Auteur Topic: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780  (gelezen 7059 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

woort080

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2008, 07:27:06 »
Ja de boudrate staat aan beide kanten op de hoogste getal, wat volgens het programma ARC780 het beste zou zijn, maar ik denk dat ik al gezien heb wat er aan schort. Op de nieuwe kabel RS232 kabel die ik gisteren heb gehaald las ik vanmorgen dat het een NULMODEMkabel was. IK heb begrepen uit uitspraken op het  forum dat het een 1 op 1 kabel moest zijn en geen nulmodemkabel. Dat klopt toch he? Dus ga ik vanmorgen maar even terug. De vraag is natuurlijk of deze voorhanden is, omdat RS232 niet meer zoveel wordt gebruikt.

groet Klaas

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2008, 07:32:54 »
Citaat van: "woort080"
Op de nieuwe kabel RS232 kabel die ik gisteren heb gehaald las ik vanmorgen dat het een NULMODEMkabel was. IK heb begrepen uit uitspraken op het  forum dat het een 1 op 1 kabel moest zijn en geen nulmodemkabel. Dat klopt toch he?

Dat is helemaal correct. Met een nulmodemkabel gaat het niet lukken.

woort080

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2008, 08:08:18 »
Johan,

En zo zie je maar weer waar dit forum goed voor is. Informatie delen is een groot goed. Heb jij die 1 op 1 kabel gewoon bij de computerzaak weggehaald of ergens besteld bij een speciaalzaak.

Klaas

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2008, 08:12:20 »
Ik heb 'm voor 5 euro gekocht bij een computerzaak hier in IJmuiden.

woort080

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2008, 10:45:47 »
Nieuwe 1 op 1 kabel gekocht bij de computerzaak, aangesloten, RMT ingeschakeld. Gekeken bij "Deze Computer/eigenschappen/hardware/compoorten. Com 1 werkt zonder problemen. Communicatiesneldheid zowel de scanner als het programma hetzelfde.  
ARC780 opgestart. Mem bestand ingeladen, en via F6 toets verzenden naar de scanner. Dezelfde foutmelding, dat de com 1 gebruikt wordt door iets anders  en dat de scanner niet gezien wordt. Hetzelfde verhaal als gisteren. Je zou weer haast gaan twijfelen of ik inderdaad wel een 1 op 1 RS232 kabel heb gekregen. Of maak ik ergen eens fout? Of moet ik via Conrad een juiste kabel bestellen. Wie heeft raad.

Klaas

Leen Ansems

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2008, 12:37:16 »
Citaat van: "woort080"
Nieuwe 1 op 1 kabel gekocht bij de computerzaak, aangesloten, RMT ingeschakeld. Gekeken bij "Deze Computer/eigenschappen/hardware/compoorten. Com 1 werkt zonder problemen. Communicatiesneldheid zowel de scanner als het programma hetzelfde.  
ARC780 opgestart. Mem bestand ingeladen, en via F6 toets verzenden naar de scanner. Dezelfde foutmelding, dat de com 1 gebruikt wordt door iets anders  en dat de scanner niet gezien wordt. Hetzelfde verhaal als gisteren. Je zou weer haast gaan twijfelen of ik inderdaad wel een 1 op 1 RS232 kabel heb gekregen. Of maak ik ergen eens fout? Of moet ik via Conrad een juiste kabel bestellen. Wie heeft raad.

Klaas

Je kan die kabel doormeten met een eenvoudige universeelmeter. Heb je die niet, dan kan je die voor 10-20 euro in een bouwmarkt kopen. Met het batterijtje erin kan je de meter op weerstandmeting zetten en soms zit er een zoemer in. Als je de meetpennen tegen elkaar houdt klinkt die zoemer. Nu kan je met de ene meetpen op pin 1 van de connector van de datakabel en met de andere meetpen op pin 1 van de andere connector controleren of er verbinding tussen bestaat. Je hoort dan die zoemer of je meter geeft een paar Ohm aan. Heel vaak worden er maar 3 draadjes van de kabel gebruikt voor de dataoverdracht. Zowel de computer als de scanner moeten wel dezelfde baudrate hebben. Ik probeer het simpel te vertellen, maar misschien wist je het allemaal al.
Mvg,
Leen

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2008, 13:03:36 »
Voor mensen die (in de toekomst) lastig aan een 1-op-1 kabel kunnen komen:

Bij de Media Markt hebben ze deze kabels gewoon standaard in het assortiment zitten in een blister van Vivanco. (RS232-muis verlengkabel)

woort080

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2008, 08:12:37 »
In tegenstelling van gisteren, is het wel gelukt. Het probleem zat in de Compoort waarvan de bronnen waarschijnlijk reeds communiceerden met een ander stukje hardware in de pc. Com-poort uitgeschakeld en pc weer opgestart. Com-poort opnieuw ingeschakeld waardoor er nieuwe bronnen zijn geplaatst en het werkte.