Auteur Topic: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.  (gelezen 4085 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

PD1EU

  • Gast
FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.
« Gepost op: 19 december 2013, 15:53:15 »
Al geruime tijd werk ik met een dual-boot van Windows en Linux. Nu zijn dat Windows 8.1 en Zorin OS 6 Ultimate. Zorin OS 6 is gebaseerd op Ubuntu 12.04 LTS (Long Term Support).
Vraag me niet waarom ik dat doe, blijkbaar vind ik dat spannend (of omdat Microsoft de desktop PC steeds minder omarmt). Zelfs zo spannend dat ik merk dat ik Windows steeds verder achter me laat.
Het is een feit dat er voor onze hobby nog open-source software hiaten zijn. Een voorbeeld is het wondermooie FT-817 Commander waar geen Linux versie voor is (voor een Yaesu FT-817 transceiver). Eigenlijk hoort dit topic in het zendamateur subforum.
Onlangs vond ik in de FT-817 Yahoo Group een beschrijving van een methode om via Wine deze software toch werkend te krijgen met een USB/RS232 converter.
Nog niet zelf geprobeerd maar alles blijkt te kunnen werken.

http://g8ogj.org/files/FT-817%20Commander%20under%20wine%20howwto%20ipb.pdf

Als me dit gaat lukken, wil ik later proberen om bijvoorbeeld ook de software AR86ctrl voor de AOR AR8600 (Mark II) onder Wine werkend te krijgen.

Partities heb ik onder Windows gemaakt (ook een NTFS data partitie) met een aparte partitie voor Zorin. De Zorin installer vond deze automatisch en plaatst het in feite naast Windows.
Het werken met commando's via de terminal is me (nog) vreemd. Met zoekmachines kom je ook ver is gebleken.

Tevens ben ik overgeschakeld van een HD naar een SSHD (een tussenvorm van een HD en een SSD).
Doel is om de opstarttijden een flinke boost te geven, wat ook is gelukt. Eigenlijk had een SSD mijn voorkeur. Echter het gebrek aan kennis over het functioneren van een dual-boot met zo'n device čn de flinke kosten, bracht mij tot de aanschaf van een Seagate Laptop SSHD 500GB - 2.5inch (€ 63,00).

Voor de liefhebbers van Teamspeak 3 is er nu een eenvoudige installer (nog niet in het softwarecentrum aanwezig).

Zomaar een schermafdrukje van Zorin OS 6 met Windows 7 look en een leuk achtergrondje. 8)
Mijn accountnaam rechts onderin heb ik weggepoetst.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2013, 16:20:07 »
Vraag me niet waarom ik dat doe, blijkbaar vind ik dat spannend (of omdat Microsoft de desktop PC steeds minder omarmt). Zelfs zo spannend dat ik merk dat ik Windows steeds verder achter me laat.

Ach, ik kan Windloos zelfs alleen nog maar opstarten als een virtuele machine, dus je bent niet de enige :lol:

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2013, 17:35:07 »
Leuke experimenten. Ik draai af en toe PDW op mijn Linux-machine onder Wine. Die opdracht 'sudo ln -s /dev/ttyUSBx com1' werkt ook hier om Wine te vertellen dat hij de serieel naar USB-kabel moet gebruiken.

Zelf ben ik opgegroeid in het MSDOS-tijdperk, dus heb wat minder moeite met de terminal/console mode.  ;)

PD1EU

  • Gast
Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2013, 16:49:42 »
Zelf ben ik opgegroeid in het MSDOS-tijdperk, dus heb wat minder moeite met de terminal/console mode.  ;)

Vandaag Spotify d.m.v. de terminal geďnstalleerd. Het is wel zwaar leunen op de kennis van anderen maar het werkt fantastisch (met een icoontje in de taakbalk).

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2013, 18:29:43 »
Het is wel zwaar leunen op de kennis van anderen

Tja, met sudo apt-get install .... zal je niet ver komen denk ik .......
Maar wel listig, een PPA erbij zetten.