Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Antennes, kabels, etc.

bereik in km van een discone op 7m hoogte

(1/2) > >>

ScanMe:
Kan iemand mij vertellen wat een discone voor bereik heeft in km op ong. 7m á 8m hoogte.
Ik zou nl. wat meer porto's en mobs ontvangen.

groetjes,

Joris

Captain Flintstone:
Op dit forum heeft al eens een formule gestaan, in een redelijk ver verleden. Ik denk dat de zoekfunctie wel uitkomst zal bieden, al zie ik hem er zo niet tussen staan.

Vriendelijke Groet,

Emiel

John R:
Niet alleen de hoogte van je antenne, maar ook de gebruikte kabel, connectoren, gevoeligheid van de scanner e.d bepalen de afstand van de zenders die je kan ontvangen. En niet te vergeten de sterkte van de zender zelf die je wilt ontvangen.

Ik zelf ontvang vanuit Hoogvliet rondom in een straal : Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Bergen op Zoom en Middelburg.  Ik schat zo'n 100 km in het rond voor politie porto verkeer. Ongeveer hetzelfde voor de politie mobilofoons, hier wat meer last van storingen door lokale omroepzenders.

Dit alles op een meter of 7 hoogte met een UHF antenne en een VHF hoog antenne met een notch filter SNF 170 ertussen op de lokale omroep een beetje uit het signaal te filteren.

groeten John R

de Rotterdamse haven op de scanner beluisteren
http://home.zonnet.nl/john-r

Tom de Korte:
Hoi Joris.
Na de plaatsing van mijn discone (diamond 25-1300 mhz) op 8 meter hoogte ging een wereld voor me open.
In combinatie met een realistic pro-2006 ontvang ik in Goingarijp, (klein dorpje in een open gebied in Friesland, gelegen in de buurt van Sneek): Wieringermeerpolder, Flevoland, Noordelijk Gelderland, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland (uiteraard), met uitzondering van de waddeneilanden.
Het valt op dat ik in zuidelijke richting het grootste bereik heb. (te verklaren doordat het deel van Friesland waar ik woon lager ligt?)
Bovenstaand bereik betreft porto- en mobilofoonfrequenties van de politie.
Wat mij betreft: een aanrader.

Groet, Tom.

Tom de Korte:
Joris,
Kijk eens in je omgeving rond, of informeer bij een plaatselijke radiocommunicatie-zaak, wie er zo'n discone bij jou in de buurt heeft geplaatst.
Enthousiaste luisteraars zijn vast wel bereid om informatie te geven, mogelijk mag je jouw scanner er wel een uurtje aan hangen. Dan kun je zelf luisteren wat het bereik is en weet je meteen ook of je scanner bij sterke signalen goed blijft functioneren. Niet elke scanner is daar namelijk geschikt voor.

Groet, Tom.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie