Auteur Topic: Waar zijn deze antennes voor?  (gelezen 10598 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Charles-98

  • Gast
Waar zijn deze antennes voor?
« Gepost op: 4 april 2015, 10:50:56 »
Op het Prins Bernhardviaduct in Den Haag staat een mastje met enkele antennes erin. Een paar staan precies gericht op de KPN-toren.
Ben er geweest met een frequentiecountertje, maar dat leverde geen info op...
Weet iemand waar deze antennes voor zijn?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2015, 11:03:31 »
Deze antennemast staat er al jaaaaren en er is volgens mij nog nooit iemand geweest die er achter is gekomen waar die voor dient. Wellicht is die zelfs niet eens meer in gebruik.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2015, 17:55:12 »
Heb het eens opgezocht op Google Streetview  :)

Als we het over hetzelfde hebben, herken ik dit van in Vlaanderen. Lijkt mij een typische constructie gebouwd door de wegbeheerder om dekking te voorzien onder het viaduct of in de ondergrondse parking.
Ze dienen om GSM-signalen voor een provider (KPN?) naar moeilijk bereikbare plaatsen te repeaten om zo de klanten van dienst te zijn. Via een stralende kabel worden ook door de mast gecapteerde radiosignalen van  de openbare radio-omroepen voor de autobestuurders die onder het viaduct rijden, uitgezonden zodat ze geen storing ondervinden en wegzappen. Soms ook al eens C2000, vermoed ik. Vaak vind je er ook nog een VHF-antenne bovenop het geheel, uit het tijdperk dat de wegbeheerder nog met mobilofoons werkte.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline AK022

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2015, 18:51:52 »
Zo te zien staat er in ieder geval een Kathrein VHF stokje bovenop en een Kathrein UHF richtingsgevoelige antenne daaronder, soortgelijk als op de WAS-masten (maandelijkse sirenes). De onderste richtantenne lijkt mij ook een VHF exemplaar.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2015, 19:11:41 »
Ik heb eens in Streetview rondgereden en heb een beter beeld van het geheel kunnen krijgen.

De onderste is zonder twijfel een ontvangstantenne voor een radio-omroep die onder het viaduct wordt uitgestraald. Wellicht staat hij gericht naar een zendmast, ik vermoed de TV-toren met zendantenne die in de verte in het verlengde staat. De antenne daarboven is een typische ontvangstantenne die GSM-providers gebruiken om een GSM-signaal ondergronds verder te planten. Pal onder mast ligt trouwens de ondergrondse parking Rijnstraat dus haast zeker is het voor dat doel en lopen de kabels richting repeaters/stralende kabel in de ondergrondse parking.

De bovenste is een VHF-antenne zoals die voor mobilofoons worden gebruikt, het dubbele exemplaar is dan misschien voor C2000-dekking ondergronds en onder het viaduct maar dat is maar een gokje.

HIER een Belgische exemplaar om signalen in de tunnel die onder het plein doorloopt, te repeaten.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2015, 19:14:25 »
Dinsdag parkeer ik mijn fiets daar weer als ik naar het werk ga en zal er dan eens een foto van maken.

Charles-98

  • Gast
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2015, 20:32:21 »
De onderste 3-elem antenne (VHF?) is vertikaal gepolariseerd, maar staat beslist niet gericht op de KPN-toren.
Daarboven zit een 10-elem antenne (UHF?) welke eveneens vertikaal gepolariseerd is en die staat precies gericht op de KPN-toren.
En dan nog twee kastjes aan de mast.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2015, 11:07:59 »


Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2015, 10:11:30 »
mooie foto johan ...nu nog waar het voordient  :P

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2015, 11:05:38 »
Als het nog ergens voor dient hoor. Want dat mastje staat er al jaren wat wel te zien is aan die gedateerde Kathrein VHF bovenop.

Charles-98

  • Gast
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2015, 12:25:56 »
Dat wordt dus een keertje paalklimmen (zo hoog is ie niet eens) en met een tangetje een paar kabels doorknippen...
Het resultaat daarvan zal vast wel eens ergens te lezen zijn tegen die tijd.
Al was het maar bij de politieberichten :D

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2015, 13:33:21 »
Neem nu maar gewoon gerust aan wat ik heb geschreven.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline dicky61

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2015, 14:58:10 »
Ga er maar van uit dat het inderdaad voor ondergrondse dekking is.
In Amsterdam stonden er ook van deze masten aan beide zijden van de metrotunnel om te zorgen dat de hulpdiensten ook ondergronds bereik hadden. Is inmiddels uitgebreid met dekking voor mobiele telefoon.
In de tunnel hangt dan een lekkende coax langs het dak.
Ik ben niet zo bekend in Den Haag, maar is daar geen tunnel in de directe omgeving?

Dick

Charles-98

  • Gast
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #13 Gepost op: 8 april 2015, 15:38:08 »
Dit mastje staat op het Prins Bernhardviaduct. Ongeveer op die plaats staat onder dit viaduct een stroomcontainer.
Verder dit viaduct op gaat deze over de Lekstraat/Rijnstraat (en de treinsporen) waaronder de Koningstunnel begint; deze tunnel komt bij het Malieveld weer boven.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: Waar zijn deze antennes voor?
« Reactie #14 Gepost op: 8 april 2015, 20:39:43 »
Zit of zat daar niet ergens (oude?) post van de HTM. Ik zag in die buurt regelmatig HTM auto's staan van de chefs of verkeersdienst.

Spoorfan