Auteur Topic: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1  (gelezen 7762 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline NL11570

  • Luistervink, genealoog, pensionada
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Gepost op: 12 juli 2016, 09:17:15 »
Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van een AOR AR-DV1. Prachtige ontvanger maar nog lastig "eigen" te maken. Mijn vraag is de volgende:

Ik maak gebruik van de Butel software en heb op het forum een aantal DMR frequenties gevonden. Ik stam nog uit de tijd van de kristalontvangers dus je kan wel nagaan hoe oud ik ben  8)

Er wordt gesproken over TS=Tijdslot / TG=Talkgroep / CC=Color Code

De DMR Color (CC) en het DMR Slot (TS) staan keurig vermeld in de software van Butel. Waar of hoe voer ik de TG in?


73 NL11570
SDRplay RSPdx

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2016, 09:27:21 »
De TG is een trunking parameter. De AR-DV1 kan wel DMR decoderen maar er is geen trunking ondersteuning. Om dat te kunnen doen heb je andere hardware (erbij) nodig. Met behulp van dit artikel ga ik dat ook proberen als ik een geschikte controller weet te vinden...

Offline NL11570

  • Luistervink, genealoog, pensionada
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2016, 10:26:11 »
Is er misschien iemand die zijn Butel ARDV1 bestand met mij wil delen? Ik ben met dit ding nog echt een newbee en kan dan eens kijken hoe een ander eea heeft "ingericht".

72 NL11570
SDRplay RSPdx

Offline NL11570

  • Luistervink, genealoog, pensionada
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2016, 10:39:41 »
Bedankt voor je reactie Faramir. Ik ga ervan uit dat ik dan alles ontvang zonder de invoer van de TG. IK hoor hier bijv. Engelse amateurs door de Nederlandse amateurs heen. Zitten beiden in een andere TG  volgens mij.

73 NL11570
SDRplay RSPdx

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2019, 20:11:12 »
Ik heb het volgende probleem met de DV1;

Met DMR ontvangst hoor ik geen spraak. Ter controlle heb ik de MD-390 er naast gezet met de zelfde frequenties, waar ik wel spraak op hoor.

Nu lees ik in de manual van de DV1 dat bandbreedte voor DMR 12,5 is. Ook met het programmeren van de porto kan ik alleen kiezen voor 12,5. Echter, de DV-1 zet automatisch de bandbreedte op 6kHz, en dit is niet te veranderen, terwijl ik vermoed dat dat te smalbandig is om de spraak te decoderen.

Iemand ook bekend met dit probleem, en weten op te lossen?
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2019, 22:48:21 »
Herkenbaar. Mijn ervaring is dat de AOR voor alleen DMR-ontvangst precies op de juiste frequentie moet worden geprogrammeerd. Dus niet op bijv. 454.9350 Mhz als je eigenlijke (en juiste) frequentie 454.9375 is.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2019, 10:03:08 »
Echt heel vervelend. Ik hoop dat bij een volgende update de BW voor DMR gewoon op 12,5 kan worden gezet.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2019, 10:05:07 »
Even doorgeven aan AOR?

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2019, 12:39:57 »
Even doorgeven aan AOR?

Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd waarin ik het probleem uitleg. Kijken wat er gebeuren gaat.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline gerardvandenelshout

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2019, 12:50:24 »
Zou beslist die Butel software nog even laten voor wat het is en via
de Microsoft-store "RADIO SCANNER FOR AOR" aanschaffen !

Hoewel er nog hier en daar bugs in zitten (waar niet ;-) ) is Marcus druk doende die eruit te halen.

Dit pakketje heeft razende PERFORMANCE en gedraagt zich als een remote control van je AOR-DV1...
Makkelijker te begrijpen ook derhalve.

