Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Antennes, kabels, etc.

Antenne voor Uniden UBC9000XLT en de UBC760XLT

(1/5) > >>

Ruudster:
Goedenavond,

In de jaren '90 veel naar scanners geluisterd, vooral ten tijde dat politie en brandweer nog te beluisteren viel... De laatste 18 jaar niks meer gedaan met de hobby van toen. M'n oude Uniden UBC760XLT heb ik al die tijd bewaard. Een paar jaar geleden van een collega de UBC9000XLT gekregen.

Nu zit op beide scanners een simpele binnen antenne waar ik niks op ontvang. Ik woon hemelsbreed 10km van vliegbasis Leeuwarden en ongeveer 15km van Harlingen.

Wat ik zou willen ontvangen is de vliegbasis Leeuwarden en scheepvaartverkeer Harlingen, Waddenzee en waddeneilanden.

Welke antebe us geschikt? Discone? Zijn er ook antennes die je op zolder kunt plaatsen? Of op een plat dak? Ik wil bij voorkeur eigenlijks geen antenne in het zucht aan de schoorsteen..

Ruud

Johan Beck:
Diamond X50.

Ruudster:

--- Citaat van: Johan Beck op 28 februari 2024, 19:05:32 ---Diamond X50.
--- Einde van citaat ---

Dankje. En waarom deze en niet een discone? Moet die diamond buiten?

Johan Beck:
Een discone is nogal gevoelig voor wind en andere weersinvloeden.
Voordat je het weet ben je onderdelen kwijt.
Een X50 zit in een fiberbuis en heeft veel minder te lijden en neemt ook minder ruimte in.
Op een stukje pijp zou hij prima binnen kunnen staan.
Een kennis van mij heeft ooit eens zijn antennes op zolder gezet en dat werkte uit de kunst.

Remon:
Ik heb een X30 op zolder staan omdat ik geen schoorsteen heb, geen plat dak en geen antenne vergunningsvrij op fatsoenlijke hoogte tegen de gevel kan monteren. Werkt prima.

Let wel op dat je geen isolatieplaten met aluminiumfolie in je dak hebt. Ik heb de X30 gekozen omdat deze een halve meter korter is dan de X50 en ik hem dus hoger in de nok kon plaatsen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie