Auteur Topic: Entropia  (gelezen 6182 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Entropia
« Gepost op: 10 januari 2020, 23:30:26 »
Hallo, ik heb een sdr dongel en software waarmee ik graag Entropia wil ontvangen.
Nu komt er hier in Nijmegen maar 1 Entropia netwerk vrij zwak door, ook nog nooit spraak op gehoord
C2000 netten komen wel volle bak binnen.

Ik weet dat er hier meerdere gebruikers van Entropia in de regio zitten, vandaag nog een Entropia porto in de hand gehad waarop duidelijk spraak te horen was. ( deze liet een gebruiker, Entropia klant, mij zien)

Iemand enig idee waarom ik zo weinig ontvang ?
Het is toch een kwestie van de software op de juiste frequentie zetten en de demolator aanvinken in WFM mode.  :)

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: Entropia
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 00:28:26 »
De ontvangst hangt natuurlijk ook af van de gain, antennepositie en soort antenne (het bijgeleverde dipoolsetje van https://rtl-sdr.com is prima maar de antennetjes die bij 'gewone' TV-dongels zitten zijn prut). Waarschijnlijk ten overvloede, check ook dat de bandwidth op 25 kHz staat. De antenne verplaatsen en wat met de gain spelen zou kunnen helpen. Of eventueel proberen lokale storing te verminderen (bij laptops zakt de ruisvloer soms enorm als je de stroom eraf haalt).


Het kan natuurlijk ook dat Entropia in de buurt maar één carrier in de lucht heeft. Drie simultane spraakkanalen biedt al een hoop capaciteit. Hier in Rotterdam zijn er wel een paar sites met twee carriers maar toen ik laatst in het noorden van het land was ontving ik er maar eentje. Vergeet ook niet dat Entropia encryptie biedt en dat de plugin spraak kan negeren (al meen ik dat hij dat standaard niet doet).


Bij mij werkt trouwens de gemodificeerde plugin die bij Tetra Trunk Tracker geleverd wordt een stuk beter dan de 'normale', ook zonder koppeling met dat programma. Ondersteunt ook DMO-ontvangst.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Entropia
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2020, 02:04:27 »
Het standaard bij de kit meegeleverde dipool antennetje is prut. Vooral de kabel laat het vaak afweten.

Ik zit in een Discord server waar we veelal aanbevelen deze antenne in de prullenbak te gooien... (en de meeste mensen zijn helaas eigenwijs wat betreft antennes)

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Entropia
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2020, 08:19:08 »
Ik denk ook dat de encryptie het probleem is. Helaas is het niet meer mee te luisteren.

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Entropia
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2020, 08:59:16 »
Ik denk ook dat de encryptie het probleem is. Helaas is het niet meer mee te luisteren.

Ik denk het niet.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: Entropia
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2020, 09:06:50 »
Het beste is een buiten antenne de X30 of de X50 werken prima op de stick.
Encryptie heeft niet veel met de sterkte van het netwerk te maken.
De bijgeleverde antenne doet binnen helemaal niets vangt alleen maar stralingen binnenhuis op bijvoorbeeld slimme meters.
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Entropia
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2020, 11:16:59 »
Het beste is een buiten antenne de X30 of de X50 werken prima op de stick.
Encryptie heeft niet veel met de sterkte van het netwerk te maken.
De bijgeleverde antenne doet binnen helemaal niets vangt alleen maar stralingen binnenhuis op bijvoorbeeld slimme meters.

Entropia bied ook geen gegarandeerde binnenhuis dekking. Buitenantenne is buiten de grote steden daarom wel gewenst.

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Entropia
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2020, 13:38:14 »
Bedankt voor de reacties.
Ik ga als volgende stap de bandbreedte aanpassen en de antenne buiten plaatsen. ( diamond x50)
De porto welke ik gister in handen had had binnenshuis ook maar 2 streepjes, in de houder  met magneetvoet op het dak van de auto wel  vol bereik.

Ik houd jullie op de hoogte, tips blijven welkom  :)

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Entropia
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2020, 16:27:13 »
Dit is hoe het er momenteel uitziet. Gain staat op maximaal.



De rode tekst "received" blinkerd en is niet constant, weet niet of dat normaal is.
MNC is correct

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Entropia
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2020, 16:56:38 »
Met een RTL-SDR de gain nooit over de helft zetten. De signalen komen dan wel hard binnen, maar de SNR (signal noise ratio) neemt niet toe omdat je de achtergrondruis mee versterkt..

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Entropia
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2020, 17:00:32 »
Het signaal houdt ook niet over. Het lukt bij C2000 wel zeg je. Die komt dan ook veel harder binnen? Stel met behulp van zo'n signaal je gain eens in?

opabert

  • Gast
Re: Entropia
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2020, 17:36:52 »
De gain inregelen dat de ruisvloer maximaal 2 horizontale lijntjes gaat stijgen
(zal de gain ongeveer rond de 30 zijn)
Als daarna het signaal minder dan SNR 18 aanwijst,   gaat het niet/nooit werken

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Entropia
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2020, 16:26:41 »
Even een update: inmiddels werkt het goed. Heb de antenne buiten geplaatst en op het dak.
Wat ik me nog wel afvraag, zou je met een sdr dongel van honderden euros nu meer ontvangen op deze band dan met mijn goedkope blauwe dongel.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Entropia
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2020, 16:34:45 »
Even een update: inmiddels werkt het goed. Heb de antenne buiten geplaatst en op het dak.
Wat ik me nog wel afvraag, zou je met een sdr dongel van honderden euros nu meer ontvangen op deze band dan met mijn goedkope blauwe dongel.

Ik heb een goedkope (15 euro) en middel dure (145 euro). Is appels met peren vergelijken.
De "dure" heeft een spectrumbreedte van 10 MHz en meer. De goedkope max. 2 Mhz.
Stabiliteit is veel beter.
Minder snel overstuurd bij gebruik van een buitenantenne.
Dubbele ontvanger, kan dus 2 banden gelijk bekijken.
Meerdere antenne aansluitingen.
De nog duurdere kun je zelfs via IP bedienen vanaf iedere browser. Zit hem deels ook in de software.

Maar wanneer de goedkope voldoet, is het natuurlijk prima.
Hangt er ook vanaf wat je wilt ontvangen, zit je naast een stevig stoorsignaal (P2000 mast) of meer vrij etc.

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Entropia
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2020, 16:40:56 »
Bedankt voor je reactie. Is het dan evt ook mogelijk om meerdere carriers tegelijkertijd uit te luisteren ?