Auteur Topic: DMO & TMO  (gelezen 9313 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
DMO & TMO
« Gepost op: 11 oktober 2010, 10:00:25 »
hey mensen!

Ik zie verschillende websites en topics op deze website over DMO en TMO.
Wat is wat?
Hoe zit het precies?

Is het 1 nou wel mee te luisteren en het andere niet?
Voor zover ik begrepen heb is c2000 gewoon simpelweg NIET mee te luisteren, maar ik zie steeds meer mensen azen op DMO (of TMO...ik weet het niet meer) frequenties om zo mee te willen luisteren.

Ik volg de hobby al van klein jongetje af aan (toen nog op de kristallenbak van mn moeder....MET hulpdiensten) en na het invoeren van C2000 is het inderdaad een stuk stiller geworden, maar het is zeker niet dood!
Mocht er nou kwa DMO of TMO niets mee te luisteren zijn, is er nog geen man overboord..zoals ik eerder zei (in iets andere woorden) "er is nog genoeg te horen".

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: DMO & TMO
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2010, 09:57:32 »
TMO is de "normale" trunked C2000 mode, dus met basisstations, encrypted en zo. DMO is de "onderlinge" mode, waar geen basisstations bij betrokken zijn. Of die encryptie gebruiken weet ik niet zeker (ik dacht van niet), maar meeluisteren schijnt nog wel wat info te vragen (ID's en zo) dacht ik. En het gaat om lokale communicatie, dus minder makkelijk te horen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline SemafoonWinkel.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • http://www.semafoonwinkel.nl
Re: DMO & TMO
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2010, 16:23:15 »
Citaat van: "elsinga"
TMO is de "normale" trunked C2000 mode, dus met basisstations, encrypted en zo. DMO is de "onderlinge" mode, waar geen basisstations bij betrokken zijn. Of die encryptie gebruiken weet ik niet zeker (ik dacht van niet), maar meeluisteren schijnt nog wel wat info te vragen (ID's en zo) dacht ik. En het gaat om lokale communicatie, dus minder makkelijk te horen.

DMO Is ongecodeerd. Instellingen zijn algemeen bekend en niet spannend (Googlen). Bereik is erg minimaal, max. 1 km. Gebruik ervan is regio afhankelijk. Berichtenverkeer is vnl. brandweermanschappen onderling, en soms een politiefuik controle.

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: DMO & TMO
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2010, 21:37:04 »
dus ook niet mee te luisteren met een "normale" scanner (mvt-7100 of ubc 3000 of 3300)
zowel in het netwerk via de paal en direct van porto naar porto niet...
daar ging het me eigenlijk om, had er laatst met een lokaal 11m gwbruiker een hele discussie over.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: DMO & TMO
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2010, 02:18:14 »
Citaat van: "Superted"
dus ook niet mee te luisteren met een "normale" scanner (mvt-7100 of ubc 3000 of 3300)
zowel in het netwerk via de paal en direct van porto naar porto niet...
daar ging het me eigenlijk om, had er laatst met een lokaal 11m gwbruiker een hele discussie over.

Klopt, maar wel mee te luisteren met de eerste de beste TETRA portofoon.

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: DMO & TMO
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2010, 07:05:58 »
ok dan, dan had ik toch gelijk ;)
De beste man hier lokaal zei namelijk dat het best mee te luisteren was met mijn scanner en ik zei van niet.

Leen Ansems

  • Gast
Re: DMO & TMO
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2010, 10:40:29 »
Citaat van: "Superted"
ok dan, dan had ik toch gelijk ;)
De beste man hier lokaal zei namelijk dat het best mee te luisteren was met mijn scanner en ik zei van niet.

Met je scanner kan je NIET meeluisteren (die digitale reutel hoor je mogelijk wel, maar kan je niks mee). Met een TETRAportofoon die geschikt is voor 382-392 MHz (ongeveer) kan het wel, mits de goede gegevens ingevoerd zijn.

MarcoP2000

  • Gast
Re: DMO & TMO
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2010, 16:07:54 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "Superted"
ok dan, dan had ik toch gelijk ;)
De beste man hier lokaal zei namelijk dat het best mee te luisteren was met mijn scanner en ik zei van niet.

Met je scanner kan je NIET meeluisteren (die digitale reutel hoor je mogelijk wel, maar kan je niks mee). Met een TETRAportofoon die geschikt is voor 382-392 MHz (ongeveer) kan het wel, mits de goede gegevens ingevoerd zijn.

Die digitale reutel klopt idd..
Ik was vandaag toevallig in de buurt bij een brandje op rotterdam zuid en hoorde veel digitaal over een portokanaal gaan.
Toen ik verder weg reed van die brand werd het ontvangst ook stukken slechter dus het is daar in die straat geweest.
Maar zit er op een DMO porto geen TEA2 dan ?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DMO & TMO
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2010, 16:27:38 »
Citaat van: "MarcoP2000"
Maar zit er op een DMO porto geen TEA2 dan ?

Nee, want er wordt in DMO geen gebruik gemaakt van de T2000-infrastructuur die authenticatie en versleuteling regelt. Wel kan een van de 32 static cipher keys worden gebruikt die in de Tetra-standaard zijn gedefinieerd, maar in praktijk wordt dit niet gedaan.