Auteur Topic: Attenuation functie  (gelezen 2393 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline atenijenhuis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Attenuation functie
« Gepost op: 10 juni 2020, 18:20:51 »
Ik heb een SDS200E scanner met buiten antenne. Ik woon in Haarlem en vlak bij Schiphol en luister naar de civiele en militaire luchtvaart. Mijn probleem is dat frequenties zoals Schiphol Atis 122.205 zo sterk is dat deze te horen is tussen 121.700 en 122.600, komt er door heen te horen is. Ik heb op de 122.205 op Attenuation gezet, komt nu zachter door. Maar als Ik naar Schiphol Delivery luister op 121.980 en Ground 121.905, 121.930, 121.800 en 121.700 weer sterker door heen. Is de probleem frequencies zelf op Attenuation zetten voldoende of moet er nog meer gedaan worden?

Offline atenijenhuis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Attenuation functie
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2020, 20:01:05 »
Is er verschil in de 25Khz en de 8.33khz als het gaat om een sterke Schiphol atis frequentie met daar omheen liggende zwakkere frequenties?

Offline questor

  • Network & Systems Engineer (*IX/Linux)
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 85
    • QRM-ID (in aanbouw)
Re: Attenuation functie
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2020, 21:55:22 »
Ik heb een SDS200E scanner met buiten antenne. Ik woon in Haarlem en vlak bij Schiphol en luister naar de civiele en militaire luchtvaart. Mijn probleem is dat frequenties zoals Schiphol Atis 122.205 zo sterk is dat deze te horen is tussen 121.700 en 122.600, komt er door heen te horen is. Ik heb op de 122.205 op Attenuation gezet, komt nu zachter door. Maar als Ik naar Schiphol Delivery luister op 121.980 en Ground 121.905, 121.930, 121.800 en 121.700 weer sterker door heen. Is de probleem frequencies zelf op Attenuation zetten voldoende of moet er nog meer gedaan worden?

Ik woon vlak naast een zendamateurrepeater. Ik heb gemerkt dat de SDS200E daar niet heel vrolijk van wordt als je rond die frequentie probeert te scannen. Het is geen lolletje als je op de ingang probeert te luisteren naar zwakke signalen ;-)  Het hielp bij mij veel door met de filters (normal/invert) te spelen die je helaas alleen op een system/department kunt configureren (niet per kanaal), maar vooral IFX (middenfrequent wisselen, per kanaal instelbaar, mengproducten vermijden) scheelde enorm veel.
Radiozendamateur (PE1MR) & breedbandluisteraar (VLF-EHF)
Navtex | Marifoon | Utility
Satelliet | Packet Radio | APRS | HF Digimodes

Offline atenijenhuis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Attenuation functie
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2020, 12:37:40 »
Dat is zeer irritant en jammer dat jij vlak naast een zendamateurrepeater woont en dat daardoor het scannen bemoeilijkt wordt. Zijn die filters waar jíj het over hebt in de scanner aanwezig of is het een externe optie. Is deze dan in mijn geval toe te passen op een sterke frequentie en zo ja hoe pas je dit toe, aangezien ik diverse favorites heb met frequenties in de buurt van sterke atis frequenties van Schiphol? Ik heb deze scanner een paar maanden en dit is een lastig probleem.

Offline questor

  • Network & Systems Engineer (*IX/Linux)
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 85
    • QRM-ID (in aanbouw)
Re: Attenuation functie
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2020, 17:26:00 »
Dat is zeer irritant en jammer dat jij vlak naast een zendamateurrepeater woont en dat daardoor het scannen bemoeilijkt wordt. Zijn die filters waar jíj het over hebt in de scanner aanwezig of is het een externe optie. Is deze dan in mijn geval toe te passen op een sterke frequentie en zo ja hoe pas je dit toe, aangezien ik diverse favorites heb met frequenties in de buurt van sterke atis frequenties van Schiphol? Ik heb deze scanner een paar maanden en dit is een lastig probleem.

Ik kan die repeater uitschakelen, maar dat is ook weer zo'n paardenmiddel ;-)

Ik zou trouwens echt eerst IFX uitproberen. Dat scheelde echt een boel bij mij(!)

Het zijn software-filters (*meh*) in de SDS200, maar ze lijken wel wat te doen. Helaas kun je ze alleen per department/site of globaal inschakelen. Wat ik begrepen heb:

- Normal: low pass
- Invert: high pass
- Wide ... brede variant, soort banddoorlaatfilter
Radiozendamateur (PE1MR) & breedbandluisteraar (VLF-EHF)
Navtex | Marifoon | Utility
Satelliet | Packet Radio | APRS | HF Digimodes