Auteur Topic: Nieuweling in de radio amateur wereld  (gelezen 3455 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline venthewolf

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Nieuweling in de radio amateur wereld
« Gepost op: 18 augustus 2019, 16:21:13 »
Hallo,
Ik heb me een lange tijd geleden een account op dit forum aangemaakt, maar ik heb nog geen introductie post geplaatst. Niet erg netjes, maar goed.

De naam is Sven alias Dave, en ben wonende in Nederweert. Ben 24 jaar jong en vrij nieuw in het radioamateur wereldje.

Na hier en daar wat gehoord te hebben over radio amateurs, is het toch bij mij gaan kriebelen, om toch heeeel misschien een examen te gaan doen.

Dus mijn eerste vraag is, waar kan ik het beste beginnen voor ik dat examen ga doen?

Hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, mochten er nog vragen zijn. Laat het eventjes weten.

Chou Dave

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:08:50 »
Je kunt eens informeren bij de veron ,waar er cursissen worden gegeven in jouw regio, er zijn ook online cursissen - ze zijn tegenwoordig niet meer wijd en verbreid.

Mvg en Succes .
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2019, 19:01:35 »
Welkom op het forum Dave.
Als je graag in een groep leert is het zoeken naar een plaatselijke afdeling van de veron een goede start. Online is er ook wel het een en ander te vinden. Zelf heb ik goede ervaringen met dlza.nl.

Groeten,
Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2019, 19:17:20 »
welkom
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline RX-TX-QRT-1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2019, 21:40:53 »
Hallo,
Ik heb me een lange tijd geleden een account op dit forum aangemaakt, maar ik heb nog geen introductie post geplaatst. Niet erg netjes, maar goed.

De naam is Sven alias Dave, en ben wonende in Nederweert. Ben 24 jaar jong en vrij nieuw in het radioamateur wereldje.

Na hier en daar wat gehoord te hebben over radio amateurs, is het toch bij mij gaan kriebelen, om toch heeeel misschien een examen te gaan doen.

Dus mijn eerste vraag is, waar kan ik het beste beginnen voor ik dat examen ga doen?




Hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, mochten er nog vragen zijn. Laat het eventjes weten.

Chou Dave

Welkom...


Misschien kun je hier ook voor alle vragen over hoe je een zendamateur... http://www.cbforum.be/viewforum.php?f=64&sid=373aff29d2cd102b0572276adba671b3 en deze link http://www.zendamateur.com/  ;)
De wereld is klein maar luisteren is groot.

Offline venthewolf

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2019, 07:12:17 »
Bedankt allemaal, voor de warme welkom, en de vele linkjes. Ik denk dat ik hier wel eventjes mee zoet ben  ;D

Cyber-Ops

  • Gast
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2019, 08:50:39 »
Hi Chou Dave,
Welkom op het forum.

Er zijn een aantal instanties waar je gratis en betaald kan studeren.
Ik denk de meest bekende is IWAB (Iedereen Weet alsmaar Beter). Dit is een groepje opgezet door Willem (PA3KYH).
Enkele jaren geleden kwam ik bij hem terecht en heb ik NOVICE bij hem gehaald.

Je kunt zelf online leren op zijn eigen website: iwab.nu op de website kun je contact met hem opnemen. Ik geloof begin September begint hij weer met TeamSpeak sessions. Elke dinsdag en vrijdag neemt hij 1 tot 1.5 uur samen met jou de stof door. Die online bij hem staat.

Succes met leren!

Offline Louwrens

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2019, 15:04:42 »
Hoi,

Ik ben hier ook nieuw.
Zelf heb ik de cursus gedaan bij http://www.iwab.nu/
2 september gaan ze weer beginnen. Alles is gratis en word gegeven op dinsdag en vrijdag. Ik was er erg tevreden over.
De cursus is F maar dat maakt niet uit.
Ik heb de cursus ook gedaan en had 3 fout voor de N en 18 fout voor de F. Ik heb beide examens op één dag gedaan. Voor F mag je 15 fout hebben. Ik heb tijd zat en ga gewoon op het gemak september weer beginnen met de cursus.
De cursus is 9 maanden. Mei volgend jaar wil ik examen doen in Vlaardingen, daar woon ik vlakbij en dan moet het eitje zijn voor mij  :D

Alles gaat via teamspeak.
Zie de website voor meer info.

Gr,
Louwrens

ps. ik zie nu dat mijn voorganger ook hierover iets heeft verteld, haha
Maar dat zegt dan denk ik genoeg over die cursus ;-)

Cyber-Ops

  • Gast
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:09:39 »
Hi Louwrens, goed om te horen!
Ik ken Willem inderdaad zelf al jaren. Hij geeft goed les en ben tevreden over de stof.
Suc6 met leren!

Offline venthewolf

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Nieuweling in de radio amateur wereld
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2019, 16:07:04 »
Bedankt voor de tip