Auteur Topic: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:  (gelezen 12036 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Gepost op: 28 april 2021, 14:42:13 »
Hier kunnen vragen -omtrent - Inmarsat en Iridium gesteld worden -Voor als iemand wat wil weten ,hierover.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2021, 14:45:57 »
Is er iemand op de hoogte van de groottes  van een schotel ;als je naar Phone Patches wilt luisteren en of Burst ,s wilt ontvangen.

Een schotel van een meter kost ongeveer 30 euro , daarna nemen de prijzen behoorlijk toe - Is er iemand die hier ervaring mee heeft -en of een meter genoeg is voor - Phone Patches-Spraak.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2021, 15:04:00 »
vwb voice

Enige wat ik ooit heb begrepen dat de uplink prima te doen is, maar voor de downlink veel groter geschut nodig is.
Anders gezegd, alle opnames die ik ooit heb gehoord (van anderen), betrof de uplink en was alleen het grond station te horen, nooit het vliegtuig.

Maar ik moet er wel bij zeggen, dat ik mij een beetje op glad ijs begeef.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2021, 15:54:59 »
Wat ik begrepen heb is dat er wel een downlink is ,vliegtuigen vragen een grond-verbinding aan bij hun werkgever of verkeersleiding , als bv Hf , niet werkt en er is  ook A/A verkeer comms  -Alleen is er veel Gain nodig -Dubbele Amp en een flinke schotel.

Ik kwam dir stukje nog tegen erover :  https://www.sigidwiki.com/wiki/Inmarsat-D(D%2B)_Downlink

Ik hoop dat er iemand is die er ervaring mee is.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2021, 10:16:23 »
De up en downlink hebben dus een verschillende Freq - in SDr kun je wel twee VFO,s plaatsen , voor Voice Channels heb je mininmaal een schotel van 1.20 meter nodig en (dubbele) AMP.


https://gabriele1900na.blogspot.com/2021/05/satelliti-inmarsat-ricezione.html?fbclid=IwAR3G4HZA8higsXd89Wq59FqIcurHPOlIuZGsTE-epTRvrILq-S_DbPFzkCE
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2021, 12:58:00 »
Aan de hand van deze duidelijke YouTube-uitleg heb ik dit afgelopen weekend werkend gekregen, zowel op de IOR als op de AOR-E satelliet. De signalen zijn sterker dan de maritieme signalen. Nog geen spraak kunnen decoderen overigens, wel veel ACARS-verkeer en METARs.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2021, 13:04:52 »
Mooi , Dat is leuk , ik heb hier antenne opstel-problemen i.v.m het bos en bomen -ik heb nu een schotel op een mast gezet en die kijkt precies richting Alphasat door een gat, er is ook een groep op facebook mee bezig, met het decoderen.

Inmarsat decoding STD-C EGC Messages - ACARS - ADSB - Jaero - Planeplotter - daar kun je ze vinden.

Ik hoop dat de nieuwe opstelling soelaas bied , anders kan ik het vergeten of heb beperkt resultaat .

Naar Phone patches luisteren is het next level , je hebt hier een schotel voor nodig en eventueel een extra amp met power inserter , dan word het wel spannender - USAF en KLM luisteren behoren tot de mogelijk

heden , alleen kom je dan uit in de hoge rates van in de 8400 en 10500 BPS en Bursts - dat is echt schotel werk - Hoewel mensen in Frankrijk Phone horen zonder schotel hoogte en opstelling is echt belangrijk.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2021, 14:17:09 »
Met de patch antenne van Rene kan je zeer zeker naar phone patches luisteren. Geen schotel benodigd daarvoor.

Onderstaande screenshot is met betreffende antenne gemaakt. In het rood gemarkeerde 8400 gedeelte komen regelmatig verbindingen tot stand:


Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2021, 14:57:06 »
Ik moet er wel bij vermelden dat ik tijdens het maken van bovenstaande schermafbeelding een dongle met E4000 tuner heb gebruikt (Nooelec SMArTee XTR). Met andere dongles met de bekende R820T/2 tuner had ik mindere resultaten.

De E4000 dongle blijft koel op deze frequenties en is daardoor ook een stuk stabieler.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2021, 14:59:30 »
Mijn ervaringen met een Airspy zijn ook beter dan die met de rtl-sdr.com V3-dongle, hoewel die laatste ook een TCXO heeft.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2021, 15:46:47 »
Ik luister met een Mini-Spy - Doet het best wel leuk , maar word warm - Bedankt voor de info.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Niek 898

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2021, 20:03:59 »
Een link naar de laatste (alpha) release van jaero: https://github.com/jontio/JAERO/releases/download/latest/jaero_1.0.4.11-73-g73ecb41-dirty-1_win_x86_64.zip

De benodigde files voor het decoderen van C-channel (voice) zitten er bij (aeroambe.dll en libmbe.dll). De airplane database die in de vorige jaero versies gedownload kon worden wordt niet meer bijgehouden of werkt niet meer. In deze laatste release kan nu gebruik gemaakt worden van de database 'basestation.sqb', zelf kopieer ik de onbewerkte basestation.sqb van Planeplotter naar jaero.

De alpha release hoeft niet geïnstalleerd te worden. Zelf heb ik het complete programma gekopieerd naar de map waarin de vorige versie van jaero geïnstalleerd was en e.e.a. werkt prima.

Bij het decoderen van C-channel voice kan alleen het grondstation worden ontvangen. In de C-band (3,6 GHz band) zijn wel de ACARS en ADS-C signalen van de vliegtuigen te ontvangen (via een uplink vanaf de grond), maar dit geldt niet voor de voice verbindingen. De ADS-C posities kunnen bijvoorbeeld door Planeplotter weergegeven worden.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2021, 19:56:30 »
Voor het warmte probleem van de 820 T -Tuners zijn er drivers ontwikkeld om de warmte te verminderen :

te vinden op de site van rtl sdr.com         www.rtl-sdr.com/beta-testing-a-modified-rtl-sdr-driver-for-l-band-heat-issues/
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Inmarsat en Iridium -Vraag en Verzamel Topic:
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2021, 02:13:28 »
Ik heb een koelblok met kabelbinders vastgemaakt aan mijn rtl-sdr v3. Deze werd voorheen erg heet (kon hem amper aanraken) bij 24/7 gebruik van het decoderen van P2000. Nu voelt hij lauw aan, een zeer groot verschil dus.