Auteur Topic: Welke kabel laten maken?  (gelezen 2572 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline vanderspank

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Welke kabel laten maken?
« Gepost op: 16 augustus 2021, 15:55:18 »
Hoi allen,

Na veel hulp hier op het forum heb ik besloten een Diamond D777 op een Uniden 125 XLT aan te sluiten, vraag is welke kabel an welke connectoren moet ik er op laten zetten?
Kabel? Simpele RG58 of Aircell 7 of ...?
Connectoren? Welke aan beide kanten?
En waar kan ik die het beste erop laten zetten? Ben A-technisch wat dat betreft :-)
Dank
Rob

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2021, 16:12:09 »
Hoe lang?

Offline Warlord32

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 501
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2021, 17:41:56 »
Hoi allen,

Na veel hulp hier op het forum heb ik besloten een Diamond D777 op een Uniden 125 XLT aan te sluiten, vraag is welke kabel an welke connectoren moet ik er op laten zetten?
Kabel? Simpele RG58 of Aircell 7 of ...?
Connectoren? Welke aan beide kanten?
En waar kan ik die het beste erop laten zetten? Ben A-technisch wat dat betreft :-)
Dank
Rob

pl259 en bnc  pluggen  zou dan toch voor de ecoflex 10 gaan > Simpele RG58 of Aircell 7 of ...? veel verlies

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2021, 17:53:20 »
Tot een meter of 10 is Aircell 7 prima. Daarboven inderdaad Ecoflex 10.

De bijnaam voor RG58 is dropveter. Zegt genoeg, denk ik.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2021, 21:07:40 »
Ik gebruik zelf sinds kort Hyperflex 5 kabel. Een van 5 meter en een van 9 meter. Ik merk geen verschil met Aircell 7.

Aan de scannerkant een BNC-connector en aan de antennekant een N-connector. (ik gebruik liever een verloopje van N maar PL, dan dat ik er een PL connector op soldeer)

Offline vanderspank

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2021, 22:28:35 »
Goedeavond heren,

Ik ga voor de Ecoflex 10 plus, heb net gekeken en heb 15 meter nodig (ruim gemeten!).
Nu mijn kleine probleem, wat heb ik voor connectoren nodig? Aan de ene kant de Uniden UBC125 XLT, dus een BNC male volgens mij en aan de antenne kant, dat is trouwens een Diamond D-777, wat heb ik daarvoor nodig?
Remon schrijft: aan de antennekant een N-connector. (ik gebruik liever een verloopje van N maar PL, dan dat ik er een PL connector op soldeer)

Hier word ik als a-technische man al erg zenuwachtig van haha, verloopje? Zelf solderen? Oei.... Ik heb op een website kant en klare kabels gevonden maar die zijn reteduur? Kabel incl connectoren denk ik zo rond de 50 euro, kant en klaar 125 euro?? Das een aardig uurloon of zo haha

Graag jullie hulp of tips.
Dank

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2021, 23:15:37 »
voor een kabel met connectoren kun je o.a. terecht bij handelsonderneming Veenstra, montage is gratis.
aan de D777 zit een SO239 aansluiting dus daar moet een PL plug aan.
Wil je wat toekomst bestendig wezen, als je een keer een andere antenne wil proberen, kun je ook een N connector laten monteren en voor de D777 een verloop gebruiken. andersom zou ik niet zo snel doen.
Aan de ontvanger zijde zou ik ook een N connector laten zetten en dan met een verloopsnoer (met een N female connector, heb je ook geen koppelstuk nodig) naar je scanner gaan.
Ecoflex 10 rechtstreeks aan je scanner is niet handig omdat dit vrij stugge kabel is voor een handscanner (ook zwaardere belasting van het chassisdeel van je scanner)

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2021, 10:18:22 »
Goedeavond heren,

Ik ga voor de Ecoflex 10 plus, heb net gekeken en heb 15 meter nodig (ruim gemeten!).
Nu mijn kleine probleem, wat heb ik voor connectoren nodig? Aan de ene kant de Uniden UBC125 XLT, dus een BNC male volgens mij en aan de antenne kant, dat is trouwens een Diamond D-777, wat heb ik daarvoor nodig?
Remon schrijft: aan de antennekant een N-connector. (ik gebruik liever een verloopje van N maar PL, dan dat ik er een PL connector op soldeer)

Hier word ik als a-technische man al erg zenuwachtig van haha, verloopje? Zelf solderen? Oei.... Ik heb op een website kant en klare kabels gevonden maar die zijn reteduur? Kabel incl connectoren denk ik zo rond de 50 euro, kant en klaar 125 euro?? Das een aardig uurloon of zo haha

Graag jullie hulp of tips.
Dank

Vanwege de prijs en omdat ik anders hele grote gaten moet boren heb ik een tijdje geleden besloten zelf connectors op mijn aircell7 te zetten. En ja, ik werd hier ook erg zenuwachtig van aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan. Op de website van Jacobsen in Breda is voor elk type connector een montage handleiding te vinden op de productpagina. Ook zijn er op Youtube filmpjes te vinden waarin stap voor stap te zien is hoe je dit moet doen. De handleiding en filmpjes hebben mij erg geholpen.
Achteraf was het een klusje van niets waar ik mij niet zenuwachtig over had hoeven maken  ;)
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline vanderspank

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2021, 10:21:20 »
Bedankt voor de reacties mannen! Top
Ik houd jullie op de hoogte, damn wat is dat scannen leuk, veel eerder mee moeten beginnen :-)
Groeten

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2021, 10:30:05 »
Toch nog even een praktische opmerking: die dikke coaxkabel op een relatief kleine portable scanner werkt in de praktijk niet lekker. Kabel is te dik / stug. Scanner valt om f je moet 'm neerleggen enz. enz. Het kan handig zijn om een verloopkabel te maken. Laatste meter een kabel van RG58, Hyperflex5 enz.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2021, 13:04:18 »
Hyperflex 5 is bijzonder stug. Daar zou ik niet voor gaan als je een soepele kabel zoekt. :)

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Welke kabel laten maken?
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2021, 17:29:42 »
Voor de laatste centimeters naar de scanner toe heb ik een verloopkabeltje (pigtail) (RG-174)  in gebruik, aan de ene kant zit een N connector en aan de andere kant een BNC of SMA. Deze kabeltjes zijn erg soepel en het verlies valt op dat stukje ook wel mee. De scanner kan dan gewoon rechtop staan zonder dat er aan de BNC aansluiting wordt getrokken. Wellicht is dit ook een optie.