Frequenties > Scheepvaart
kan 16 schip in nood
Padde:
Ik hoorde het zojuist weer en nu heb ik beter geluisterd. En inderdaad een verwijzing voor weer-waarschuwingen naar kanaal 23 en 83.
Du Booton:
Heren bedankt voor de info.
Groet Red
uitkijk:
Scheepvaart welke noodradiocommunicatie verstoort is heel goed te voorkomen als men zich in Nederland in navolging van bijv. Engeland eens zou gedragen volgens de procedures.
Dat houdt in, alle verkeer m.b.t. het noodgeval begint met één keer het woord mayday en dan de rest liefst in het Engels.
Vervolgens voor alle SAR trafic on scene of action kan 67 gebruiken en geen nodeloos gezwam op 16 zoals nu (zoals zo vaak) weer gebeurde.
Kees
Ro:
Je hebt helemaal gelijk Kees.
Het valt in Nederland nog wel mee met het misbruik van kan 16 , maar toch vind ik ook dat er teveel nodeloos gecommuniceerd word op 16. Noodcommunicatie is in mijn ogen ook echt noodcommunicatie en geen communicatie tussen reddingboot en kustwachtcentrum.
Voor die doelen is het SAR kanaal 67 de aangewezen locatie. Het in- en uitmelden van reddingboten zou m.i. zowieso op die kanalen moeten gebeuren.
Overigens is er in de maritieme communicatie wel meer loos dan alleen kan 16 want sinds de invoering van het GMDSS is de duidelijkheid er niet beter op geworden. m.n. de invoering van DSC is op zn zachtst gezegd niet echt een succes, en ook het ontbreken van een officiele verplichting om nog langer kan 16 uit te luisteren helpt niet echt mee.
Gelukkig beseffen de meesten nog altijd dat uitluisteren op kan 16 een goede zaak is. Het kanaal zo stil mogelijk houden is dan een must!
Groeten Roland
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie