Auteur Topic: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!  (gelezen 6309 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline luistervinkje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Gepost op: 21 januari 2014, 15:49:36 »
Hallo,Hallo,

De D-190 is inmiddels geplaatst op een hoogte van ongeveer drie en halve meter boven de grond in de tuin (tijdelijk) sta versteld wat voor luchtverkeer berichten ik binnen krijg van Karlsruhe, langen, tot Londen aan toe. Maar goed dit ten zijde het is de bedoeling dat de D-190 tegen de dakgoot geplaatst wordt, dan komt hij ongeveer een meter van de zonnepanelen te staan, mijn vraag is heeft dat invloed op de D-190.

RB

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2014, 19:43:32 »
De panelen zelf zal je niet veel last van hebben dit is gelijkstroom, de invertor kan meer roet in het eten gooien. Houd daar dus afstand van.
Voor de panelen kan het meer een probleem zijn, een kleine schaduw over de panelen heeft direct een negative invloed op de opbrengst.
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2014, 06:17:52 »
De meeste zonnepaneelinverters storen niet op VHF/UHF (wel soms op HF). En inderdaad die schaduw even op letten.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline luistervinkje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2014, 13:10:59 »
Ok heren bedankt voor jullie reactie, ik zal het in de gaten houden.

RB

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 467
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2015, 15:50:52 »
Ik overweeg zonnepanelen te plaatsen op mijn schuine dak. Op zolder gebruik ik soms nog een VHF en een Uhf richt-antenne. Zijn er forumleden die vanuit de praktijk suggesties hebben rond het plaatsen van de panelen? Wat gebeurt met de ontvangst als ik de beide antennes achter de zonnepanelen heb staan, gericht in de richting van de panelen? Dempt dit de ontvangst in die richting veel? Kan de VHF antenne beter een halve meter voor de panelen op een dakkapel? Kan ik storing verwachten door de omvormer of is dat zoals eerder op dit forum gemeld alleen op HF? Moet de omvormer zover mogelijk weg van de antennes of van de scanners? Moet ik bij aanschaf nog letten op bepaalde merken of soorten i.v.m. storing? En zoals gezegd, alle andere suggesties die handig zijn om ongestoord te blijven luisteren, zijn welkom.
Centrum.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2015, 16:31:48 »
Ik zou de antennes achter en hoger plaatsen dan de zonnepanelen. Er achter omdat ze anders een schaduw werpen op je panelen en dat merk je direct in de opbrengst. Er boven om over de panelen heen te kijken qua ontvangst.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 467
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2015, 17:21:59 »
Robert, als ik moet kiezen tussen ontvangst en opbrengst kies ik voor goede ontvangst. Er voor plaatsen is daarom voor mij wel een optie. Er achter plaatsen maar er over heen of onderdoor laten kijken lukt me waarschijnlijk niet. De panelen komen hoog i.v.m. een dakkapel en dekken dan precies de hele zolderoppervlakte af. Dat betekent dat de richtantenne, om er onder door te laten kijken, in de slaapkamer komt, daar maak ik mijn echtgenote niet blij mee (understatement). Er achter plaatsen op zolder kan wel maar ik heb geen idee hoeveel ik dan aan ontvangst ga verliezen.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 467
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2015, 18:54:17 »
Vandaag zijn de zonnepanelen geplaatst. Zodra ik ervaring in de praktijk heb van het effect in ontvangst zal ik dat hier plaatsen.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 467
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2015, 07:51:37 »
Gisteren heb ik de eerste ervaringen opgedaan met het effect van de panelen op de ontvangst via 2 richtantennes. En dat effect is duidelijk aanwezig. De ontvangst op 1 meter achter de panelen is erg slecht, zeg maar gewoon niks. Daarbij helpt het niet om de antenne een tiental centimeters te verplaatsen zodat ie in het midden van een paneel staat en niet tegen de aluminium rand aan kijkt. Ook daar is het erg slecht. De antenne moet duidelijk om de panelen heen kijken, er onderdoor of er naast. Van de omvormer / converter van gelijkstroom naar wisselstroom die vlakbij dezelfde antennes hangt heb ik gelukkig geen enkele last. Hopelijk blijft dat zo, ook op zonnige dagen.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2021, 12:38:21 »
hoi, ik heb sinds een paar dagen een antenne op het dak staan maar overdag komt er zoveel storing binnen dat is haast onwerkelijk.  zojuist met de sdr stick gekeken enop de 27mhz en rondom maar ook hoger, meerdere dikke lijnen op de waterval en er komt niks doorheen.   als ik die inverter kast uit zet dan is het weg.
is daar nog een fix voor en komt het idd van die kast zelf  (ondanks die op BG staat en de antenne op dak) of kan het ook van de panelen zelf toch nog komen?
(ik denk aan inpakken of shielden van die inverter kast....)

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2021, 12:44:38 »
Zeer interessant. Ik lees mee.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2021, 20:11:25 »
De panelen zelf leveren DC daar ga je geen last van hebben.
Als er optimizers worden gebruikt zit daar vaak een probleem. De optimizers communiceren met de centrale invertor over de DC bekabeling. Bij veel installaties hangen die dingen los achter de panelen die weer op een niet geaard frame zijn geschroefd. De DC bekabeling licht dan ook nog eerin een grote ring over het dak en zie daar het recept voor ellende.

Vooraf een en ander met de leverancier door gesproken, nooit geen spijt van gehad.

De bekabeling licht hier in ëën gebundeld string op het dak (kost wat meer tijd en wat extra meters kabel)
De optimizers zijn (elektrische) degelijk bevestigd aan het frame en het frame is geaard. (is wat extra werk maar zou eigenlijk volgens de normen normaal moeten zijn)
Als laatste zijn de inkomende kabels van de invertor voorzien van ferriet. (worden standaard met de invertor geleverd maar meestal gewoon niet gebruikt)

Een paar jaar geleden heeft het AT in samenwerking met de VERONen een zendamateur een meting gedaan er daar kwam een hoop ellende uit. Vooral veroorzaakt door ondeskundige installatie van de panelen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2021, 08:23:14 »
De panelen zelf leveren DC daar ga je geen last van hebben.
Als er optimizers worden gebruikt zit daar vaak een probleem. De optimizers communiceren met de centrale invertor over de DC bekabeling. Bij veel installaties hangen die dingen los achter de panelen die weer op een niet geaard frame zijn geschroefd. De DC bekabeling licht dan ook nog eerin een grote ring over het dak en zie daar het recept voor ellende.

Vooraf een en ander met de leverancier door gesproken, nooit geen spijt van gehad.

De bekabeling licht hier in ëën gebundeld string op het dak (kost wat meer tijd en wat extra meters kabel)
De optimizers zijn (elektrische) degelijk bevestigd aan het frame en het frame is geaard. (is wat extra werk maar zou eigenlijk volgens de normen normaal moeten zijn)
Als laatste zijn de inkomende kabels van de invertor voorzien van ferriet. (worden standaard met de invertor geleverd maar meestal gewoon niet gebruikt)

Een paar jaar geleden heeft het AT in samenwerking met de VERONen een zendamateur een meting gedaan er daar kwam een hoop ellende uit. Vooral veroorzaakt door ondeskundige installatie van de panelen.

Elmar

hoi elmar,  mooi uitgeschreven verhaal en inderdaad dat is wat ik hier op het dak heb liggen zo.  die optimizers zullen dan een deel uitmaken van het probleem hier want die liggen inderdaad los her en der op het dak.
wat bedoel je met ferriet precies? dan kan ik dit ook nog gaan toevoegen.  straks ga ik het dak op  om te kijken of ik die optimizers makkelijk zelf kan aarden of dat het geen plastieken zijn.
bedankt!

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2021, 08:42:08 »
De panelen zelf leveren DC daar ga je geen last van hebben.
Als er optimizers worden gebruikt zit daar vaak een probleem. De optimizers communiceren met de centrale invertor over de DC bekabeling. Bij veel installaties hangen die dingen los achter de panelen die weer op een niet geaard frame zijn geschroefd. De DC bekabeling licht dan ook nog eerin een grote ring over het dak en zie daar het recept voor ellende.

Vooraf een en ander met de leverancier door gesproken, nooit geen spijt van gehad.

De bekabeling licht hier in ëën gebundeld string op het dak (kost wat meer tijd en wat extra meters kabel)
De optimizers zijn (elektrische) degelijk bevestigd aan het frame en het frame is geaard. (is wat extra werk maar zou eigenlijk volgens de normen normaal moeten zijn)
Als laatste zijn de inkomende kabels van de invertor voorzien van ferriet. (worden standaard met de invertor geleverd maar meestal gewoon niet gebruikt)

Een paar jaar geleden heeft het AT in samenwerking met de VERONen een zendamateur een meting gedaan er daar kwam een hoop ellende uit. Vooral veroorzaakt door ondeskundige installatie van de panelen.

Elmar

Durf het bijna niet te vragen maar heeft u foto`s van uw situatie(s)?
Mogelijke "zonnepanelenstoring" kom ik nu steeds vaker tegen in mijn onderzoek naar antennes en kabels en ga zelf eind dit jaar ook zonnepanelen nemen.
Mijn antenne staat in mijn vliering. Dus vlak tegen mijn schuine dak aan waar ook de zonnepanelen gaan komen.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne plaatsen bij zonnepanelen!!!
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2021, 10:07:03 »
Ik kan je een foto laten zien van de panelen op het dak, maar daar schiet je niets mee op.
Alle optimizers en bekabeling ligt achter de panelen dus (zonder dat ik de panelen van het dak haal) zie je daar niets van.
Kan me wel voorstellen dat als je antenne dus onder je panelen staat dat de ontvangst aardig gaat belemmeren, mijn antenne staat gewoon op het pannendak boven de panelen uit.

Verder kan ik alleen maar zeggen, maak goede afspraken met de panelen legger. Alles degelijk elektrisch verbonden met het frame en het frame geaard (zoals het, voor zover ik weet, gewoon in de NEN?? voor elektrische installaties op een dak als eis wordt gesteld). En daarnaast de bekabeling bij elkaar laten lopen en niet als een grote ring van paneel naar paneel laten leggen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)