Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Antennes, kabels, etc.

Wedstijd Discone versus staafantenne

(1/1)

Erwin M:
Als gevolg van de draadjes over bereik discone en coaxkabel met de daarbij behorende antwoorden, ben ik gaan twijfelen of mijn ontvangst met discone met versterker en 15 meter RG 213 kabel. John R uit Hoogvliet, hemelsbreed zo'n 10 km bij mij vandaan, ontvangt bv 9(!) Alex 90 zenders. Ik maar 1. Dus ik mijn zolder maar weer eens opgegaan. Ik had hier ook nog een werkeloze Televes UHF antenne liggen met een koppelfilter (dit omdat een discone in de UHF wat minder ontvangst heeft). Die Televes blijft werkeloos omdat het toch niet het gewenste resultaat heeft. Het beste resultaat bleef ik houden met alleen dicone met versterker. Al was het signaalverlies zonder versterker minimaal. Nu had ik zo'n 15 jaar geleden, voor aan mijn toemalige woning, waar ik geen discone kwijt kon, een actieve staafantenne gekocht( donkerblauw en +/- 50 cm lang). Deze maar eens opgezet, pal naast de Discone. Frappant. 5 1/2 alex 90 zenders en volgens mij ook een beter ontvangst in de VHF banden. Het enige nadeel is dat ik nu enorme last heb van stoor/mengfrequenties van een semafoonzender (volgens mij ergens in de 169.xxxx)

Zou het zo kunnen zijn dat de versterker stuk is die aan mijn discone hangt, dit omdat er weinig verschil is tussen de ontvangst met en zonder versterker? Of wordt de Discone nu gewoon verslagen door die staafantenne?

Groeten Erwin,

ps. Hunter, de ontvangst van 466.710 blijft bij alle antenne's minder dan verwacht t.o.v de regio porto.

Erwin M:
Omdat ik het niet uit kon staan dat de discone met versterker verslagen zou zijn, toch maar alles opnieuw gecheked en aangesloten. Wat bleek, nu was de discone opeens wel weer beter dan de staafantenne en ik had ook geen last die stoor/mengfrequentie's (de versterker van de staaf antenne is waarschijnlijk van slechtere kwaliteit met veel eigen ruis). Na lang zoeken uiteindelijk de oorzaak gevonden. Een gebroken draadje van de voeding van de versterker die soms wel en soms geen contact maakte.

Kortom; bij opeens mindere ontvangst, geef de moed niet op met zoeken naar de oorzaak. Het kleinste detail kan dus groot verschil uitmaken.

groeten, Erwin

derreck:
Een goed wijze raad!!!

Had ik ook, ik had de input en de microfoon van de pc verwisseld! Doet ie t nie!

greetzz

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie