Auteur Topic: Drukke frequenties vliegtuigen hf  (gelezen 10458 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Gepost op: 24 mei 2019, 15:01:14 »
Hallo ik heb een vraagje welke frequentie s kan ik in mijn ontvanger zetten waar de meeste communicatie te horen vanuit Nederland België en noord Frankrijk?

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2019, 17:27:47 »
Hallo pa,

Op HF is in Europa weinig tot niets meer te beleven qua communicatie.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2019, 13:07:16 »
Hier staan er genoeg.

https://www.hfunderground.com/wiki/MWARA


Gr, Sven

Offline NL11673

  • HWTK Offshore.
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
  • 't Kost wat...........maar dan heb je ook wat.
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2019, 13:34:04 »
Hallo pa,

Op HF is in Europa weinig tot niets meer te beleven qua communicatie.

Er is genoeg te horen.
Shanwick, Gander, Usaf Air tankers, Ramstein,
Icom IC-705, Icom IC R8600, AOR AR-DV1, AOR AR-DV10, AOR AR5001D, SDRplay Duo, Uniden SDS200, Icom IC-R30, Uniden SDS100, Elad FDM-S3, Reuter RDR52, ARA-900, ARA1500, PKW Logper, Wellbrook ALA1530 3x, Comet GP-6  , 2xRadarcape Beast 2CH, Afredi SDR, DPD vhf/uhf base antenne, Jetvision Air!Squitter.

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2019, 16:33:08 »
Hallo pa,

Op HF is in Europa weinig tot niets meer te beleven qua communicatie.

Er is genoeg te horen.
Shanwick, Gander, Usaf Air tankers, Ramstein,

Natuurlijk is er genoeg te horen in Europa, maar dat was de vraag niet.
De meeste stations zijn van buiten Europa.
Shanwick, veel communicatie boven de plas., Ghander is in Canada, USAF ook buiten Europa, Ramstein heb je gelijk in maar die zitten beperkt op HF.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2019, 20:32:51 »
Global HF system is vaak te horen op de volgende frequenties

6739/15016/5710/6688/8992/11229/18019/6739/8968/11175/13200/18002 ANDREWS “MARYLAND” 6739/8968/4724/15016/17976/6756/9018/13247/3017/3116/4712/4731 5700/5710/6680/6712/5715/6730/6760/9004/11229/11220/19502.


When you hear an aircraft or any stations calling "MAINSAIL" on any of the HFGCS frequencies this is a "general" call for any ground station to answer and provided the calling stations with what ever he needs. Any HFGCS ground station will respond to the call "MAINSAIL". Depending on the service required, the station bay request the aircraft to change to a discrete frequency for improved and extended service.

EAM's or Emergency Action Message. Another very important aspect of the HFGCS is the transmission of EAM's. EAM's are the coded military orders or bulletins that have the highest priority. When EAM's are broadcast, ALL other users of the system are to standby. If you hear a voice giving a long series of letters phonically this is an EAM.

SKYKING messages are special EAM's. These presumably could be the nuclear go/no-go codes. There was a higher than normal number of EAM's and SKYKING messages being transmitted after the attackes of 9/11/01. Urgent SKYKING messages are repeated three or four times instead of the usual two. SKYKING is a group callsign, meaning "Any this net." "Do not answer" is the standard procedure ofr self-authenticating broadcasts, meaning that recipients don't need to give away their positions or existence by challenging the orders. While tuned to any of the HFGCS frequncies and hear "SKYKING SKYKING Do not answer" you can bet you're hearing a very important, highest priority, and heavily encrypted message!

Offline NL11673

  • HWTK Offshore.
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
  • 't Kost wat...........maar dan heb je ook wat.
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2019, 11:58:48 »
Hallo pa,

Op HF is in Europa weinig tot niets meer te beleven qua communicatie.

Er is genoeg te horen.
Shanwick, Gander, Usaf Air tankers, Ramstein,

Natuurlijk is er genoeg te horen in Europa, maar dat was de vraag niet.
De meeste stations zijn van buiten Europa.
Shanwick, veel communicatie boven de plas., Ghander is in Canada, USAF ook buiten Europa, Ramstein heb je gelijk in maar die zitten beperkt op HF.

Volgens mij staat er in de kop van het bericht "Drukke frequenties vliegtuigen hf" :-)
Icom IC-705, Icom IC R8600, AOR AR-DV1, AOR AR-DV10, AOR AR5001D, SDRplay Duo, Uniden SDS200, Icom IC-R30, Uniden SDS100, Elad FDM-S3, Reuter RDR52, ARA-900, ARA1500, PKW Logper, Wellbrook ALA1530 3x, Comet GP-6  , 2xRadarcape Beast 2CH, Afredi SDR, DPD vhf/uhf base antenne, Jetvision Air!Squitter.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2019, 14:40:59 »
Waar worden de hf frequenties nog voor gebruikt?
Het normale verkeer gaat toch over 108-138 Mhz?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2019, 15:16:08 »
Boven de Atlantische Oceaan heb je geen bereik op VHF.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2019, 19:33:39 »
HF word nog veel meer gebruikt dan we denken . niet alleen burger luchtvaart maar ook militair . scheepvaart ook nog steeds al wel wat minder als vroeger . nu druk op 11.175.1000 MHz

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2019, 21:38:34 »
Global HF system is vaak te horen op de volgende frequenties ...

Kun je die frequenties hetzelfde beluisteren als andere, d.w.z. met een squelch instelling of is er voor HF een betere manier?
Tot nu toe koos ik een frequentie en luisterde ik met de squelch helemaal open. Na verloop van tijd hoor ik van alles in die ruis terwijl er niets zit, grapje van onze hersenen heb ik begrepen.
Andrews en Maryland, zijn dat gebruikte callsigns of zijn het stations? Ik heb nu bij de genoemde frequenties HFGCS staan.
Ik hoop iets mee te kunnen krijgen hier met een LA-400 :P

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Drukke frequenties vliegtuigen hf
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2019, 07:11:20 »
Andrews AFB is een basis, en Maryland is een staat in de USA waar Andrews AFB in ligt