Auteur Topic: Air Traffic Control  (gelezen 506 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Keetezonne

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Scannerluisteraar sinds September 2023
Air Traffic Control
« Gepost op: 3 juli 2024, 17:43:47 »
Dag allen

Op het vlak van luchtvaartcommunicatie ben ik, ondanks nu bijna een jaar scannerluisteren nog steeds een leek
Ik vond een tijd geleden al eens de links/frequenties van de Brussels Area Control Center & de Maastricht Upper Area Control Center. De luchtverkeersleiding zou dit zijn.

Nu is mijn vraag, wat is er nu juist op deze frequenties te horen ? Hoe worden al deze frequenties ingedeeld ? Etc..
Is er iemand die (een poging) wil doen om mij dit enigszins uit te leggen ? Ik heb online al eens gezocht maar niets echt duidelijks teruggevonden.

Dit zijn de links die ik bedoel:
https://deltascannerzeeland.nl/luchtvaart/brussels-area-control-centre/
https://deltascannerzeeland.nl/luchtvaart/maastricht-upper-area-control-centre/
1 Uniden UBC 125 XLT

Offline Keetezonne

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Scannerluisteraar sinds September 2023
Re: Air Traffic Control
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2024, 18:08:35 »
Is er iemand die (een poging) wil doen om mij dit enigszins uit te leggen ?

Of links met de uitleg uiteraard..  ;D
1 Uniden UBC 125 XLT

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Air Traffic Control
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2024, 20:58:39 »
Ik las je bericht en wilde gaan antwoorden, maar toen opende ik de links die je er zelf bij plakt, en die zijn al erg duidelijk. Alle frequenties worden daarin genoemd, en in welke sector en op welke levels.
Het is mij dus niet helemaal duidelijk wat je zoekt. Bedoel je misschien de callsign's die je hoort, of de namen van navigatie bakens o.i.d.?
Wellicht nog iets meer info wat je zoekt?
Mvg Pieter

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: Air Traffic Control
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2024, 21:58:19 »
Hier staat ook e.e.a.

Weliswaar gericht op Schiphol maar misschien kun je iets met de wereldwijde termen.

https://vliegtuigenspotter.nl/spotters-info/radiotelefonie-begrijpen/

Offline Keetezonne

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Scannerluisteraar sinds September 2023
Re: Air Traffic Control
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2024, 21:07:55 »
Alle frequenties worden daarin genoemd, en in welke sector en op welke levels.

Ik heb mij mss inderdaad wat verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk zelf het principe van de sectoren en vooral de hoogtes (levels).
Dit is mij nog onduidelijk ook na het vele opzoekwerk online.. Bv. Wanneer een vliegtuig op welk level zit etc.. Maar daar ben ik mss een te grote leek voor om dit te begrijpen..  ;D

Weliswaar gericht op Schiphol maar misschien kun je iets met de wereldwijde termen.
https://vliegtuigenspotter.nl/spotters-info/radiotelefonie-begrijpen/

Dit is idd ook al een hele hulp om de comm's beter te begrijpen. Thx !
1 Uniden UBC 125 XLT

Offline Dutchradar.nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 61
    • Dutchradar.nl de Luchtvaartradar van Nederland.
Re: Air Traffic Control
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2024, 11:18:35 »
Flightlevel is korte vermelding van hoogte in voet, als ik het goed heb schakelen ze vanaf 10000 vt om naar flight level.
Dus 10000 vt = FL 100,   FL245 = 24500 vt.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4937
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Air Traffic Control
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2024, 11:45:14 »
als ik het goed heb schakelen ze vanaf 10000 vt om naar flight level.

Dat verschilt per land. In Nederland is dat boven de 3000 ft, in Duitsland 5000 ft en in Oostenrijk 10000 ft.