Auteur Topic: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling  (gelezen 7739 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Cpt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Gepost op: 7 augustus 2020, 15:52:18 »
Goedemiddag medeleden,

Vanwege de huidige situatie en het mooie weer van de laatste paar dagen, breng ik veel tijd door in de achtertuin met mijn verrekijker en FR24. Graag zou ik willen weten of ik ook radioberichten zou kunnen ontvangen van al het overvliegend verkeer. Zelf woon ik in Overijssel en daarom is mijn vraag of het überhaupt mogelijk is om bijvoorbeeld berichten te ontvangen die afkomstig zijn vanuit Schiphol. Ik ben zelf helemaal nieuw op het gebied van scanners, vandaar dat ik mijn vraag stel op deze prachtige community!

Mocht dit mogelijk zijn, dan hoor ik graag wat de beste opties zouden zijn. Zelf heb ik al een beetje rondgekeken en mijn voorkeur zou uitgaan naar een draagbare scanner dat in een budget past van c.a. 200 euro.

Graag hoor ik van u!

Met vriendelijke groet,
Cpt

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2020, 16:39:23 »
Goedemiddag medeleden,

Vanwege de huidige situatie en het mooie weer van de laatste paar dagen, breng ik veel tijd door in de achtertuin met mijn verrekijker en FR24. Graag zou ik willen weten of ik ook radioberichten zou kunnen ontvangen van al het overvliegend verkeer. Zelf woon ik in Overijssel en daarom is mijn vraag of het überhaupt mogelijk is om bijvoorbeeld berichten te ontvangen die afkomstig zijn vanuit Schiphol. Ik ben zelf helemaal nieuw op het gebied van scanners, vandaar dat ik mijn vraag stel op deze prachtige community!

Mocht dit mogelijk zijn, dan hoor ik graag wat de beste opties zouden zijn. Zelf heb ik al een beetje rondgekeken en mijn voorkeur zou uitgaan naar een draagbare scanner dat in een budget past van c.a. 200 euro.

Graag hoor ik van u!

Met vriendelijke groet,
Cpt

Hallo CPT,

Binnen je budget pas dan mooi de Uniden XLT125.
Op het forum is hier veel over te vinden.
Ik adviseer dan om de Butel software erbij aan te schaffen en je bent voorlopig weer onder de pannen (of in de tuin  ;D ;D ;D )
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Cpt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2020, 16:50:37 »
Goedemiddag medeleden,

Vanwege de huidige situatie en het mooie weer van de laatste paar dagen, breng ik veel tijd door in de achtertuin met mijn verrekijker en FR24. Graag zou ik willen weten of ik ook radioberichten zou kunnen ontvangen van al het overvliegend verkeer. Zelf woon ik in Overijssel en daarom is mijn vraag of het überhaupt mogelijk is om bijvoorbeeld berichten te ontvangen die afkomstig zijn vanuit Schiphol. Ik ben zelf helemaal nieuw op het gebied van scanners, vandaar dat ik mijn vraag stel op deze prachtige community!

Mocht dit mogelijk zijn, dan hoor ik graag wat de beste opties zouden zijn. Zelf heb ik al een beetje rondgekeken en mijn voorkeur zou uitgaan naar een draagbare scanner dat in een budget past van c.a. 200 euro.

Graag hoor ik van u!

Met vriendelijke groet,
Cpt

Hallo CPT,

Binnen je budget pas dan mooi de Uniden XLT125.
Op het forum is hier veel over te vinden.
Ik adviseer dan om de Butel software erbij aan te schaffen en je bent voorlopig weer onder de pannen (of in de tuin  ;D ;D ;D )

Beste Pieter,

Dank voor je snelle reactie! Zelf kwam ik dit model inderdaad ook al gauw tegen. Is het aan te raden om tevens een optionele antenne erbij te kopen? Ik heb ergens gelezen dat de meegeleverde antennes vaak ondermaats zijn, maar hier zou ik graag een bevestiging van krijgen. Ook heb ik de vraag hoe deze Butel software precies van pas komt. Wordt dit gebruikt om frequenties te programmeren etc? Ik zit vol met vragen, aangezien ik geheel nieuw ben in de scannerwereld  ;D

Cpt

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2020, 16:55:08 »
Beste Pieter,

Dank voor je snelle reactie! Zelf kwam ik dit model inderdaad ook al gauw tegen. Is het aan te raden om tevens een optionele antenne erbij te kopen? Ik heb ergens gelezen dat de meegeleverde antennes vaak ondermaats zijn, maar hier zou ik graag een bevestiging van krijgen. Ook heb ik de vraag hoe deze Butel software precies van pas komt. Wordt dit gebruikt om frequenties te programmeren etc? Ik zit vol met vragen, aangezien ik geheel nieuw ben in de scannerwereld  ;D

Cpt

Tja CPT,
Over antennes is al heel veel te vinden op het Forum.
Zelf heb ik hem met de standaard antenne gebruikt als ik mobiel was.
Thuis had ik een Diamond D777 in de mast hangen en plugde ik die er aan.
Maar het hangt heel erg af van waar je woont, vlakbij een airport of in the middel of knowhere.

