Auteur Topic: Enkele Trunkview / Entropia vraagjes  (gelezen 2366 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Enkele Trunkview / Entropia vraagjes
« Gepost op: 2 juli 2008, 15:33:23 »
Hey,
ik heb enkele vragen.
Ik volg een "nieuw" netwerk op Entropia België. Het is van een Havenbedrijf in Antwerpen. (Meer detail over het bedrijf kunnen eventueel via PM gevraagd worden, maar ik post niet graag namen van Belgische bedrijven op Entropia).
Maar om verder te gaan :

De datafreq is 426.0250 en Id 5169, Base 420.0000.
Er zijn op die Id verschillende bedrijven op die site actief.
Vb : GTC   (008) Org:   720   Tar:   6023

1)Org is de radio zelf en Tar de gepreksgroep van het bedrijf? wat is hetgeen tussen haakjes?
2)Is er een mogenlijkheid om slechts 1 of meer bedrijven -dus gespreksgroepen- te volgen via TV en de anderen dus niet meer zichtbaar zijn of toch niet meer schakelen?
3)Ik weet dat je radios rechtstreeks kunt "opbellen" met een andere radio krijg je dan zoiets : GTC Org: 720  Tar:  702 Of werk je altijd via een gespreksgroep?
4)Waarom zijn er regelmatig GTC's die nadien geen Clear krijgen zodat de scanner blijft hangen op een spraakkanaal zonder geluid? Kan je gebruikers blokkeren in TV?
5)Ik weet dat er een soort van Priority kanaal is (Noodkanaal) waardoor alle radios van al die bedrijven schakelen naar een bepaalde gespreksgroep (weet nog niet welke)
Kan je dat volgen, en hoe zie je dat in TV?

Alvast bedankt,
Johan.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: Enkele Trunkview / Entropia vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2008, 15:44:08 »
Citaat van: "com306"
1)Org is de radio zelf en Tar de gepreksgroep van het bedrijf? wat is hetgeen tussen haakjes?

Org is degene die de gespreksaanvraag initieert (de originator), Tar is degene die opgeroepen wordt (target).
Tussen haakjes staat de prefix ofwel de groeps-id. Binnen één groeps-id zit kunnen meerdere bedrijven (gebruikersgroepen) zitten.

Citaat
2)Is er een mogenlijkheid om slechts 1 of meer bedrijven -dus gespreksgroepen- te volgen via TV en de anderen dus niet meer zichtbaar zijn of toch niet meer schakelen?

Ja.
Via Options->Profile Editor->Tracking kun je reeksen radio-eenheden uitsluiten van meeschakelen of een groep aangeven die je juist wel wilt beluisteren.
Als je bv. alles binnen prefix 008 niet wilt beluisteren dan vul je bij Exclude ranges in:
Prefix: 008
From: 0000
To: 9999

In het monitorscherm zie je nu wel de GTC - Voice berichten maar de radio zal niet meeschakelen.

Citaat
4)Waarom zijn er regelmatig GTC's die nadien geen Clear krijgen zodat de scanner blijft hangen op een spraakkanaal zonder geluid?

Ontvangst wat slechter op het moment dat de Clear verzonden wordt?
Hiervoor is de Voice call timeout bedacht: Settings->Sound device. Hier stel je het maximaal aantal seconden in waarbinnen er een Clear moet zijn geweest anders schakelt TV terug naar het control channel.

Citaat
Kan je gebruikers blokkeren in TV?

Zie 2).
Alleen uitsluiten van call tracking, het monitor scherm laat alles zien wat ontvangen wordt.

--
Gerrit.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Enkele Trunkview / Entropia vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2008, 11:56:18 »
Alvast bedankt voor de zeer nuttige uitleg!

Ben al wat aan het experimenteren en begin al wat op weg te geraken :)

1 ding snap ik nog niet 100%

Citaat
Org is degene die de gespreksaanvraag initieert (de originator), Tar is degene die opgeroepen wordt (target).
Tussen haakjes staat de prefix ofwel de groeps-id. Binnen één groeps-id zit kunnen meerdere bedrijven (gebruikersgroepen) zitten.

Ik heb ondertussen gezien dat al de bedrijven op die site idd hetzelfde getal tussen haakjes hebben.
Ik weet uit ervaring dat de radios van 1 bedrijf tussen 700 en ong 730 zitten. Steeds als er een gesprek is staat er bij Org de radionummer en bij Tar steeds hetzelfde nummer : 6023.
Dus bvb : (008)   Org:701   Tar:6023
              (008)   Org:710   Tar:6023
              ...
Bij andere bedrijven is dit een ander nummer van 4 cijfers. dus is de Tar de gebruikersgroep?
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: Enkele Trunkview / Entropia vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2008, 12:14:31 »
Citaat van: "com306"
Bij andere bedrijven is dit een ander nummer van 4 cijfers. dus is de Tar de gebruikersgroep?

Tar blijft de ge-adresseerde. Dit kan een individuele radio-eenheid zijn of een groeps-id.

De groeps-id's zitten vaak in de 6000 range (zoals bij jou). Meestal hoor je dan beide kanten van het gesprek.

--
Gerrit.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Enkele Trunkview / Entropia vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2008, 14:11:50 »
Het word steeds duidelijker. Bedankt.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB