Auteur Topic: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar  (gelezen 29941 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

cdwally

  • Gast
ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Gepost op: 13 januari 2007, 15:53:37 »
Heeft er al iemand iets gevonden om de astrid zenders te scannen , daar deze niet meer zullen kunnen gescant worden door de oudere scanners?

Offline Bartje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 274
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2007, 10:25:52 »
Als je bedoelt: is het Astrid netwerk af te luisteren?
Nee, dus.
Alleen de paging frequentie 169.6250 is mee te lezen. Je scanner moet dan een discriminator uitgand hebben en je minstens een 2level FSK-modem hebben. Zoek maar even op google naar discriminator en pagina's uit nederland

fireman1

  • Gast
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2007, 19:49:56 »
Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?

Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?

MVG Dennis

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2007, 19:58:39 »
Citaat van: "dennis_fireman"
Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?

Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?

MVG Dennis

Onzin je moet dan eventueel een digitale scanner hebben, met een normale scanner gaat het niet.

Offline Eavesdrop

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2007, 20:06:51 »
Citaat van: "dennis_fireman"
Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?

Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?

MVG Dennis

Dennis jij bedoeld waarschijnlijk de gesprekken van politie en brandweer enz. dat is ook ASTRID maar die gaan via het TETRA netwerk op UHF 380-400 mhz en dat is gecodeerd.
Laat je niks wijsmaken dat is niet te decoderen hoor.

Beste Groeten.

fireman1

  • Gast
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2007, 21:10:14 »
Citaat van: "Eavesdrop"
Citaat van: "dennis_fireman"
Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?

Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?

MVG Dennis

Dennis jij bedoeld waarschijnlijk de gesprekken van politie en brandweer enz. dat is ook ASTRID maar die gaan via het TETRA netwerk op UHF 380-400 mhz en dat is gecodeerd.
Laat je niks wijsmaken dat is niet te decoderen hoor.

Beste Groeten.

ok bedankt voor de snelle reactie

ze zeiden me dat ik het kos ontvangen met de usc 230 en de UBC 3500 XLT     waarschijnlijk nog andere. Dusjah gezever dus

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #6 Gepost op: 4 augustus 2007, 21:21:22 »
Citaat van: "Eavesdrop"
Citaat van: "dennis_fireman"
Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?

Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?

MVG Dennis

Dennis jij bedoeld waarschijnlijk de gesprekken van politie en brandweer enz. dat is ook ASTRID maar die gaan via het TETRA netwerk op UHF 380-400 mhz en dat is gecodeerd.
Laat je niks wijsmaken dat is niet te decoderen hoor.

Beste Groeten.

We leren hier elke dag bij. En ik die dacht dat het netwerk nog altijd NIET 'gecodeerd' was.......
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2007, 01:46:44 »
Citaat van: "Eavesdrop"
Citaat van: "dennis_fireman"
Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?

Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?

MVG Dennis

Dennis jij bedoeld waarschijnlijk de gesprekken van politie en brandweer enz. dat is ook ASTRID maar die gaan via het TETRA netwerk op UHF 380-400 mhz en dat is gecodeerd.


Beste Groeten.

Astrid is nog NIET gecodeerd hoor.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2007, 01:58:58 »
Citaat van: "dennis_fireman"
Citaat van: "Eavesdrop"
Citaat van: "dennis_fireman"
Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?

Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?

MVG Dennis

Dennis jij bedoeld waarschijnlijk de gesprekken van politie en brandweer enz. dat is ook ASTRID maar die gaan via het TETRA netwerk op UHF 380-400 mhz en dat is gecodeerd.
Laat je niks wijsmaken dat is niet te decoderen hoor.

Beste Groeten.

ok bedankt voor de snelle reactie

ze zeiden me dat ik het kos ontvangen met de usc 230 en de UBC 3500 XLT     waarschijnlijk nog andere. Dusjah gezever dus

Het klopt dat Tetra van Astrid nog niet gebruikt maakt van encryptie ( dit gaat wel nog gebeuren)
Dit wil echter niet zeggen dat je dit zomaar kunt meeluisteren met een usc230 of ubc3500!

