Frequenties > HF

2.628 khz en 6.739 khz ( kortegolf )

<< < (3/3)

exLid057:
Hoi Bubo bubo

 Nou ik ben er eens voor gaan zitten, maar krijg alleen een goed signaal op 147.00 en op 147.30 khz alleen slecht lezende teks, ook als ik aan de bmc draai, doe ik nu iest fout ??

Ps. kan dit ook mogelijk aan de stap grote liggen ??


 grt kees

bubo bubo:

--- Citaat van: "kees 01" ---Ps. kan dit ook mogelijk aan de stap grote liggen ??
--- Einde van citaat ---

Alleen als je een bepaald bandsegment afzoekt naar 'onbekende telexstations', moet je met kleine stappen (dus achter de komma) afstemmen. Meestal is hier 100 Hz voldoende. Is dit nog te veel, dan de 10 Hz stapjes nemen. Bij de NRD-545 is dit geregeld met de knop 'step'.
Druk je hierop, die zie je bij het eerste cijfer achter de komma rechts bovenin een heel driehoekje. Druk je nog een keer, dan verspringt dit driehoekje naar het tweede cijfer achter de komma. Druk er maar een paar keer op op het driehoekje te zien. Daar waar het driehoekje staat geeft aan welk cijfer achter de komma mee draait met de afstemknop.

Bij de frequentie van 147.3 kHz is het nog veel makkelijker. Deze frequentie intypen en dan niet aan de afstemming draaien.
Nu moet je de mode knop 'cw/rtty' gebruiken. Zet je ontvanger dan met 'wide' of 'inter' op een bepaald filter. Druk op het knopje 'BWC' en draai aan de AGC T/BWC knop. Nu zul je meteen horen dat het ontvangen signaal 'smaller' wordt als je aan die knop draait. Speel hier even mee om te kijken wat je hoort.
De rest is aan je decodeer spullen. Het telexsignaal kan nog wel normal of reverse zijn, maar dat moet je maar even uitproberen. Dan moeten toch de weerberichten in code danwel Duitse taal te lezen zijn.

Bubo bubo

exLid057:
Hoi Bubo bubo

 Het lukt me maar niet, ik zal als ik meer zin hebt er eens goed voor gaan zitten, ben nu eigelijk teveel met anderen dingen bezig, maar wel bedankt voor de uitleg, ik blijf het proberen.

Mogen het me lukken, zal ik het zeker hier laten weten.


 grt kees

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie