Auteur Topic: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X  (gelezen 1943 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Gepost op: 10 augustus 2022, 20:47:01 »
Beste forumleden,

Ik ben Nardes, 57 jaar, en kom uit de Bollenstreek. Net zoals velen van jullie had ik in mijn jonge jaren 27MHz bakkies en (kristal)scanners.
Toen de 27 Mhz legaal werd vond ik er minder aan. Toen gestort op de scanners.
Heb vele kristalscanners gehad. Steeds de nieuwe uitgave van het scannerboek kopen en vervolgens naar Nico Barning (RIP) te Rijnsburg om kristallen te kopen. En je vergapen aan de nieuwe modellen dit ook bij KOK onderdelen te Leiden. Daarna een SBE Optiscanner en vervolgens de eerste digitale scanners zowel vast als mobiel Wat een openbaring was dat.
Autotelefoons (ATF3) luisteren en de niet DECT telefoongesprekken. De gebruikers er van moesten eens weten haha.
Heb ooit een keer een gesprek van Hanja Maijweggen (destijds minister van Verkeer en Waterstaat) gevolgd toen ik achter haar dienstauto reed.

Nu na jááren de hobby weer opgepakt. Heb momenteel een Uniden 780 XLT met Midland X-50 antenne op 12-13 meter hoogte vrijstaand aan schoorsteen op plat dak.
Mijn interesse is Marifoon en Schiphol ground. Ook pak ik luchtvaart, lokale zenders, zendamateurs en Dutchmil mee.
Ontvangst is mijns inziens vrij goed. Ik ontvang marifoonverkeer Rotterdam / Scheveningen / Ijmuiden. En luchtvaart Schiphol / Rotterdam.

Heb de frequenties opgezocht in de database (mijn dank is groot Johan!) en een aantal ingeklopt in de scanner.
Vervolgens las ik over Proscan, toen werd het nog leuker. Alle frequenties in een Excel bestand mét text-tag gezet en vervolgens kopieren / plakken in Proscan.
Ik kan daar uren mee zoet mee zijn. (deel van de hobby)

Nu lonk ik naar een BCT15X. Met name het dynamische geheugen en de herkenning van de CTCSS codes. (heb al veel hierover bekeken op Youtube en andere sites)
Ik lees op het forum dat de meningen over de BCT15X verdeeld zijn.
De ene zegt hou het bij een 780 XLT en de ander prijst de BCT15X de hemel in.

Wat zijn jullie ervaringen?

Luisterrijke groet,

Nardes

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2022, 20:53:41 »
Nardes, welkom. Veel plezier met de hobby. Je krijgt ongetwijfeld verschillende antwoorden. Grt. Werner.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2022, 05:06:07 »
Hoi Nardes,

Barning en KOK Onderdelen...mooie namen! En op de Breestraat in Leiden zat nog een leuke winkel, WeBe heette die geloof ik. Heb ik destijds m'n eerste computerscanner gekocht, een ATRON Compu 2000 :)

Ik heb jarenlang met 780 en 15X gewerkt - in combinatie met Proscan (de versies v5.5 en v6.3 waren heel goed). Beide prima ontvangers maar er zijn wel verschillen. Hier deed 780 het altijd wat beter omdat hij veel minder last had van storingen. Ook scant een 780 sneller dat een 15X. Hier in het westen des lands is een 15X eigenlijk niet meer zonder filters te gebruiken. Voordeel van de 15X is wel dat je die nog nieuw kunt kopen en er ook 2e-hands plenty van te vinden zijn - vaak zijn die niet of nauwelijks gebruikt omdat mensen er vanaf willen door de ingewikkelde bediening. Als ik ook de UBC785XLT en de UBC800XLT in de vergelijking meeneem, wint de 780 het voor mij nog steeds :)

Meer vragen: stel ze gerust hier.
Luisterspulletjes :)

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2022, 06:50:14 »
Bedankt voor je reactie en uitleg Henri. Er zat inderdaad ook nog een zaak op de Breestraat.
En nog een electronicazaak in de Haarlemmerstraat. Vergelijkbare spullen met internetbedrijf Conrad. Naam ben ik vergeten.

Ik zal de voor- en nadelen zelf moeten ondervinden. Wellicht heb ik op mijn locatie minder last van storingen.
Wacht wel tot ik een BCT15X tegen kom op marktplaats. Als die niet bevalt kan ik hem altijd wel weer doorverkopen.
Een nieuwe laat ik even gaan, als die niet bevalt zou ik er dik op verliezen bij verkoop.

Benieuwd of er nog andere forumleden zijn die hun ervaring willen delen.

Nardes.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21589
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2022, 09:23:59 »
Ik heb diverse UBC scanners gehad en momenteel staan hier een UBC780 en een BCT15.
De 780/785 vind ik nog steeds de meest geschikte scanner om mee te luisteren.
Voordeel vind ik dat ze een stuk sneller scannen dan een UBC800 of een BCT15.
Ik kan hier de BCT15 zonder filters gebruiken maar ik heb hier dan ook geen DAB mast in de achtertuin staan  ;)

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2022, 11:15:26 »
Bedankt voor de uitleg Johan.

Jij hebt de BCT15, is er nog veel verschil met de BCT15X qua ontvangst?

Maar als ik de reacties van twee ervaren rotten in het vak zo lees, moet ik het denk bij de 780 houden.   :-\

Nardes

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21589
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2022, 11:23:17 »
Ik heb hier geen BCT15X dus kan het niet vergelijken maar ik denk dat er geen verschil in zit hoor. Ik merk ook geen hoorbaar verschil met de UBC800.
Zijn alle 3 dezelfde apparaten alleen zitten ze softwarematig iets anders in elkaar.
Enige reden waarom ik deze ontvangers heb is vanwege de directe subtoon uitlezing.
Als ik hier alleen naar luchtvaart of scheepvaart zou luisteren dan kies ik direct voor een 780/785.

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2022, 12:16:09 »
Duidelijk Johan, nogmaals bedankt.

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Even voorstellen en vraag 780 XLT vs. BCT15X
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2022, 12:20:03 »
Ik heb de 780 aardig onder de knie echter één ding lukt me niet.

Ik heb een aantal "searchbanken" ingesteld.
Echter kan ik de deze niet verwijderen? Frequenties op bijv. op 000.0000 zetten heeft ook geen effect.
Ook met Proscan worden deze niet meegenomen als ik betreffende bank leeg upload.

Bekende bug in de 780?