Auteur Topic: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden  (gelezen 14097 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Iceboy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Gepost op: 28 oktober 2009, 22:21:20 »
Assen/Emmen

Wie politieportofoons verduistert en doorverkoopt aan lieden die mogelijk misbruik maken van het gesloten communicatiesysteem C2000, verbrast op 'schandalige wijze' het vertrouwen dat in hem of haar is gesteld.

Dat stelde de officier van justitie vandaag in de strafzaak tegen twee ex-medewerkers van de Stichting Veiligheidszorg Drenthe, die de apparaatjes van bijna duizend euro per stuk achterover drukten en voor een habbekrats 'doorschoven' naar mensen, die zodoende konden meeluisteren met de politie.

De 31-jarige L.C.R. uit Erica en de 23-jarige M. van D. uit Barger-Compascuum waren werkzaam voor de stichting, die stadswachten inzet en daarmee de politie ter zijde staat. Met de portofoons kunnen politie, brandweer, ambulancepersoneel en dus ook stadwachten via een gesloten systeem met elkaar communiceren.

Door de apparaatjes te verduisteren en door te verkopen, hebben R. en Van D. volgens de aanklaagster politiemensen en andere hulpverleners in gevaar gebracht en de opsporing van daders schade toegebracht. Tegen Van D., die in elk geval twee portofoons doorspeelde naar R., eiste ze 150 uur werkstraf en twee maanden voorwaardelijke celstraf. R., die in totaal drie apparaatjes verduisterde, hoorde 200 uur en twee maanden voorwaardelijk tegen zich eisen.

De rechter vond een voorwaardelijke celstraf, om de ernst van de verduisteringen aan te geven, een brug te ver. Hij legde respectievelijk 100 en 200 uur werkstraf op, in beide gevallen voor de helft voorwaardelijk.

Bron:  Dagblad van het Noorden
Stay Tuned

Een Hartelijke Groninger Groet (EHGG)  ,  Iceboy

UBC 780 XLT * UBC 92 XLT Close Call * YUPITERU MVT 7100 * KENWOOD TM-D700 E

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2009, 00:53:21 »
Welk ander netwerk anders dan C2000 bedoelen ze hier, waar stadswacht en hulpdiensten mee communiceren?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2009, 06:23:33 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Welk ander netwerk anders dan C2000 bedoelen ze hier, waar stadswacht en hulpdiensten mee communiceren?

Waar lees jij dat het over een ander netwerk moet gaan? Het gaat gewoon over C2000 hoor...

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2009, 07:50:38 »
Omdat ik niet had verwacht dat ze C2000 portofoons zouden hebben :oops: . Krijgen die stadswacht in het Noorden allemaal een C2000 porto mee? Neem niet aan dat ze porto's op de meldkamer als basis gebruiken. In dat geval vond ik het ook raar dat er 5 stuks verduisterd waren.

Hier in Utrecht gebruiken ze ook C2000, word soms gerefereerd naar 'de mop' (of iets dergelijks, misschien mobipol anders?) maar volgens mij bedoelen ze een C2000 mobilofoon op de meldkamer daarmee.

Het zal ook wel door dat dagblad komen, meestal wordt er gewoon C2000 portofoons gezegd ipv 'politieportofoon en apparaatjes'.

Die stadswachten daar hoeven alleen nog maar wat wapens op zak te hebben en ze kunnen zich policie noemen.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2009, 16:28:52 »
Waarom zouden stadswachten geen C2000 apparatuur hebben Jeffrey?

KNRM en KNBRD hebben ze ook.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2009, 18:51:10 »
Citaat van: "PE7EB"
Waarom zouden stadswachten geen C2000 apparatuur hebben Jeffrey?

KNRM en KNBRD hebben ze ook.

Laat ik het zo zeggen, ik zag stadswacht niet echt als een hulpdienst. En daarvoor had ik gedacht dat ze geen C2000 portofoons zouden hebben, maar alleen een mobilofoon op de meldkamer.. ze blijven stadswacht en geen politie. Want als ze C2000 portofoons hebben (voor rondlopende collega's), dan kunnen ze net zo goed agentje gaan spelen.

"Stadswacht 103 kom uit voor HB hier."
"HB hier stadswacht 103."
"Wilt u gaan naar de kaatstraat voor een overalalarm."
"Stadswacht 103 is onderweg"

ik wilde bijna nog een "kgggg" erbij doen :P maar dat vertrouwde gekraak hoor je niet meer (natuurlijk)..
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline brandweergek

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 73
    • http://www.112Groningen.nl
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2009, 19:10:48 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "PE7EB"
Waarom zouden stadswachten geen C2000 apparatuur hebben Jeffrey?

KNRM en KNBRD hebben ze ook.

Laat ik het zo zeggen, ik zag stadswacht niet echt als een hulpdienst. En daarvoor had ik gedacht dat ze geen C2000 portofoons zouden hebben, maar alleen een mobilofoon op de meldkamer.. ze blijven stadswacht en geen politie. Want als ze C2000 portofoons hebben (voor rondlopende collega's), dan kunnen ze net zo goed agentje gaan spelen.

"Stadswacht 103 kom uit voor HB hier."
"HB hier stadswacht 103."
"Wilt u gaan naar de kaatstraat voor een overalalarm."
"Stadswacht 103 is onderweg"

ik wilde bijna nog een "kgggg" erbij doen :P maar dat vertrouwde gekraak hoor je niet meer (natuurlijk)..

Mooi verhaal, maar heb je wel eens gehoord van gespreksgroepen binnen C2000?
Wie ik?

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2009, 06:43:31 »
Citaat van: "brandweergek"
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "PE7EB"
Waarom zouden stadswachten geen C2000 apparatuur hebben Jeffrey?

KNRM en KNBRD hebben ze ook.

Laat ik het zo zeggen, ik zag stadswacht niet echt als een hulpdienst. En daarvoor had ik gedacht dat ze geen C2000 portofoons zouden hebben, maar alleen een mobilofoon op de meldkamer.. ze blijven stadswacht en geen politie. Want als ze C2000 portofoons hebben (voor rondlopende collega's), dan kunnen ze net zo goed agentje gaan spelen.

"Stadswacht 103 kom uit voor HB hier."
"HB hier stadswacht 103."
"Wilt u gaan naar de kaatstraat voor een overalalarm."
"Stadswacht 103 is onderweg"

ik wilde bijna nog een "kgggg" erbij doen :P maar dat vertrouwde gekraak hoor je niet meer (natuurlijk)..

Mooi verhaal, maar heb je wel eens gehoord van gespreksgroepen binnen C2000?

Tuurlijk. Maar die porto's kosten 1000 euro per stuk dus als ze dat gaan gebruiken voor communicatie onderling met gespreksgroepen dan kunnen ze beter analoge trunking porto's gebruiken.. werkt prima voor onderling en contact met de politie kan altijd via de mobilofoon op de CP . Daarvoor zei ik net, als ze toch C2000 porto's hebben waarom gaan ze dan niet net zo goed agentje spelen door deel te nemen aan het gesprekgroep van de policie. Beetje duur om die porto's voor onderlinge communicatie gebruiken..
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline sebastiaan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2009, 10:24:43 »
Kan aan mij liggen maar naar mijn weten gebruikt stadstoezicht hier in Utrecht helemaal geen c2000..
Ja inderdaad op de meldkamer van stadstoezicht hebben ze een c2000 portofoon staan maar dat is puur zo dat de centralist ( kugg)
van stadstoezicht kan meeluisteren en zo de jongens in het veld weg kan houden bij gevaarlijke dingen op straat.

Offline JohanV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 57
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:18:18 »
Stadswachten in Utrecht zitten gewoon op entropia.
Kan je gewoon meeluisteren.

Maar er is werkelijk geen moer aan.....................

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2009, 15:47:01 »
Citaat van: "sebastiaan"
Kan aan mij liggen maar naar mijn weten gebruikt stadstoezicht hier in Utrecht helemaal geen c2000..
Ja inderdaad op de meldkamer van stadstoezicht hebben ze een c2000 portofoon staan maar dat is puur zo dat de centralist ( kugg)
van stadstoezicht kan meeluisteren en zo de jongens in het veld weg kan houden bij gevaarlijke dingen op straat.

Daarom dacht ik in eerste instantie dat ze iets anders dan C2000 zouden gebruiken, omdat hier in Utrecht alleen de meldkamer C2000 (en waarschijnlijk ook maar een enkele mobi)heeft. Dan kan je wel zeggen, ze hebben gespreksgroepen, maar daarvoor vind ik C2000 portofoons als onderlinge communicatie te duur voor ;). Er waren er dus 5 verduisterd, dus ik nam aan dat ze wat anders zouden gebruiken. Volgens mij heb ik me wel genoeg duidelijk gemaakt, right?

Citaat van: "JohanV"
Stadswachten in Utrecht zitten gewoon op entropia.
Kan je gewoon meeluisteren.

Maar er is werkelijk geen moer aan.....................

Je moet ook niet dagelijks luisteren. Meeste berichten zijn alleen aanmeldingen en lokatie waar ze zijn. Je moet luisteren wanneer er een evenement is in Utrecht. Of bijvoorbeeld afgelopen week met die krakers demonstratie. Is wel lachen als er van die stomme opmerkingen gemaakt worden, bijv. op die dag van die demonstratie: "MSU, waarom is alles afgesloten?"  :P
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #11 Gepost op: 1 november 2009, 21:50:52 »
In Amsterdam worden de C-2 porto's geleast van de RPAA door de daartoe bevoegdediensten.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2009, 22:21:22 »
U leased al een C2000 porto vanaf 50 euro per maand  :)

Online dennis

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #13 Gepost op: 2 november 2009, 06:02:07 »
En een C-2 portofoon voor 1 Euro.
Uniden BC250D-BCT15-BCD396XT-UBC3600XLT

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Stadswachten leverden politieportofoons aan derden
« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2009, 06:25:15 »
Citaat van: "Johan Beck"
U leased al een C2000 porto vanaf 50 euro per maand  :)

Ik denk dat Rene (discriminator) zijn 1 april grap uit 2005 werkelijkheid heeft gemaakt. Hij heeft zijn insteekkaart dus toch iets duurder gemaakt dan zijn vorige prijzen 495 EURO en 5,95 EURO p/maand voor de sleuteldatabase. Ja, logisch opzich.. economie en ombouw C2000 naar insteekkaart kost extra $$$

"Door de apparaatjes te verduisteren en door te verkopen, hebben R. en Van D. volgens de aanklaagster politiemensen.."

Volgens mij is die R. gewoon Rene! Rene, ben je nog aanwezig op het forum of zit je nu dagelijks te vegen buiten?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur