Auteur Topic: ProRail vreest storingen door dataverkeer  (gelezen 4454 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
ProRail vreest storingen door dataverkeer
« Gepost op: 7 september 2012, 14:28:19 »
ProRail begint een rechtszaak tegen het Agentschap Telecom wegens een veiling van mobiele datafrequenties. De spoorbeheerder vreest dat met de veiling het communicatienetwerk voor de treinen in gevaar komt. Een woordvoerder van ProRail bevestigde vrijdag een bericht hierover in de Volkskrant.
Volgens ProRail is bij de veiling, die in oktober begint, niet vooraf geregeld dat het vermogen van de zendmasten van aanbieders van mobiele telefonie (onder meer smartphones) binnen de perken blijft. Een te groot vermogen leidt tot storing van het netwerk van de treinen en dat wil ProRail voorkomen.

Het eigen netwerk van ProRail (GSM-R genaamd) is volgens de woordvoerder even cruciaal als rails en bovenleiding. ,,Als het contact tussen machinist en verkeersleiding gestoord raakt, komen treinen stil te staan.'' Ook de elektronische reizigersinformatie op de stations is ervan afhankelijk.

ProRail denkt dat de telecombedrijven, die voor de frequenties veel geld betalen, geen zin hebben om achteraf nog eens afspraken te maken met de spoorbeheerder. ProRail eist bij de rechtbank in Rotterdam dat de veiling wordt opgeschort of dat vooraf de zaak goed wordt geregeld.

Het Agentschap Telecom wilde niet reageren nu de zaak onder de rechter komt

Bron : ANP via RTLnieuws

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: ProRail vreest storingen door dataverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2012, 16:37:56 »
Volgens ProRail is bij de veiling, die in oktober begint, niet vooraf geregeld dat het vermogen van de zendmasten van aanbieders van mobiele telefonie (onder meer smartphones) binnen de perken blijft. Een te groot vermogen leidt tot storing van het netwerk van de treinen en dat wil ProRail voorkomen.

Ik merk al dat er weinig telecomexpertise aanwezig is bij PrutsRail. Net zomin als de 3 mobiele operators last van elkaar hebben in de 900 MHz-band, heeft of zal ProRail daar last van hebben.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: ProRail vreest storingen door dataverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2012, 18:25:59 »
Typische ProFail reactie, nog voor er iets aan de hand is anderen de schuld gaan geven, om zo het eigen straatje op voorhand schoon te houden.
Ik vraag me af wanneer ze de jaargetijden gaan aanklagen (sneeuw, blaadjes, harde wind, hitte)  8)
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Willem D.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 267
Re: ProRail vreest storingen door dataverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2012, 22:07:43 »
Typische ProFail reactie, nog voor er iets aan de hand is anderen de schuld gaan geven, om zo het eigen straatje op voorhand schoon te houden.
Ik vraag me af wanneer ze de jaargetijden gaan aanklagen (sneeuw, blaadjes, harde wind, hitte)  8)

Vergeet de reizigers niet die verantwoordelijk worden gesteld wegens het overbelasten van de schaars rijdende treinen !  :'(

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: ProRail vreest storingen door dataverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2012, 11:04:00 »
Ter info: dit is de brief aan de minister vanuit KNV, FMN, NSR en NSH (waar is ProFail nu ineens?) http://www.nu.nl/files/Frequentieveiling.pdf

Ik vraag mij bijna af of er nou echt iets aan de hand is, of is dit een goed excuus voor heel veel zaken? Een goed excuus om geen extra basisstations GSM-R te gaan plaatsen? Verder natuurlijk een goed excuus voor het niet functioneren van wisselverwarming, CTA's e.d. en verder een leuk excuus om ertms (nieuw beveiligingssysteem) uit te stellen, want ook die doet de aansturing via GSM-R.