Auteur Topic: Storing RET Rotterdam en C2000  (gelezen 14344 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Storing RET Rotterdam en C2000
« Gepost op: 27 juli 2011, 13:14:23 »
Citaat
De meeste problemen in Zuid-Holland als gevolg van de storing bij KPN zijn inmiddels voorbij.
Een groot deel van de nacht waren de communicatiesystemen van de politie, brandweer en ambulances verstoord in een groot deel van de provincie. Het ging om de veiligheidsregio's Rotterdam-Rijnmond, Zuid-Holland Zuid en een deel van Hollands-Midden.
Testrit
Het vervoersbedrijf RET kon de metro's niet laten rijden. Rond acht uur werd er al wel weer proef gereden, maar de testrit wees uit dat er nog steeds storing was.
De RET zet extra personeel in om de mensen die met de metro willen reizen te informeren.

Hulpverleners
Het contact tussen hulpverleners op straat en de meldkamer verliep lastig. Politie, brandweer en ambulances moesten daardoor improviseren. Soms moesten medewerkers diverse keren inbellen met hun mobilofoon en werd er onderling met de gsm gebeld.
Bejaardentehuizen en ziekenhuizen werden gewaarschuwd, omdat automatische brandalarmen het niet deden.
Acute problemen waren er niet. Mensen die 112 belden, hadden kans dat ze de meldkamer niet te spreken krijgen. De politie adviseerde in dat soort gevallen het bij buren nog eens te proberen.

Impact
De Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond 'schaalde op' naar een zogenoemde grip 4, de hoogste staat van paraatheid. ''We hebben dat vooral gedaan omdat onduidelijk is hoe lang het nog gaat duren en wat de impact is op de maatschappij'', aldus een woordvoerster.

Citaat
Het Haagse vervoersbedrijf HTM ondervindt geen hinder. Ook het treinverkeer had geen last van de storing, omdat zij ''het p2000-systeem niet gebruiken''.

Citaat
Door de storing van KPN was het ook mogelijk dat iemand die in de regio Rotterdam het alarmnummer 112 belde, de meldkamer niet te spreken kreeg.
Ook haperden de communicatiesystemen p2000 en c2000. Dat was het geval sinds de KPN-storing om half 2 's nachts begon.

Bron: Nu.nl

Weet iemand hier meer over te vertellen toevallig? Doet KPN tegenwoordig ook in TETRA netwerken? En C2000 staat los van KPN toch? En RET zit op analoge trunking toch?
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2011, 13:25:53 »
Weet iemand hier meer over te vertellen toevallig? Doet KPN tegenwoordig ook in TETRA netwerken? En C2000 staat los van KPN toch? En RET zit op analoge trunking toch?

De vaste verbindingen (tussen de basisstations en de rest van de infastructuur) zijn waarschijnlijk van KPN afgenomen.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2011, 13:40:30 »
Zover mij bekend  is dat juist op het defensienet, puur vanwege de strenge beveiliging. Was de naam daarvan geen NAFIN? De journalist heeft zich ook onvoldoende op de hoogte gesteld van het een en ander, want P2000 heeft helemaal niks met de metro te maken. KPN en K&H werken samen onder de naam Tetraned aan het onderhoud van C2000. Ze doen ook Entropia Digital en als ik het goed heb Astrid.
edit: naam gecorrigeerd.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2011, 13:47:15 »
Tetranet

TetraNed. KPN en Getronics, KH doet hier niet meer aan mee.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2011, 13:54:18 door Discriminator (Aanvulling KH) »

Leen Ansems

  • Gast
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2011, 13:49:26 »
Deze gebeurtenis toont wel pijnlijk aan dat het een en ander behoorlijk kwetsbaar is.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2011, 13:58:40 »
Citaat
NAFIN is een geïntegreerd statisch interlokaal verbindingsstelsel voor spraak- en datacommunicatie voor de gehele defensieorganisatie. In 1996 heeft de PTT (nu KPN) het kabelnet, in totaal ongeveer 3300 km glasvezel, opgeleverd. De firma Nortel (voorheen Northern Telecom) heeft op alle defensie-objecten de transmissie-apparatuur geïnstalleerd voor het verzenden van elektro-optische signalen via het glasvezelkabelnet.

Sinds 2004 fungeert NAFIN tevens als backbone voor het C2000 (Tetra) communicatienetwerk voor de OOV-diensten (Openbare Orde en Veiligheid).

Bron: Wikipedia

Je had dus gelijk Leen. Maar wat dan de link is met RET snap ik nog niet helemaal. Er is tijdens een update van het netwerk vannacht iets mis gegaan waardoor de storing bij RET is begonnen en vanaf toen deden ook C2000 en P2000 moeilijk omdat die afhankelijk zijn van het "grondnetwerk" van KPN...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2011, 14:00:39 »
Deze gebeurtenis toont wel pijnlijk aan dat het een en ander behoorlijk kwetsbaar is.

Jup. Dat geeft maar weer het nut van een toezichthouder aan. Als die mensen daar het zelf niet snappen (omdat de kennis er niet is of omdat de KPN geen volledige openheid geeft) dan kun je ook nooit goed toezicht houden. Want dit soort "bottlenecks" mogen niet bestaan lijkt me...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2011, 14:24:52 »
KPN en K&H werken samen onder de naam Tetraned aan het onderhoud van C2000. Ze doen ook Entropia Digital en als ik het goed heb Astrid.

Ze hebben in 2010 meegedongen naar het onderhoudscontract voor ASTRID maar dat is uiteindelijk toegekend aan Belgacom (ex-Telindus) en EADS (ex-Nokia).

Aangezien er ook al problemen waren met het inbellen op 112 of het doorsturen van brandalarmen, was er blijkbaar ook een zuiver telefonisch probleem bij KPN? Dat gaat dan toch al ver...  ???
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2011, 15:32:00 »
Ik weet dat de lijnen van de meldkamer naar de kazernes lopen over een netwerk voor spraak (Voip) en data. Ik was een keer op een kazerne om wat te repareren en toen begonnen ineens wat gsm`s af te gaan. Meldkamer: waarom nemen jullie de vaste telefoon niet op (hotlijn)? Netwerk lag eruit, dus ook geen internet en spraak. De backup van  lijnen op het noodnet was er niet meer. Opgezegd uit besparing... :(

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2011, 15:52:00 »
Eigenlijk te zot voor woorden dat de koppelingen voor C2000 via het netwerk van een commerciële telecom profiteur gaan.
Je zou toch verwachten dat men zo slim is om dergelijke essentiële verbindingen volledig separaat en in eigen beheer te houden!
73 es gud dx de eric pe7eb k

Leen Ansems

  • Gast
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2011, 16:10:58 »
Ja, maar vroeger ging dat met vaste lijnen van koperdraad. Tegenwoordig in een stream over een glasvezel. De Belgen zeggen wel eens: ze zitten er altijd voor iets tussen. ;)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2011, 18:35:40 »
Ik weet dat de lijnen van de meldkamer naar de kazernes lopen over een netwerk voor spraak (Voip) en data. Ik was een keer op een kazerne om wat te repareren en toen begonnen ineens wat gsm`s af te gaan. Meldkamer: waarom nemen jullie de vaste telefoon niet op (hotlijn)? Netwerk lag eruit, dus ook geen internet en spraak. De backup van  lijnen op het noodnet was er niet meer. Opgezegd uit besparing... :(

Het is in dat geval totaal onbegrijpelijk dat men als back-up die klassieke telefoonlijnen heeft buiten gegooid. Bij een software- of netwerkprobleem ben je met niets zo goed af als een klassieke telefoon via een klassieke lijn. Dat kost toch quasi-niets?

Eigenlijk te zot voor woorden dat de koppelingen voor C2000 via het netwerk van een commerciële telecom profiteur gaan.
Je zou toch verwachten dat men zo slim is om dergelijke essentiële verbindingen volledig separaat en in eigen beheer te houden!

Beschikt men wel over de kennis en het geld om het in eigen beheer te houden? Outsourcing is het magische woord!
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Willem D.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 267
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2011, 19:10:22 »
Mijn ervaring is: hoe geadvanceerder een systeem, des te korter kan je wachten op een totale systeem crash.
Gemakshalve en vooral uit kostenbesparing wordt een backup systeem vaak "vergeten".
De kwetsbaarheid van de mobiele telefonie, waar steeds meer bewakings- en besturingssystemen aan worden gehangen, wordt steeds groter en bij uitval van mobiele netwerken is de ramp nu al niet meer te overzien.
Als er (te) veel systemen aan elkaar gekoppeld worden en afhankelijk van elkaar zijn geworden dan is een uitval van verbindingen catastrofaal voor onze samenleving.
Dit wordt schromelijk onderschat door beleidsmakers die kennelijk alleen naar de eurocentjes kijken en back-up systemen kennelijk te duur vinden

De "ouderwetse" landlijn telefoon is zo gek nog niet als vitale noodcommunicatie.
Voip is leuk maar heeft spanning voor de PC en modem nodig, de ouderwetse (enkelvoudige) landlijn heeft geen externe voeding nodig en er kan gecommuniceerd worden.

Online r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2011, 19:21:45 »
KPN en Getronics

Getronics is van KPN ...........

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Storing RET Rotterdam en C2000
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2011, 19:21:59 »
de ouderwetse (enkelvoudige) landlijn heeft geen externe voeding nodig en er kan gecommuniceerd worden.

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Willem, je kan 2 oude analoge T65 toestellen direct aan elkaar knopen, maar zonder lijnspanning gaat dat toch echt niet werken.
Zelfs de simpele veldtelefoontoestellen hebben  DC op de lijn nodig om te werken.
73 es gud dx de eric pe7eb k