Auteur Topic: Unencrypted tetra scanner  (gelezen 40080 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2011, 16:35:42 »
...206 en 9998 (uit mijn hoofd, ik kan er naast zitten) erin + de freq's en luisteren maar neem ik aan?

Succes er mee!
In een motorola ff frequency list 3 instellen op 380.000 500 channels
frequency list 4 op 380.00625 en 500 channels
Dit alles in mobility en frequency list optie in de CPS.

En dan kom je er achter dat het nog steeds niet werkt...

Je zal toch nog steeds een ongeauthoriseerde ISSI nodig hebben om iets te horen...

En natuurlijk werkende GSSI's.

Volgende uitdaging: ASTRID staat niet landelijk gekoppeld. Dus je zal in de buurt rond moeten gaan rijden om GSSI's te testen.
Dat valt dan weer erg op bij de politie, die houden je aan en controleren je vinden een "ASTRID" portofoon, en jij hebt gratis onderdak
voor een tijdje...

Succes!

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:49:37 »
Niet geprobeerd:
TMO Astrid is un-crypted. Wel zul je toegang moeten krijgen tot het netwerk. Vergelijk het met draadloos inloggen op een computer netwerk.
Je zender zal dus opgemerkt worden wanneer het je lukt (je moet immers zenden). Hier zit denk ik het probleem.

Vlg. mij koppelt de centralist de netwerken tijdens interventies op de grens en communiceren wij wel TEA-2.
Ik kan me niet voorstellen dat langs de grens zonder TEA-2 is, lijkt mij niet praktisch.
Ik weet e.e.a. niet zeker, maar probeer met je mee te denken.

DMO Kun je zonder meer meeluisteren.

en hoe kan dat luisteren naar DMO met een gewone scanner of heb dan weer andere apparatuur voor nodig

Grt Erik

Online Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1852
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:03:56 »
Je zal een tetra porto moeten hebben

Offline schranze

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 170
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2011, 19:06:01 »
http://www.google.be/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.iamsam.be%2Fastrid%2FFLEETMAPPING%2520COMPLET%2520SP%252020070107_0.XLS&ei=iq9KTo3YKJDo-gb7sfnrCA&usg=AFQjCNGDtJ_frEyseJ5wY9hkXqdDppJehQ

 8)
Brandweer lokaal                   380,0125
VRIJ   INTERNATIONAAL   380,0375   
Lokale Politie      380,0625
VRIJ   INTERNATIONAAL   380,0875   
Federale Politie                   380,1125   
VRIJ   INTERNATIONAAL   380,1375   
Brandweer CO      380,1625   
VRIJ                      380,1875   
Coördinatie  CPOPS.   380,2125   
VRIJ                      380,2375   
Coördinatie Brw + CV.   390,0125
VRIJ   INTERNATIONAAL   390,0375   
Douane                      390,0625   
VRIJ   INTERNATIONAAL   390,0875   
Civiele Veiligheid                   390,1125
VRIJ   INTERNATIONAAL   390,1375   
Medisch                        390,1625   
VRIJ                      390,1875   
Staatsveiligheid          390,2125   
VRIJ                 390,2375   

voor issi , gssi > google > astrid fleet mapping

Offline schranze

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 170
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2011, 19:07:55 »
...206 en 9998 (uit mijn hoofd, ik kan er naast zitten) erin + de freq's en luisteren maar neem ik aan?

Succes er mee!
In een motorola ff frequency list 3 instellen op 380.000 500 channels
frequency list 4 op 380.00625 en 500 channels
Dit alles in mobility en frequency list optie in de CPS.

En dan kom je er achter dat het nog steeds niet werkt...

Je zal toch nog steeds een ongeauthoriseerde ISSI nodig hebben om iets te horen...

En natuurlijk werkende GSSI's.

Volgende uitdaging: ASTRID staat niet landelijk gekoppeld. Dus je zal in de buurt rond moeten gaan rijden om GSSI's te testen.
Dat valt dan weer erg op bij de politie, die houden je aan en controleren je vinden een "ASTRID" portofoon, en jij hebt gratis onderdak
voor een tijdje...

Succes!

ch list 3 & 4 kan je maxs 400 ch

en wat bedoel je met > alles in mobility en frequency list optie ?

mvg

Offline PA0ETE

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2011, 13:16:06 »
Met zo'n scanner kun je mijn uitzendingen dan ook meeluisteren :-) Net als bij ASTRID geen speciale aanmelding nodig. Ik zit meestal ofwel op 434,000 of op 430,8825 vanuit het midden van het land.

http://www.youtube.com/user/tetrahamsnl?blend=11&ob=5#g/u

Ik ben niet de enige amateur die hiermee (volkomen legaal) in de lucht is. Naar schatting zijn dat er momenteel al 30 of 40.

Ik weet overigens dat er scanners gemaakt worden die speciaal zijn bedoeld voor ASTRID. Prijs ongeveer 3000 euro. Ik weet niet waar ze te koop zijn, maar ik weet wel zeker dat ze bestaan.

(tegelijk even Mark MV gedag zeggen, waar kom je die jongen niet tegen :-) )

Offline PA0ETE

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2011, 15:12:30 »
Ik lees het bovenstaande nog een keer, maar ook TMO-verkeer is zonder dat je een eigen GSSI of ISSI hebt met bijvoorbeeld een tetra-portofoon gewoon mee te luisteren hoor. Ik kan je desnoods in contact brengen met mensen die dit zo in gebruik hebben. Je kunt zelfs een apparaat dat je binnen de 70 cm-band voor amateurgebruik geprogrammeerd hebt van een aantal uncrypted TMO-kanalen voorzien (als je tenminste dicht genoeg in de buurt zit) en zo hetzelfde apparaat tevens gebruiken om dit soort tetra-communicatie mee te luisteren.

Wat volgens mij hier nog niet aan de orde is geweest, is het feit dat 1. het bezit een apparaat met daarin TEA2 strafbaar is met enkele maanden hechtenis, en 2. dat de enige instantie die in heel Europa TEA2 uit een apparaat kan halen in Driebergen zit.

In het begin van de tijd van C2000 was er een collega-journalist die enkele weken van een bevriende rechercheur de C2000-portofoon leende. Doordat de apparaten GPS hebben, gaf het systeem meteen een melding dat het apparaat zich niet op de plek bevond waar hij thuis hoorde. Men heeft dat toen een paar weken aangekeken (je weet nooit of het geen zware criminaliteit is of nog erger en dat kun je dan maar beter in kaart gebracht hebben). Vervolgens werd opgetreden. De journalist moest als ik me niet vergis twee maanden de cel in, en de betreffende rechercheur moest op oneervolle wijze de dienst verlaten.

Het feit dat de apparaten de facto onder een wapenwet-regime valt/viel heeft in het begin nog tot een aantal hilarische toestanden geleid. Het betekende bijvoorbeeld dat de portofoons na de dienst in de wapenkluis moesten worden opgeborgen. Echter: die eerste apparaten hadden grotendeels allemaal individuele laders, met elk een eigen netstekker. In een wapenkluis geen stopcontact, dus ik weet van korpsen met destijds grote tafels net voor de wapenkast waar de te laden apparaten dan op stonden. Tegelijk deed zich bij brandweer en bijvoorbeeld particuliere ambulance-bedrijven het feit voor dat die helemaal geen wapenkluis hadden, en zij er natuurlijk ook geen zin in hadden om zoiets op eigen kosten te laten aanleggen. Ik heb het verhaal niet meer opgevolgd, dus ik weet (helaas) niet hoe dat nu is opgelost. Misschien moet ik er nog maar eens een keer naar vragen :-)

Overigens kunnen C2000-apparaten op afstand buiten gebruik worden gesteld.

