen dat de autoriteiten bij BUTEL de deur plat hebben gelopen omdat ze een illegale scanner in bezit zouden hebben. Het is een ontvanger en geen zender. Het storen zal dus meevallen 😉.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #20 Gepost op: 9 september 2023, 23:23:02 »
Als particulier iets kopen uit USA kan altijd. Doe ik als privé persoon ook.
Voor Butel zal het ook geen enkel probleem ge

Maar dat wil niet zeggen dat je het mag verhandelen in Europa, dat zijn 2 totaal verschillende zaken.
Als importeur of verkoper, dien jij je te houden aan de wet -en regelgeving.
IL&T Controleert daar aktief op.
Zolang deze scanners niet aan de Europese wet -en regelgeving voldoen, zullen ze hier niet verkocht worden.
Die keuringen kosten nu eenmaal wat meer geld en tijd.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 464
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2023, 09:09:42 »
Dat klopt inderdaad. De (al dan niet EU) regels zitten de importeur of handelaar nogal eens behoorlijk in de weg. Ondertussen verschijnt de 160DN al in de eerste Amerikaanse webshops. Prijs nog niet bekend, vermoedelijke levering 1e kwartaal 2024 (USA).
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #22 Gepost op: 13 september 2023, 17:05:05 »
BuTel 2023 September news

BC160DN/BC260DN:
These new scanners were announced for the US market by Uniden and the ARC260 software is currently being beta tested. The US release will be in early 2024. At this moment the scanner user manuals are being written and translated into different languages.
There is no official news yet about the release of these scanners in Europe but it is very likely that a similar product will be released in Europe (and hopefully also supports dPMR).

SDS firmware update info:
A new firmware for the Uniden SDS100/SDS200 scanners is being beta tested and we got information at the Avera event from Uniden that this firmware will also include a nice waterfall option! Stay tuned for more information about this major firmware update.

Offline Geert

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: suggesties opvolger ubc125xlt?
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2023, 16:56:40 »
Nog een beetje info  ;)