Met de Butelsoftware kun je snel vanuit bv Excel met knippen en plakken je banken vullen.
Kijk maar eens op de site van Butel.

Zelf heb ik jaren een 125XLT gehad, nu staat hier een Icom R30.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Cpt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2020, 18:01:43 »
Beste Pieter,

Dank voor je snelle reactie! Zelf kwam ik dit model inderdaad ook al gauw tegen. Is het aan te raden om tevens een optionele antenne erbij te kopen? Ik heb ergens gelezen dat de meegeleverde antennes vaak ondermaats zijn, maar hier zou ik graag een bevestiging van krijgen. Ook heb ik de vraag hoe deze Butel software precies van pas komt. Wordt dit gebruikt om frequenties te programmeren etc? Ik zit vol met vragen, aangezien ik geheel nieuw ben in de scannerwereld  ;D

Cpt

Tja CPT,
Over antennes is al heel veel te vinden op het Forum.
Zelf heb ik hem met de standaard antenne gebruikt als ik mobiel was.
Thuis had ik een Diamond D777 in de mast hangen en plugde ik die er aan.
Maar het hangt heel erg af van waar je woont, vlakbij een airport of in the middel of knowhere.

Met de Butelsoftware kun je snel vanuit bv Excel met knippen en plakken je banken vullen.
Kijk maar eens op de site van Butel.

Zelf heb ik jaren een 125XLT gehad, nu staat hier een Icom R30.

Bedankt! Ik ga eens rondkijken.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2020, 18:22:32 »
Als complete nieuweling zou ik voor het simpelste model gaan. Geen gedoe met programmeren met de computer, tekstlabels toevoegen, veel handelingen om handmatig een frequentie in te kloppen met vage toetscombinaties. Er zijn al genoeg mensen afgehaakt voordat ze überhaupt iets hebben ontvangen.

Bespaar je ook (vooralsnog) het gedoe met basisantennes en het kiezen van de juiste kabels en connectoren (en het solderen hiervan). Je wilt immers vanuit de achtertuin meekijken en luisteren.

Gewoon simpel beginnen. Batterijen in de scanner, een paar frequenties in de scanner en kijken of het iets voor je is.

Offline Cpt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2020, 18:39:42 »
Inmiddels de Uniden Bearcat UBC125XLT besteld, deze zou maandag binnen moeten komen. Ben benieuwd! ;D

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 460
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2020, 18:50:47 »
Daar ga je veel plezier mee krijgen!
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2020, 19:05:22 »
en om de tijd te overbruggen tot de scanner er is:
ga naar scannergerelateerd en dan online scanners en zoek naar een, voor jouw interessante,  internetstream.

Offline Cpt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2020, 19:09:34 »
Daar ga je veel plezier mee krijgen!

Bedankt! ;D

en om de tijd te overbruggen tot de scanner er is:
ga naar scannergerelateerd en dan online scanners en zoek naar een, voor jouw interessante,  internetstream.

Je was me net voor! 8)

Offline airplanesjon

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2020, 08:50:51 »
Hallo
Woon ook in overijssel en heb naast mijn scanners de app in mijn mobiel zodat ik de gesprekken van schiphol en piloot kan ontvangen. Anders alleen overvliegend verkeer. Iedere scanner met luchtvaart is al goed. Voor een paar tientjes al te koop 2de hands. Live ATC is de app. Grt Son uit Almelo

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2020, 13:05:52 »
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=31986.0

Schijnt een goede antenne te zijn, volgens mij dus ideaal voor in je achtertuin.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2020, 18:55:40 »
Inmiddels de Uniden Bearcat UBC125XLT besteld, deze zou maandag binnen moeten komen. Ben benieuwd! ;D

En CPT de scanner binnen gekregen vandaag?
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Cpt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:25:29 »
Hallo
Woon ook in overijssel en heb naast mijn scanners de app in mijn mobiel zodat ik de gesprekken van schiphol en piloot kan ontvangen. Anders alleen overvliegend verkeer. Iedere scanner met luchtvaart is al goed. Voor een paar tientjes al te koop 2de hands. Live ATC is de app. Grt Son uit Almelo

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=31986.0

Schijnt een goede antenne te zijn, volgens mij dus ideaal voor in je achtertuin.

Bedankt voor jullie tips! ;D

Offline Cpt

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Scanner civiele luchtvaart voor beginneling
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:26:53 »
Inmiddels de Uniden Bearcat UBC125XLT besteld, deze zou maandag binnen moeten komen. Ben benieuwd! ;D

En CPT de scanner binnen gekregen vandaag?

Helaas pas vanmiddag bericht gekregen dat het pakketje is verzonden. Moet nog even een dagje geduld hebben :o.