Auteur Topic: hf ontvangst  (gelezen 6647 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: hf ontvangst
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2023, 21:06:41 »
Ik ga beginnen met de buis, grotere diameter van ongeveer een meter doorsnede. De modificatie met BNC plu en hem dan voeden met RH58U coax kabel staat ook nog op de lijst.

De ALA1530 heb ik ook gehad in het verleden, de 1530 en de 1530+ is inderdaad andere koek als deze loop antenne wat ook tot uiting komt in de prijs,

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2023, 23:47:30 »
Hallo Peter tja ik ben gisteren nog bezig geweest aan de potmeter gedraaid dan word het signaal harder maar de ruis ook,en ook nog wat in de tuin gelopen hij staat op een parasolvoet maar beter word het niet.
Wel gekeken bij een wellbroek ala 1530 ,maar dan zit ik ex kabel zo rond de 330 euro ,maar ik weet dan heb je ook wat.
Wat ik las wel 6m van bebouwing af wel dat zal in mijn geval max 4m worden,dus weet niet of ik er dan alles uit haal.
Wel zijn ze goed ruisvrij las ik en  op de 80m of 40m niet erg richtingsgevoelig.
Dus ja ga er over nadenken ik luister gemiddeld 10 a 20 procent op hf ,en de rest op vhf of uhf ,maar dat heeft uiteraard met de niet zo goede ontvangst te maken.
Ook de modificatie weet ik eigenlijk niet wat dat op zal leveren ,en zeg eerlijk ben daar ook niet zo bedreven in .
Is er eventueel nog een antenne kwa prijs en ontvangst die tussen een 30 plus en de 1530 in zit.
Voordat ik eventueel met de hf ga stoppen.
Gr Jan.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: hf ontvangst
« Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2023, 21:13:26 »
Stoppen is geen optie hahaha.

De ALA1530 is een ander verhaal, qua prijs en prestatie. Ik heb ook ervaringen met Mini Whip maar daar werd ik op deze locatie niet vrolijk van. Hetzelfde geld voor 15 meter draad met een RF systems MLB. Die twee pakken hier erg veel storing op. Vandaar dat ik ben gegaan voor de loop.

Als je in het bezit ben van een discone antenne voor VHF/UHF zou ik je adviseren om die eens aan te sluiten op je HF ontvanger. Die doen zeker niet onder voor de loop die je nu gebruikt, alleen produceren ze iets meer ruis.

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #18 Gepost op: 10 augustus 2023, 21:43:07 »
Hoi Peter tja ik zit niet op nog meer ruis te wachten  :-X
Ik heb verder geen antenne ik.luister voornamelijk.met mijn porto scanners en dan met name op 70cm erg leuk ,als er geen galbakken opzitten tenminste.
Nee ik stop ook nog niet gelijk maar soms heb ik er even genoeg van .
Ps als ik een koperen pijp neem van bv 12mm en er een vierkant van maak, van bv 1m doorsnee en de uiteinden plat sla met 2 gaatjes er in zou dat ook een redelijke verbetering kunnen geven .
Een vriend van mij is loodgieter en helemaal rond zou moeilijk worden vertelde hij mij .
Gr Jan.

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: hf ontvangst
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2023, 22:39:41 »
als je wicu buis gebruikt is er makkelijk een loop van te maken.
Dit is een zacht koperen buis met kunststof mantel.
Deze wordt normaal in de muur in gefreesd.
Die zal je vriend de loodgieter wel kennen.

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2023, 13:53:31 »
Hoi zeer bedankt voor de tip ,als we daar bv 1m of 1.20 doorsnee rond van maken en de uiteinden plat slaan en gaatjes boren dan zo dat al een redelijk rx verbetering kunnen zijn ?.
Gr Jan.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: hf ontvangst
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2023, 10:10:03 »
Op 8 augustus 2023 om 20.16 uur schreef fpvmen dat hij op de frequentie 3413 kHz niet veel hoort.
Even over de techniek bij Shannon volmet. Shannon volmet zendt uit op 4 frequenties: 3413, 5505, 8957 en 13264 kHz. Standaard zijn er 3 HF zenders in de lucht voor volmet uitzendingen. Overdag zendt men op 5, 8 en 13 MHz. In de avond en nacht wordt dat 3, 5 en 8 MHz.  Als fpvmen overdag niets hoort op 3413 kHz, ligt dat aan het feit dat die HF frequentie dan niet in gebruik is. Overdag worden lage HF frequenties (in dit geval dus de 3 MHz) door de ionosferische D-laag sterk beïnvloed. Overdag zul je op 3 MHz eerder 'lokale radiostations' horen dan 'internationale radiostations'. Probeer de 3 MHz frequentie voor Shannon volmet eens rond 21 of 22 uur lokale tijd in de avond.  Dan zou je toch ontvangst moeten hebben.
Bubo bubo

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2023, 12:14:26 »
Hoi Dank Bubo voor je bijdrage ,ik denk toch dat ik voor wicu buis ga met een omtrek van 1m hoop dat ik dan mijn 60 % tevreden naar 80% of hoger kan zetten.
Ik heb wat aan de potmeter gedraaid en wat geklooid met de jrc 545 dsp met externe speaker en het is weer een stukje beter geworden.
Soms denk ik weg met het hf spul en luister ik wel op Hf Twente maar dit fysieke met antenne dat geeft toch veel meer plezier.
Binnenkort komt er nog een pa3 zendamateur langs daar kwam steeds niks van ,misschien kan die mij wat verder helpen.
Ik hou jullie op de hoogte groet Jan.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: hf ontvangst
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2023, 14:34:19 »
Een zeppelin antenne met een mini-tuner , wil ook nog wel eens  een verbetering betekenen , bij ruimtegebrek - En ja een tuner met ontvangst !!!
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2023, 10:34:03 »
Bedankt Airman wacht  eerst wat de pa3 man over mijn situatie zegt,Gr Jan.

Offline sadelo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: hf ontvangst
« Reactie #25 Gepost op: 14 augustus 2023, 14:08:35 »
Voor zover ik weet wordt de Wellbrook niet meer gemaakt en ook niet meer geleverd. De site is volgens mij ook uit de lucht. MFJ heeft ook een ontvangstloop in zijn assortiment. Deze heb ik in volle tevredenheid in gebruik icm een AR5000+
Icom IC-R9000, Hoka Code 3, AEA PK232MBX, DX-0ne Pro, Diamond X50N, AOR AR8200MKII

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: hf ontvangst
« Reactie #26 Gepost op: 14 augustus 2023, 15:52:36 »
Voor fpvmen wat informatie.
Wat antennes aangaat:
Een eigen ontvangst antenne voor HF is natuurlijk leuk.
De firma die Wellbrook loopantennes maakt in Engeland is er mee gestopt.
Bonito maakt een serie ontvangstantennes. Niet goedkoop maar wel goede antennes.
De PA0RDT miniwhip is een breedband mini antenne, maar vergt wel specifieke eisen wat betreft montage. De websdr van de universiteit van Twente gebruikt zo'n type antenne.

Wat ontvangers aangaat:
Als een eigen HF ontvangst antenne niets wordt, zijn er gelukkig tegenwoordig mooie alternatieven via internet.
De websdr van de universiteit van Twente is een mooi station om mee te beginnen.
Indien je vooral naar zendamateurs wilt luisteren is de websdr Maasbree een mooi begin.
En als je heel uitgebreid wereldwijd wilt luisteren staan op volgende internetpagina op dit moment van schrijven (14 augustus 2023 in de middag) 1191 websdr ontvangers voor HF, VHF en UHF:
https://rx-tx.info/
De keuze hier is enorm. Middels deze websdr ontvangers kun je radiostations ontvangen die je hier in Nederland niet of nauwelijks kunt ontvangen.
Helaas zitten hier websdr ontvangers bij met een hoog lokaal ruisniveau. Maar met wat zoeken kom je websdr ontvangers tegen met een laag lokaal ruisniveau waardoor luisteren veel plezier geeft.

Geef niet op. Er valt gelukkig een hoop te kopen en te luisteren. En mede door de websdr ontvangers heb je tegenwoordig veel meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden.
Bubo bubo

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #27 Gepost op: 19 augustus 2023, 21:47:17 »
Hallo Bubo Bubo ja contact gehad met de zendamateur en ga eerst zelf met wicu buis aan de gang die kan ik hier zelf halen 1 of 2m.
Dat ga ik dus volgende week doen en rond een ronde tuin tafel zien te klemmen en hopelijk een wat ronde loop te kunnen krijgen.
Weet nog niet of ik 1 of 2m haal de omvang is nu rond 1m denk ik ,ik weet niet of ik bij 2m de condensator moet aanpassen en of 2 m kwa ontvangst veel uitmaakt. .
Ik ga voor 15mm pijp dus hopelijk maakt het verschil ,alhoewel ik de antenne iets gedraaid heb ,en moet zeggen de ontvangst is momenteel erg goed.
Maar ik weet dat het ook met de kp waarde te maken heeft de zonnewinden dus kwa condities.
Wel word vervolgd weer Gr Jan.

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: hf ontvangst
« Reactie #28 Gepost op: 19 augustus 2023, 22:41:43 »
wicubuis wordt op een rol geleverd en is makkelijk in een hoepel te maken kwestie van een gedeelte verder uit rollen/buigen.
Op de website van onze afdeling (VERON afd. NOV) staat ook een loopantenne voor zelfbouw: https://www.pi4nov.nl/loop-antenne-rx/
En hier de bouwbeschrijving en verdere info: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Active%20antenna/Active%20receiving%20%20loop%20antenna.htm

Offline fpvmen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: hf ontvangst
« Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2023, 11:22:14 »
Bedankt voor de info en link Gotya ik ga straks tussendoor effe de buis ophalen word 3m en heb een tuintafel bij een kennis van ruim 80cm in doorsnee fijne dag Jan.