Frequenties > Scheepvaart

Kaarten van Bruggen, sluizen en vaarwegen

<< < (2/2)

Hertzjager:
Interessante info waarmee ik eens naar de omgeving van een sluizencomplex ben geweest .
Met mijn Uniden UBC-125XLT kon in inderdaad het plaatselijke binnenscheepvaartverkeer op die manier volgen. Dit vond ik boeiend. Je hoort instructies e.d. die totaal onbekend zijn terwijl je anders (ongeduldig) voor een gesloten brug staat te wachten omdat men een schip aan het versassen is.

Als newbie heb ik wel een technisch vraagje hierbij.
Je hebt dus één bepaald marinekanaal dat specifiek is voor een bepaald sluizencomplex.
In een andere lijst vond ik echter voor datzelfde complex 2 frequenties (Rx & Tx).
Mijn eerste vraag is dan ook waarom slechts 1 kanaalnummer, maar wel 2 frequenties voor dezelfde communicatie?
Omdat een marinekanaal altijd in duplex werkt?

Ik heb enkel Rx-frequentie gescand. En toch kon ik zowel de schipper als de sluiswachter horen. Dus die Rx-frequentie alleen al werkt blijkbaar in duplex.
Dan luidt mijn tweede vraag: waarom vermeldt men dan 2 frequenties terwijl er 1 blijkbaar volstaat?

Alvast dank voor de info.

Johan Beck:
De RX frequentie is van het walstation, de TX frequentie van het schip.
Omdat walstations het kanaal vaak op relais hebben staan ontvang je op de RX frequentie ook de frequentie waar het schip op uitzend.
Echter niet bij alle sluizen, bruggen en jachthavens (kanaal 31) staat het duplexkanaal op relais waardoor je op de wal frequentie het schip niet zal horen.
Om het schip wel te kunnen horen dien je dus ook de TX te programmeren.
In de Rotterdamse haven zit havensleepvaartbedrijf Smit en die heeft ook een duplexkanaal maar die staat niet op relais.
Ook hier dien je dus de RX en TX uit te luisteren om alles te kunnen horen.
En ik geloof dat bij havensleepvaartbedrijf Iskes in IJmuiden dit ook het geval was.
Sterker nog, die gebruiken de RX en TX andersom.
Dus RX voor de wal en TX voor het schip.

Hertzjager:
Bedankt voor uw snelle informatieve reactie.
Het is blijkbaar nóg complexer dan ik dacht.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie