Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Antennes, kabels, etc.

Coax kabel

(1/7) > >>

ET:
Even een vraagje over coax kabel.

Ik heb hier een UBC9000XLT staan voorzien van een Diamond D707. Tussen de antenne en de versterker zit ongeveer 2,5m kabel en tussen de versterker en mijn scanner zit ongeveer 12m kabel (allemaal RG58). Als ik nu de standaard telescope antenne op de scanner bevestig ontvang ik meer als met de buiten antenne (bijv bureau schiedam is wel te verstaan met de telescope maar een en al ruis op de buiten antenne).
Nu was ik van plan om de kabel te vervangen door Aircell7 heeft dit zin of moet ik het probleem ergens anders zoeken.

Alvast bedankt,

Elmar

Johan Beck:
Ik zou die RG-58 zeker vervangen door Aircell-7 of RG-213. En de versterker zou ik direct onder de antenne plaatsen.

ET:
Bedankt voor het antwoord.

Het veplaatsen van de versterker is niet echt een optie omdat hij dan buiten komt te zitten en de versterker ziet er nu niet echt waterdicht uit.
Maakt het nog uit welke kabel ik hiervoor neem ?
Als ik zo hier en daar in de verschillende nieuws groepen kijk heeft iedereen het over de Aircell kabel. Dit lijkt me (zeker binnen) handiger wegwerken omdat de kabel dunner is. Maar is er kwaliteitsverschil tussen de kabels ??
Zijn er verder nog tips om de ontvangst te verbeteren ?

Elmar

Johan Beck:
Het verschil tussen Aircell-7 en RG-213 zal niet zo groot zijn. Aircell-7 is soepeler en makkelijker te verwerken. Tips, gebruik zo min mogelijk kabel en gebruik goede pluggen. Soldeer ze op de juiste manier en de plug onder de antenne moet goed afgeschermd worden met bijvoorbeeld vulcaniserende tape.

Hunter:

--- Citaat van: "ET" ---Als ik zo hier en daar in de verschillende nieuws groepen kijk heeft iedereen het over de Aircell kabel. Dit lijkt me (zeker binnen) handiger wegwerken omdat de kabel dunner is. Maar is er kwaliteitsverschil tussen de kabels ?
--- Einde van citaat ---

Ik heb ooit zelf eens een meting gedaan en daarbij gaf RG-213 beduidend minder verlies dan Aircell-7. Het zou kunnen dat die Aircell van een mindere kwaliteit was dan gemiddeld, maar sindsdien heb ik alle Aircell de deur uit gegooid en alles vervangen door RG-213 en tot op de dag van vandaag heb ik daar nog steeds geen spijt van.

Groeten, Peter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie