Auteur Topic: ervaringen marifoon antenne voor scannerontvangst  (gelezen 2350 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline M72

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
ervaringen marifoon antenne voor scannerontvangst
« Gepost op: 11 augustus 2020, 16:20:37 »
Graag wil ik mijn ervaringen delen met het gebruik van een professionele marifoonantenne als scannerantenne.
Voor zenden zijn ze ongeveer geschikt tussen 147 tot 162 mHz.
Bij het ontvangen blijken ze toch behoorlijk breedbandiger te zijn.
Tussen 88 mHz en 180 mHz heb ik tot mijn verbazing zeer goede ontvangst, daarboven heb ik niet getest want niet zo interessant meer voor mij.
Zelfs vanaf 88 mHz is de ontvangst erg goed, ik krijg alle radiostations op volle sterkte mee.
Luchtvaart ook zeer goed.
Ik wilde geen discone, (te kwetsbaar en te opzichtig) en heb lang gezocht naar een enkele robuuste glasfiber spriet voor luchtvaart en marifoon.
Blijkt dus dat je met een 'gewone' marifoonantenne ook prima de luchtvaart ontvangt. Hier op de wadden ontvang ik zelfs grond stations zoals Leeuwarden tower en Dutch mill.
Minstens net zo goed als een Discone op VHF en vele malen beter dan de zogenaamde Multistick of Scanstick antennes. (dat is echt rommel)
Een marifoonantenne kan je heel mooi met een duims wartel op een duims gegalvaniseerde pijp draaien en de coax door de pijp leiden naar beneden.
De meest bekendste marifoon is de CX-4 (AC Marine) en VHF-73 (Scan Antenna), Beide van Deense makelij.
Heel robuust gemaakt en absoluut weersbestendig, zeker aan de zoute kust. Deze gaan écht jarenlang mee.
Als je alleen VHF luchtvaart en marifoon wilt ontvangen dan is het zeker een antenne die ik aanraad!

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: ervaringen marifoon antenne voor scannerontvangst
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2020, 14:59:47 »
goed ervaring opgeschreven , hier hebben sommige wat aan.

je kan dan ook een marifoon antenne en een 70cm antenne plaatsen samen in de mast.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2871
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: ervaringen marifoon antenne voor scannerontvangst
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2020, 16:38:27 »
Hier thuis ook enkele CX4 antennes voor marifoonbanden, tevens enkele Procom antennes voor VHF en UHF.

Voor de amateurhobby zijn in mijn geval twee X-50 antennes voldoende  ;)
Groeten van Michel

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: ervaringen marifoon antenne voor scannerontvangst
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2020, 11:12:53 »
Hier thuis ook enkele CX4 antennes voor marifoonbanden, tevens enkele Procom antennes voor VHF en UHF.

Voor de amateurhobby zijn in mijn geval twee X-50 antennes voldoende  ;)

Michel , hoeveel ontvangers heb jij dan ? en zijn alle antennes aangesloten op de ontvangers? of wissel je ?

Gr Ger