Het is tegenwoordig zo dat niet gecrypteerde tetra mee te luisteren valt, hier voor zou je een digitale scanner moeten hebben ( 3300xlt, 780xlt,bcd396t,bcd996t) echter alleen deze is niet genoeg dan kun je alleen naar het Americaanse apco luisteren.
Je zou extra hardware en software nodig moeten hebben voor het brede tetra signaal normaal te kunnen ontvangen en voor het protocol te kunnen volgen.


Met andere woorden, voor een normale luister amateur kun je dit vergeten.
Omdat deze software, hardware niet gewoon te koop is.

En waarom zou je ook meen eens gehoord te hebben dat de TEA encryptie eind dit jaar al op astrid gebruikt gaat worden bij de hulpdiensten.
En dan valt het weer zo tegen.  :(

Offline pilot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2009, 06:17:29 »
Citaat
Na heel veel studie en experimenten is er geen enkele pager ideaal geschikt voor ASTRID, dat is momenteel maar helaas zo. Ik heb in mijn bezit een (door een maat van mij) een zelfgemaakte "scanner" die de ASTRID audio(de gesprekken dus) kan ontvangen. Het is veel simpeler dan men denkt(naar het schijnt, ik zelf heb totaal geen kennis in die zaken). Maar het werkt uitstekend (dat hoor ik wel en is heel duidelijk). Ik volg nu gewoon alles mee(politie, brandweer, electrabel, bewakingfirma's... de gesprekken dus) Ik kan al deze "sectoren" heel goed en duidelijk ontvangen(men spreekt niet meer over kanaal switchen blijkbaar, maar over sectoren)

topic viewtopic.php?f=34&t=8047&start=20

In een andere topic vond ik bovenstaande tekst ??
Wie kan mij daar meer over vertellen?

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2009, 17:12:47 »
Citaat van: "pilot"
Na heel veel studie en experimenten is er geen enkele pager ideaal geschikt voor ASTRID, dat is momenteel maar helaas zo. Ik heb in mijn bezit een (door een maat van mij) een zelfgemaakte "scanner" die de ASTRID audio(de gesprekken dus) kan ontvangen. Het is veel simpeler dan men denkt(naar het schijnt, ik zelf heb totaal geen kennis in die zaken). Maar het werkt uitstekend (dat hoor ik wel en is heel duidelijk). Ik volg nu gewoon alles mee(politie, brandweer, electrabel, bewakingfirma's... de gesprekken dus) Ik kan al deze "sectoren" heel goed en duidelijk ontvangen(men spreekt niet meer over kanaal switchen blijkbaar, maar over sectoren)
topic viewtopic.php?f=34&t=8047&start=20

In een andere topic vond ik bovenstaande tekst ??
Wie kan mij daar meer over vertellen?

Alles wat je nu hebt gezegt is onzin. Er bestaan wel degelijk pagers voor astrid!

Wat langs de portable gezegt wordt door de diensten geloof ik gewoonweg niet, wat je hier hebt neergekribbeld. Tenzij je het kan bewijzen...

Jos

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21679
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2009, 17:40:12 »
Citaat van: "pilot"
Ik volg nu gewoon alles mee(politie, brandweer, electrabel, bewakingfirma's...

Tja, electrabel en bewakingsfirma's gebruiken dan ook geen ASTRID maar werken gewoon via analoge apparatuur. Geen wonder dat die gewoon zijn te volgen.

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2009, 18:08:42 »
Politie en brandweer? Brandweer kan nog analoog hier in belgie maar politie mss hier en daar ne enkele...

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2009, 18:13:21 »
Citaat van: "Jos"
Alles wat je nu hebt gezegd is onzin. Er bestaan wel degelijk pagers voor astrid!

Lees het nog even goed, het zijn niet zijn eigen woorden.

Groeten, Peter.

Offline pilot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: ASTRID Netwerk hulpdiensten makkelijk afluisterbaar
« Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2009, 06:34:00 »
Citaat
Alles wat je nu hebt gezegt is onzin. Er bestaan wel degelijk pagers voor astrid!

Wat langs de portable gezegt wordt door de diensten geloof ik gewoonweg niet, wat je hier hebt neergekribbeld. Tenzij je het kan bewijzen...

Jos

Jos het zijn idd niet mijn woorden, ik bezit nml zelf een pager voor astrid en ben daar zeer tevreden over, het ging hem eigenlijk over die audio die ze zouden hebben gekraakt?