Auteur Topic: Storing RET Rotterdam en C2000  (gelezen 14342 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Willem D.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 267
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2011, 20:59:42 »
de ouderwetse (enkelvoudige) landlijn heeft geen externe voeding nodig en er kan gecommuniceerd worden.

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Willem, je kan 2 oude analoge T65 toestellen direct aan elkaar knopen, maar zonder lijnspanning gaat dat toch echt niet werken.
Zelfs de simpele veldtelefoontoestellen hebben  DC op de lijn nodig om te werken.

Van de centrale zelf?

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2011, 21:15:24 »
In het aloude analoge telefoonnet (PSTN) is het inderdaad de centrale die zorg draagt voor de noodzakelijke lijnspanning.
Bij veldtelefoons zijn het batterijen.
Zelfs met 2 losse telefoonhoorrns van oude analoge telefoontoestellen kun je een verbinding maken via een 4 aderige kabel verbind de microfoon van de ene hoorn met de telefoon van de andere hoorn en vice versa, wel met een batterij van 1,5 V in serie met beide kringen en je kan met elkaar spreken.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline maarten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2011, 12:04:02 »
Voor zover ik weet is het (bijna) niet haalbaar om bijvoorbeeld glasvezel te leggen zonder tussenkomst van een commerciële partij.
Die partij verbindt het dan efficiënt aan elkaar op bestaande knooppunten en hoeft op die manier zo min mogelijk te graven.

Ik kan me wel voorstellen dat een C2000-mast (of tetramast) een vaste grond (glas/koper) verbinding heeft.

De vraag of OOV-diensten afhankelijk mogen zijn van zo'n situatie is natuurlijk interessant.
C2000 zou bijvoorbeeld moeten blijven werken in de eerste paar uur van een overstroming; maar kan, in dit geval KPN, daar ook in meekomen? De keten is immers zo sterk als de zwaktste schakel...

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2011, 08:06:02 »
Voor zover ik weet is het (bijna) niet haalbaar om bijvoorbeeld glasvezel te leggen zonder tussenkomst van een commerciële partij.
Die partij verbindt het dan efficiënt aan elkaar op bestaande knooppunten en hoeft op die manier zo min mogelijk te graven.

Graafwerk zal het probleem niet zijn al ik zie hoeveel aan telecomkabels en lege ducts de laatste jaren de grond in is gegaan (en nog steeds gaat). Het kan wellicht daaraan liggen dat gebruikmaken van een openbaar telecom netwerk het goedkoopst is. Het ligt er al, of als je een nieuwe verbiding wil aanleggen, dan zal de gemeente (en in bepaalde gevallen zelfs een particuliere grondeigenaar) de aanleg op grod van de Telecomwet moeten gedogen. Wil je een niet openbaar netwerk in de grond leggen, dan zal je van de gemeente een vergunning moeten krijgen of met particuliere grondeigenaren tot overeenstemming moeten komen. Dat kost hoogstwaarschijnlijk geld.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2011, 20:58:28 »
Van Entropia.eu:

Citaat
Gebrek aan backup in knooppunt leidde tot KPN-storing Rotterdam

De grote KPN-storing die Zuid-Holland in de nacht van dinsdag op woensdag trof, was het gevolg van het uitvallen van 'cross-connect'-apparatuur, waarin 6200 datalijnen samenkomen. KPN heeft geen backup voor deze 'cross connects'.

De desbetreffende 'cross connect'-apparatuur staat in de Waalhaven in Rotterdam en ging stuk tijdens onderhoud dinsdagnacht. In de Waalhaven komen 6238 lijnen samen. Het knooppunt verwerkt iedere seconde 10Gbit aan data. Deze knooppunten, waarvan er ongeveer honderd in Nederland zijn, verbinden elk duizenden datalijnen met de centrale lijnen.

De cross connect-apparatuur heeft geen backup, bevestigt een woordvoerster van KPN tegenover Tweakers.net. "De cross connects van KPN zelf bestaan uit twee delen die elkaars werk kunnen overnemen. In dit geval leidden onderhoudswerkzaamheden aan het ene deel tot een storing in het andere deel van de cross connect." KPN claimt dat deze storingen 'zelden' voorkomen. De cross-connects zijn geleverd door Alcatel-Lucent. Werkzaamheden aan cross connect-knooppunten zijn opgeschort totdat het onderzoek naar de storing is afgerond.

De storing in Zuid-Holland trad op vanaf half twee in de nacht van dinsdag op woensdag. De KPN-storing had grote gevolgen; metro's reden niet, terwijl hulpdiensten elkaar niet konden bereiken omdat de communicatienetwerken P2000 en C2000 plat lagen. Woensdag bleek al dat het Ministerie van Justitie onderzoek naar de storing laat instellen.

Portofoons: Medewerkers van de RET konden geen portofoons gebruiken, wat tot onveilige situaties zou kunnen leiden. Het tram- en busvervoer in Rotterdam kampt ook met problemen en rijdt niet geheel volgens dienstregeling, aldus een woordvoerder van de RET. De RET heeft extra personeel ingezet om reizigers te informeren.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2011, 21:05:24 »
De cross connect-apparatuur heeft geen backup, bevestigt een woordvoerster van KPN tegenover Tweakers.net. "De cross connects van KPN zelf bestaan uit twee delen die elkaars werk kunnen overnemen. In dit geval leidden onderhoudswerkzaamheden aan het ene deel tot een storing in het andere deel van de cross connect." KPN claimt dat deze storingen 'zelden' voorkomen. De cross-connects zijn geleverd door Alcatel-Lucent. Werkzaamheden aan cross connect-knooppunten zijn opgeschort totdat het onderzoek naar de storing is afgerond.

Het SDH-netwerk van KPN is met een gemiddelde levensduur van 20 jaar al over de uiterste houdbaarheidsdatum. Met kunst- en vliegwerk wordt het in de lucht gehouden. Terwijl er werkzaamheden aan het A-deel waren, klapte een klokkaart in het B-deel eruit.

Dat komt er nou van als bonussen en 'shareholder value' belangrijker worden dan kwaliteit van het netwerk.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2011, 14:03:55 »
Het is toch helemaal niet raar dat C2000 er 's nachts uitligt , hier is de C1000 's nachts ook gewoon dicht ;)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2011, 14:07:57 »
Haha :) Dan raad ik de C1000 aan om niet naar Noorwegen te gaan, ik lees net dat hun versie van C2000 daar perfect werkt. 900 personen voerden 15.000 gesprekken probleemloos tijdens de terreur acties. En als ze gaan vakkenvullen hoefen ze ook niet dicht! (Updates) ;D Misschien moet de KPN eens een bedrijfsuitje doen... :o
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.