Het Scannerforum
Scannergerelateerd => Communicatienieuws => Topic gestart door: Johan Beck op 8 januari 2014, 03:09:24
-
Begin oktober werd bekend dat een van de afgewezen partijen in het aanbestedingstraject voor de nieuwe digitale portofoons naar de rechter was gestapt om de afwijzing aan te vechten.
Zoals eerder gecommuniceerd betreft de rechtszaak alleen het traject van de digitale portofoons voor de walmedewerkers, de NedTrainlocaties en de veiligheidscentrale. Het traject voor de analoge portofoons voor de rijdende collega’s staat hier los van en loopt door, zodat de analoge boordportofoons zo spoedig mogelijk worden vervangen.
NS heeft het vonnis van de rechter inzake de digitale portofoons bestudeerd. De conclusie is dat NS het niet eens is met de uitspraak. Daarom zijn we in hoger beroep gegaan. Het doel van dit hoger beroep is om te zorgen dat we zo snel mogelijk alsnog de huidige portofoons kunnen vervangen.
Het is nog niet bekend hoe lang deze hoger beroep procedure gaat duren en hoe lang het duurt voordat de nieuwe digitale portofoons daadwerkelijk in gebruik genomen kunnen worden. We moeten helaas nog geduld hebben. In de tussentijd kunnen eventuele defecte portofoons altijd worden aangeboden bij de Facilitaire Bureaus in het land om te worden gerepareerd en/of vervangen.
Bron: Projectgroep Portofonie, 07 januari 2014
-
K&H winnaar gedeelte NS-tender
Telecom specialist Koning & Hartman scoort een grote opdracht van de Nederlandse Spoorwegen (NS) met betrekking tot het leveren van 10.700 nieuwe portofoons voor het NS treinpersoneel.
Ook toekomstige leveringen, aanvullingen en bijbehorende accessoires zullen de komende vijf jaar, gedurende de looptijd van het contract, door Koning & Hartman geleverd worden.
De overeenkomst tussen de NS en Koning & Hartman geldt voor een periode van 5 jaar met optie tot verlenging. De gunning van deze opdracht is de uitkomst van een EU Tender waarop Koning & Hartman zich in 2013 had ingeschreven. Het perceel voor levering en onderhoud mag Koning & Hartman op zich nemen en zal in de loop van 2014 worden opgeleverd. Het betreft het vervangen van 10.700 portofoons, aanvullende leveringen, de eventuele accessoires, reparaties aan geleverde portofoons en inname van de huidige afgeschreven portofoons.
Tijdens het migratietraject van de oude naar de nieuwe portofonie oplossing zorgt Koning & Hartman ervoor dat er zo min mogelijk hinder ondervonden wordt door de gebruikers van deze portofoons. De belangrijke portofoon communicatie kan zonder overlast blijven plaatsvinden.
De nieuwe Kenwood portofoons dienen met de bestaande portofoons van NS te kunnen communiceren. Koning & Hartman zorgt er voor dat gebruikers tenminste dezelfde functionaliteiten terug krijgen als de huidige portofoons en dat de nieuwe portofoons zeer eenvoudig in gebruik zijn en voldoen aan de vooraf gespecificeerd eisen met betrekking tot o.a. betrouwbaarheid en bedieningsgemak.
Portofoon communicatie is essentieel in het openbaar vervoer, want zonder een werkende oplossing rijden er bijvoorbeeld geen treinen. Bij de NS wordt er aan boord van treinen en op de perrons dagelijks gebruik gemaakt van portofoons voor mobiele spraakcommunicatie op momenten die veiligheids- of tijd kritisch zijn.
BRON www.verbinding.nl
-
Betekent dit dat ze landelijk op Nexedge overgaan? Zo ja, dan zou ik dat erg jammer vinden. Ik woon heel dicht bij Rotterdam CS, ik luister er dus ook vrij veel naar.
Als ze hier het Smartnet vervangen zal ik natuurlijk een discriminatoruitgang in een van mijn scanners (laten) maken, en via DSD luisteren. Maar dan is toch het leukste deel weg: In de trein en op het station luisteren.
-
De bedoeling was dat rijdend personeel gewoon analoog bleef (in eerste instantie), en als ik dit lees:
"De nieuwe Kenwood portofoons dienen met de bestaande portofoons van NS te kunnen communiceren."
Dan zal dat ook wel het geval zijn. Op de stations zelf zal waarschijnlijk wel het een en ander digitaal gaan worden.
-
De treinportofoons blijven inderdaad gewoon analoog. Van de stationsportofoons is mij nog niks bekend maar wat mij betreft mogen ze er wel haast mee maken, het trunkingnet bij ons op Rotterdam Centraal wordt met de dag slechter.
-
Dan te bedenken, dat ik alle (oude GP344 en GP580) portofoons nog persoonlijk heb gebracht en op locatie heb geprogrammeerd .........
Al mijn werk uit het verleden wordt nu vernietigd :'(
-
D'r zijn wel meer locaties waar de oude trunkingnetjes bijna omvallen :-X
* Perceel 1: Analoge oplossing
- Aanschaf van ongeveer 10.500 analoge boordportofoons plus accessoires.