Ik weet niet of ik hier wel een ander forum mag noemen, maar zo niet dan haal ik het linkje weer weg. Een aantal tetra-enthousiasten, waaronder ikzelf discussieert hier over hun activiteiten op dit gebied: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=118

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2011, 19:12:17 »
Over C2000 is al heel veel gezegd op dit forum, en de meeste (oudgedienden) weten in grote lijnen wat je verteld en dat het meeluisteren alleen gaat als je vlak naast oom agent gaat staan.  ::)

Ik lees het bovenstaande nog een keer, maar ook TMO-verkeer is zonder dat je een eigen GSSI of ISSI hebt met bijvoorbeeld een tetra-portofoon gewoon mee te luisteren hoor. Ik kan je desnoods in contact brengen met mensen die dit zo in gebruik hebben. Je kunt zelfs een apparaat dat je binnen de 70 cm-band voor amateurgebruik geprogrammeerd hebt van een aantal uncrypted TMO-kanalen voorzien (als je tenminste dicht genoeg in de buurt zit) en zo hetzelfde apparaat tevens gebruiken om dit soort tetra-communicatie mee te luisteren.

Dit is interessante materie John; er zijn een aantal mensen bezig met software: Funcube Dongle en OsmocomTETRA
zie: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=20026.msg185716#msg185716
Maar helaas ben ik zelf niet zo'n softwareknutselaar; ik zit al de hele dag achter de de iMac voor mijn werk...

Buiten C2000 zijn inmiddels veel Tetranetwerken in gebruik. Alleen al in de regio Amsterdam bijv. Entropia Digital, Shell-lab, de RAI, de ArenA, de Bloemenveiling Aalsmeer, en de OBA terminal. Frequentie's zitten allemaal in de 420-430 mHz range en zijn heel makkelijk te vinden; deze staan 24/7 in de ether. Of ze encryptie gebruiken weet ik niet... Maar het zou heel aardig zijn als er weer klare taal uit de speaker zou kunnen komen  8)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:33:50 »
Maar helaas ben ik zelf niet zo'n softwareknutselaar; ik zit al de hele dag achter de de iMac voor mijn werk...

Dat is een voordeel, geen MS product ......

Of ze encryptie gebruiken weet ik niet

Voor zover ik weet, gebruikt alleen C2000 encryptie en is het zelfs verboden voor anderen.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2011, 09:26:55 »
Nou ben ik hobbymatig nogal veel met tetra bezig...
Echter met een portofoon meeluisteren zonder geldige ISSI, mij is het niet gelukt. Dus als iemand mij in cntact kan brengen die dat voor elkaar kan krijgen.

Die persoon ben ik eeuwig dankbaar!

Gr

Hans

Offline maarten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #25 Gepost op: 28 augustus 2011, 15:29:11 »
Er is op de eerste plaats een geldige ISSI nodig, anders kom je het netwerk niet op.
Stel dat je een bestaande ISSI zou gebruiken, is de vraag of dit onopgemerkt blijft.
Zijn hier ervaringen mee? Levert dit storing op?

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2011, 19:55:29 »
"dat de enige instantie die in heel Europa TEA2 uit een apparaat kan halen in Driebergen zit".

Verklaar je eens nader aub?  Jij bedoeld DTOO

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
  • COMSPEC
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:35:10 »
Citaat
Verklaar je eens nader aub?  Jij bedoeld DTOO

Het KLPD-DTOO is reeds langvervangen door het KLPD-DSRT.
Bye.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:28:19 »
Maakt niet uit, tis een pot nat ;)

Offline Venture

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Unencrypted tetra scanner
« Reactie #29 Gepost op: 11 september 2011, 22:12:08 »
Er is op de eerste plaats een geldige ISSI nodig, anders kom je het netwerk niet op.
Stel dat je een bestaande ISSI zou gebruiken, is de vraag of dit onopgemerkt blijft.
Zijn hier ervaringen mee? Levert dit storing op?

Als je over C2000 praat; ja, want je ISSI+TEI worden gecontroleerd. Is je ISSI niet overeenkomstig met het bijbehorende in C2000 beheer ingevoerde TEI dan gaat je porto niet geaccepteerd worden op het netwerk. Zelf laatst gehad omdat ze per ongeluk mijn nieuwe TEI niet hadden ingevoerd maar mijn nieuwe porto al wel voorzien hadden van mijn eigen ISSI. Portofoon had 'geen service' :) Zelfde geld als je TEI al voorkwam in het systeem met een andere gekoppelde ISSI.

Voor 'prive' DMO ga ik even kijken, moment!

Update: in DMO vinden de randapparaten het niet erg..

Voor TMO in C2000 zie bovenstaande.