73's PA0GVE

Offline 5Kmaniak

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2019, 16:02:09 »
Beste GJBZMR en anderen, je kunt de DV1 WEL !! op 15 khz afstemmen, als je maar genoeg speelt met het apparaat kom je achter meer dingen, dit heb ik al eens eerder gezegd op het forum, maar dit terzijde.
Als je een frequentie hebt gevonden waarop DMR wordt gebruikt, zet dan dmv de modeknop enige seconden vasthoudend de DV1 op automode, zie daar de 15 khz verschijnt, deze laten staan tot je de groep en kleurcode hebt en dan programmeren indien dat nodig is in een vrij kanaal, met groep(en) en kleurcode,dat werkt gewoon, is omslachtig maar het werkt, je ziet alleen dag geen DMR staan maar D-DA in het schermpje.

En denk ook eens aan het programma van eSPYonARD_V1 van Jeff Marlbrook,  https://www.espyonard.com/ is zeker de moeite waard, ik gebruik het van Butel en van hem en nog 2 andere programma's die in ontwikkeling zijn.
Ieder programma heeft zijn voor en nadelen, maar de bandscope van eSPYonARD_V1 is te gek als je aparte dingen wilt vinden.


Grtz en succes,
John

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2019, 16:11:53 »
ik gebruik de butel sofware werkt goed wil je dmr ontvangen gewoon de frequentie in programmeren en dan de mode op auto zetten  verder niets dan ontvang je alles wat er gebruik word op die frequentie zo wel analoog en digitaal .

 0438.38750   APELDOORN   AUTO/FM   012.50      15 khz

zo staat het er in dus tijd slot en tg en cc kan je gewoon leeg laten . tg heeft niets met trunking te maken is gewoon een talk groep . maar trunking dmr kan die niet ontvangen maar wie weet in de toekomst met een update. word ook nog niet zo veel gebruik. dat er neen paar bug jes in zitten is bekent maar daar kan alleen AOR wat aan doen die moet je melden bij AOR dan word het bij de volgende update verholpen .  veel plezier met je ontvanger . echt een super ontvanger .

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2019, 17:09:11 »
Beste GJBZMR en anderen, je kunt de DV1 WEL !! op 15 khz afstemmen, als je maar genoeg speelt met het apparaat kom je achter meer dingen, dit heb ik al eens eerder gezegd op het forum, maar dit terzijde.
Als je een frequentie hebt gevonden waarop DMR wordt gebruikt, zet dan dmv de modeknop enige seconden vasthoudend de DV1 op automode, zie daar de 15 khz verschijnt, deze laten staan tot je de groep en kleurcode hebt en dan programmeren indien dat nodig is in een vrij kanaal, met groep(en) en kleurcode,dat werkt gewoon, is omslachtig maar het werkt, je ziet alleen dag geen DMR staan maar D-DA in het schermpje.

En denk ook eens aan het programma van eSPYonARD_V1 van Jeff Marlbrook,  https://www.espyonard.com/ is zeker de moeite waard, ik gebruik het van Butel en van hem en nog 2 andere programma's die in ontwikkeling zijn.
Ieder programma heeft zijn voor en nadelen, maar de bandscope van eSPYonARD_V1 is te gek als je aparte dingen wilt vinden.


Grtz en succes,
John

Ja, via die omweg kan het, maar zoals je al zegt erg omslachtig. Ik vraag me echt af waarom ze DMR standaard 6 kHz meegeven, terwijl ze in hun eigen manual (pag. 66) aangeven dat DMR 12,5 kHz gebruikt.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline 5Kmaniak

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2019, 19:33:44 »
ja vreemd is het niet dat ze dat doen, zo hebben ze ook voor AM bv die in de luchtvaart gebruikt wordt 8 khz en 5,5 khz in gebruik, maar niet de gebruikelijke 6khz BW het had te maken met de 8,33 khz steps in de luchtvaart vertelde AOR mij en hebben met wat er op het Board zit qua filters en de instelbaarheid ervan, we moeten het er maar mee doen.
Met mailen naar hun support , is meestal snel beantwoord, binnen enkele dagen, maar verwacht er niet teveel van, ik heb er ''nog'' geen goede ervaringen mee.
Zo vind ik ook dat je de squelchdrempel op AM vle malen hoger moet instellen dan op NFM, ga je dan T-TC scannen, die heeft weer een drempel nodig qua squelch van 0 zeggen ze, nou dat valt best mee, maar dan heb ik het alleen over sterke signalen die hij dan meepakt.
Je kunt ze ook niet mixen in een bank want dat levert problemen op met het verwerken van de gegevens die de ontvanger moet kunnen verwerken.
Mijn standaard instelling is altijd frequenties die je programmeert oplopend of aflopend te doen, en dan modulatie bij modulatie te doen, dat levert de beste resultaten op, nou misschien heb je er nog wat aan, veel luistergenot toegewenst.

Offline alexvandersluijs

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Vragen m.b.t. de AOR AR-DV1
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2020, 15:14:27 »
Is er misschien iemand die zijn Butel ARDV1 bestand met mij wil delen? Ik ben met dit ding nog echt een newbee en kan dan eens kijken hoe een ander eea heeft "ingericht".

72 NL11570

Ik heb vandaag ook de AOR DV1 aangeschaft en die is nog niet binnen. Ik ben nu nu bezig om alvast alle software binnen te halen, manuals etc. Ik neem aan dat de eerste stap zo is de firmware controleren en updaten. De tweede stap is denk ik de dat er in gaan zetten. Het schijnt voor een newbee zoals ik nog wel even wennen zijn om alles er goed in te krijgen. Ik woon in Amersfoort en het zou mooi zijn als iemand in de omgeving mij een beetje vooruit kan helpen.

Wat is de beste software en welke programma's zijn een must.

Is er een website waar je frequenties in het standaard formaat kan downloaden. Ik begrijp dat er nu een online website van AOR is waarop je bestanden in kan lezen en weg kan schrijven op de SD kaart. Een browserbased website dus. Of is Butel beter?

Waar vind ik een voorbeeld bestand?

Is er ergens een totaalbestand voor de AOR DV1 te vinden en is die dan eenvoudig te delen met anderen door een im en export?

Waar kan ik zulke bestanden vinden?

Slotvraag: Ik heb een 27 bakkie draaien met een goede President Himalaya antenne op een pijlvan 3 meter op mijn dak. Nu wil ik graag een extra antenne die er makkelijk naast kan op diezelfde pijp. Is dat een goed idee en wat is voor deze scanner absoluut de beste antenne. Ik neem aan dat als ik niet zend, de ontvangende scanner antenne geen last heeft van deze scanner antenne en andersom? Ik heb aan de andere zijde van de nok zonnepanelen liggen met ieder een eigen omvormer. Ik begrijp dat dit ook integreren op de ontvangst, vandaar dat ik al rekening heb gehouden met een extra goede coax-kabel voor de 27MC bak. Ik neem aan dat dit ook slim os voor de scanner?

Het werd al eerder aangegeven dat een voorbeeldbestand al heel veel kan zeggen over de opbouw en structuur en de logica van de opbouw. Ik heb vroeger ooit een 27 MC bak gehad en weet dus iets van zenden en ontvangen en ik had ooit een scanner van Bearcat. Sinds kort heb ik weer een antenne gezet voor de 27 MC maar het valt erg tegen wat er  in de licht is. Daarom lijkt het me leuk om weer eens met een goede scanner te beginnen, maar een goede antenne is een must, zeker met al die nieuwe digitale coderingen. Ik heb er veel zin in, maar kijk ook wel een beetje op tegen alles leren en snappen van deze scanner. Misschien is het zelfs wel een beetje hoog gegrepen, aan de andere kant hou ik ook van uitdagingen door het gewoon te doen.
Maar alles wat er nu in de AOR DV1 zit is nieuw voor me. sowieso het werken met een computer en een scanner heb ik nooit eerder gedaan, ook het programmeren van frequenties niet. Op mijn vorige moest dat allemaal manueel. Ik ga dus een hele nieuw avontuur tegemoet met heel veel onwetendheid