* Perceel 2: Digitale oplossing
- Aanschaf van ongeveer van ongeveer 2.800 digitale walportofoons plus accessoires.
- Gebruik van een digitaal netwerk ten behoeve van de walportofoons. De dekking hiervan zal zich minimaal moeten uitstrekken tot circa 50 locaties van NS verspreid door heel Nederland.
Perceel 1 is t.b.v. rijdend personeel ter vervanging van de huidige GP380's, dat blijft dus een analoog net. Perceel 2 is ter vervanging van de vaste netjes die er liggen. Er is ook nog sprake van geweest van portofoons die zowel digitaal als analoog konden functioneren, maar de status daarvan is mij momenteel onbekend.
-
Kenwood heeft sinds kort ook DMR apparatuur in het assortiment, maar waarschijnlijk zal het wel Nexedge (NXDN) worden waar nu al een paar jaar mee getest wordt op o.a. Utrecht CS en A'dam Watergraafsmeer. Digitale portofoons kunnen ook in analoge mode werken, zodat ze (zolang nodig) compatible zijn met de oude Motorola GP's
-
Analoog kunnen ze inderdaad, ik vraag mij alleen af of ze ook 5TVO (7 tekens lang) EEA met variabele invoer kunnen? Dat zijn ze nodig als ze écht compatible moeten zijn met de huidige configuratie.
-
link=topic=25066.msg242961#msg242961 date=1395264662]
Analoog kunnen ze inderdaad, ik vraag mij alleen af of ze ook 5TVO (7 tekens lang) EEA met variabele invoer kunnen? Dat zijn ze nodig als ze écht compatible moeten zijn met de huidige configuratie.
Geen probleem,
daar is zelfs al mee getest 2 jaar geleden, het vereist alleen dieper graven in de software.
-
Ah, kijk, ik weet dat er met een drietal merken en modellen getest is inderdaad, maar de details kende ik niet, dankje :)
-
NS verliest hoger beroep, tender overnieuw
De Nederlandse Spoorwegen heeft het hoger beroep in de zaak tegen Abiom verloren. Dit betekent dat de aanbesteding voor nieuwe portofoons overnieuw moet worden gedaan. De rechter ging volledig mee in een eerder verdict, van een lagere rechter afgelopen oktober.
De rechter in de zaak bekrachtigt de vonnissen van de voorzieningenrechter in de rechtbank Midden-Nederland. Die oordeelde eerder dat de NS de aanbesteding overnieuw moesten doen.
Volgens het oordeel van de rechter toen was de aanbesteding “in strijd met het transparantiebeginsel. Dit betekent dat deze eis dus niet in deze vorm had mogen worden gesteld. Dit brengt weer met zich mee dat de aanbestedingsprocedure met betrekking tot perceel 2 zal moeten worden afgebroken en dat NSR de opdracht met betrekking tot dit perceel – voor zover zij deze opdracht nog wenst te gunnen – zal moeten heraanbesteden.”
Het is de tweede keer dat de aanbesteding van portofoons voor de Nederlandse Spoorwegen grote vertraging oploopt. In een eerder aanbestedingstraject trokken de NS zelf de tender in.
BRON www.verbinding.nl
-
NS verliest hoger beroep, tender overnieuw
Joh! http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=25496.msg
-
voor het rijdend personeel word het merk kenwood porto's de komende weken uitgeleverd
-
Krijgen ze ook analoge portofoons ervoor terug? Kan dat eigenlijk niet zo snel terugvinden.
-
Krijgen ze ook analoge portofoons ervoor terug? Kan dat eigenlijk niet zo snel terugvinden.
ja analoge portofoons ( was het even vergeten bij te zetten )
-
voor het rijdend personeel word het merk kenwood porto's de komende weken uitgeleverd
Bron?
-
voor het rijdend personeel word het merk kenwood porto's de komende weken uitgeleverd
Bron?
ik zelf ben de bron neem aan Johan dat het klopt ;)
-
Ik heb er zelf nog niks over gelezen namelijk, zal morgen eens kijken op het werk of ik er wat over kan vinden.
-
Als ik het net goed hoorde kwamen er net testen met de nieuwe porto binnen.
-
Op 429.8875?
-
Op 429.8875?
ja
-
Hallo,
Johan ja gewoon op de 429.8875, Zaterdag op Utrecht CS, ook zelf gezien en gehoord.
Groet van Roberto (Codepluggie).
-
daar is die dan de nieuwe porto voor de NS
-
Netjes hoor. Er staat alleen een wat vreemde tekst in beeld jammer genoeg.
-
Welke oproeptonen gebruiken ze hierbij? Ondersteund deze Kenwood ook 5tvo ?
-
Welke oproeptonen gebruiken ze hierbij?
7TVO
-
Netjes hoor. Er staat alleen een wat vreemde tekst in beeld jammer genoeg.
zie het nu pas. niet erg gepast sorry
-
Dit is wel een digitale Nexedge porto (http://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/telecom/portofoons/portofoons/kenwood-nx220e), maar nog gewoon analoog gebruikt dus.
Misschien gaat de switch om wanneer al het personeel voorzien is van de nieuwe apparatuur… ::)
-
Dit is wel een digitale Nexedge porto (http://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/telecom/portofoons/portofoons/kenwood-nx220e), maar nog gewoon analoog gebruikt dus.
Misschien gaat de switch om wanneer al het personeel voorzien is van de nieuwe apparatuur… ::)
alles blijft analoog
-
alles blijft analoog
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=25066.msg242958#msg242958
-
alles blijft analoog
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=25066.msg242958#msg242958
ik bedoelde rijdend personeel
-
Dat dacht ik al, maar aangezien dat niet helemaal bleek uit de reactie ter verduidelijking nog even dat bericht van mij aangehaald ;)
-
Jup, ook ik heb vandaag een doos met "De nieuwe portofoon" in m'n handen gehad, dus ze worden inderdaad vervangen momenteel.
-
Ben wel benieuwd welke frequenties erin staan, misschien kan iemand dat eens uitzoeken met closecall ?
Omdat het toch een Nexedge porto is misschien ook wel "iets" in die mode… ::)
-
Zit nu op het NS hoofd kantoor. Tussen welke frequentie gebieden moet ik zoeken?
-
Ben wel benieuwd welke frequenties erin staan, misschien kan iemand dat eens uitzoeken met closecall ?
Ik zie er momenteel geen mogelijkheid voor, maar zal mijn best doen ;D
-
Kennis van mij (Mark kent hem wel) is HC in Utrecht. Hij heeft de nieuwe portofoon nog niet maar zodra hij hem heeft zal die hem zeker uitgebreid gaan onderzoeken ;)
-
Ruim een maand geleden konden de collega's in Eindhoven de nieuwe porto al halen.
-
krijg nu ook al uit mijn eigen bronnen te horen, dat de nieuwe porto's ook niet echt goed zijn, zo komen niet echt ver is de klacht
-
Zijn het wel de porto's waarmee KH de testen gedaan heeft?
-
Zijn het wel de porto's waarmee KH de testen gedaan heeft?
ik durft het niet te zeggen, met welke zijn er in het veld testen mee gedaan ??
-
Kennis van mij (Mark kent hem wel) is HC in Utrecht. Hij heeft de nieuwe portofoon nog niet maar zodra hij hem heeft zal die hem zeker uitgebreid gaan onderzoeken ;)
Ondertussen heeft hij de porto en alleen de 429.8875 zit er in.
-
Gisteren nog genoeg GP380-jes voorbij zien komen.
Ik zou wel eens een codepluggetje willen hebben van een GP380.
Ze moeten bij in dienst komen het treinnummer / dienstnummer invoeren op de porto want dat is dan 5TVO gerelateerd o.i.d.
Ik zou wel eens willen werken met zoiets...
Wat gebeurt er met die oude lading GP380? Ik heb wel interesse in een stelletje...
We kunnen ze hier nog heel goed gebruiken!
-
Gisteren nog genoeg GP380-jes voorbij zien komen.
Ik zou wel eens een codepluggetje willen hebben van een GP380.
Ze moeten bij in dienst komen het treinnummer / dienstnummer invoeren op de porto want dat is dan 5TVO gerelateerd o.i.d.
Ik zou wel eens willen werken met zoiets...
Wat gebeurt er met die oude lading GP380? Ik heb wel interesse in een stelletje...
We kunnen ze hier nog heel goed gebruiken!
Ook hier zijn UHF-jes gewenst :)
-
Ik heb wel interesse in een stelletje...
We kunnen ze hier nog heel goed gebruiken!
Er zit een optie bordje in, dat standaard niet in de GP380 zit.
Op dit bordje zit ook een processor, die het trein/rit-nummer opslaat en bewaart.
3x verkeerd invoeren en de portofoon is vergrendeld, je kan niet in deze software komen, zonder een speciaal voor dit bordje geschreven software op je PC.
Deze GP380 portofoons waren dan ook maatwerk, op verzoek van de NS.
Bij de nieuwe portofoons is meer softwarematig mogelijk en is er geen extra bordje nodig.
Het is maar een kanttekening .........
-
Thanx Ron.
Jah... dan heb ik nix aan die codeplug.
Leek me wel eens leuk om er in te kijken.
Maar waar zouden de oude naartoe gaan?!
Zijn er een hele berg natuurlijk! Al het rijdend en stations-personeel had / heeft er 1.
-
Ik heb er nog eentje liggen, compleet met burolader.
-
Jah... dan heb ik nix aan die codeplug.
Natuurlijk wel, de software van de portofoon (dus codeplug) staat hier los van.
Wat je kunt doen, is het optie-bordje overbruggen (niet aansluiten), dan kan door de flat-cables anders in de portofoon te plaatsen.
Zo heb ik ooit een portofoon voorzien van decoder (rit nummer op display) en een groepsoproep zenden bij ontvangst.