Auteur Topic: Ontvangen van Tetra DMO in het veld  (gelezen 17995 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Joopjr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Gepost op: 26 februari 2021, 10:12:03 »
Ik ben actief als persfotograaf en daarbij kan het enorme meerwaarde hebben om de onderlinge communicatie van de brandweer te kunnen meeluisteren. De brandweer in mijn regio werkt voor de onderlinge communicatie met DMO. Mijn kennis over scanners en protocollen is beperkt, zoals ik het heb begrepen wordt er bij DMO gebruik gemaakt van de digitale TETRA standaard.

Als persfotograaf zijn wij aanwezig op de locatie van een incident, een gigantische antenne lijkt mij daarom ook overbodig. Ik heb recent bij een incident met een RTL-SDR dongle i.c.m. SDR# (i.c.m. Tetra Demodulator) het onderlinge signaal op kunnen vangen. Het is niet bepaald werkbaar om als fotograaf een laptop met antenne mee "het veld" in te nemen. Ik ben daarom ook op zoek naar de meest legale compacte alternatieven om mee te kunnen luisteren.

Is het toegestaan het onderlinge DMO verkeer van de brandweer mee te luisteren? Ik weet bijvoorbeeld dat het vanwege het briefgeheim niet de bedoeling is om gericht met KPN Ned3 mee te lezen, hoe zit dat met DMO? Zou je in theorie daar gezeik mee kunnen krijgen of wordt het als open en legaal gezien?

Zoals ik begrepen heb is (de mogelijkheid tot) zenden op de hulpdiensten kanalen illegaal, het heeft voor ons ook absoluut geen meerwaarde te kunnen zenden dus het heeft onze voorkeur als dit uit staat. Is er een scanner die net als een dongle enkel kan ontvangen? Zijn er scanners/portofoons die jullie kunnen aanraden? Is het toegestaan een porto in bezit te hebben die in theorie kan zenden maar in ziekenhuisstand staat?

Offline Bratra

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 124
  • Stan
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2021, 11:54:39 »
Een scanner kan niet zenden. Alleen ontvangen.
Cuna 200, Midland 13-904, Jomaco JO210, Handic 0016, Handic 0050, Bearcat 100XL, Scooper Skysearch 530, Uniden Bearcat UBC200XLT, Yupiteru MVT-7100, Jupiter Pro v9.1, Uniden Bearcat UBCXLT125, Diamond RH1230, Diamond HC200, Diamond RH789

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2364
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2021, 13:18:29 »
Meeluisteren mag. Meekijken op Nat3 mag ook.

Bijzondere inspanningen om berichten te decoderen is niet toegestaan. Maar daarvan is hier absoluut geen sprake.
Berichten doorsturen / aan elkaar doorgeven mag ook niet.

Buiten het feit dat bezit van een zendklare portofoon verboden is, moet je dit ook niet willen.
Stel dat je per ongeluk de zendknop activeert, daarmee breng je dan mogelijk hulpverleners in gevaar.
Of stel dat hij weggehaald wordt of je verliest hem, en kinderen gaan ermee spelen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2021, 14:01:59 »
De AOR AR-10 is een handscanner waarmee je Tetra (DMO/TMO) kan ontvangen.

Een goedkopere optie is het signaal naar je telefoon streamen? Laptop (via Bluetooth) verbinden met een 4G hotspot d.m.v. een extra telefoon of MiFi router. De laptop dan in je kofferbak laten liggen.

Offline Joopjr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2021, 14:36:24 »
Een scanner kan niet zenden. Alleen ontvangen.

Heb jij nog aanbevelingen/suggesties voor scanners?

De AOR AR-10 is een handscanner waarmee je Tetra (DMO/TMO) kan ontvangen.

Een goedkopere optie is het signaal naar je telefoon streamen? Laptop (via Bluetooth) verbinden met een 4G hotspot d.m.v. een extra telefoon of MiFi router. De laptop dan in je kofferbak laten liggen.

Dat is een prijzige scanner, ik wacht even af of andere forumleden wellicht een goedkoper merk/model weten. Ik heb inderdaad na zitten denken over streamen vanaf laptop. Er zitten hier wel wat nadelen aan. Ten eerste kan ik mijn auto niet op de oprit bij een brand of ongeluk parkeren. Laatste stond mijn auto in de binnenstad geparkeerd hemelsbreed zo'n 200 meter van een incident, omdat er veel gebouwen tussen zaten en de RTL-SDR dongle niet de beste antenne heeft heb ik niet alle communicatie ontvangen. Daarnaast kan ik niet gemakkelijk van kanaal wisselen, ik moet dan voor ik uit stap en mijn foto's ga maken al het kanaal ingesteld hebben.

Ik heb ook al na zitten denken om eventueel een Raspberry Pi, batterij, RTL-SDR dongle en antenne in een rugzak te doen o.i.d. Dan kan ik mijn foto's maken vanaf elke locatie die ik wil. Ik weet alleen niet zeker of er (Linux) software beschikbaar is om Tetra om te zetten naar spraak, na een zeer snelle Google search lijkt dat wel het geval te zijn.

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2021, 16:19:33 »
De enige draagbare scanner waarmee je DMO kunt ontvangen is de AOR DV10. Ik heb die betreffende brandweerkanalen in mijn scanner meelopen, maar nooit iets ontvangen. Ik kan je dus niet zeggen of de huidige communicatie veel meer is dan die korte zakelijke berichten die je vroeger over de analoge portokanalen hoorde.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2021, 17:21:07 »
Met GNU Radio en Osmocom zal je vast wel iets kunnen bouwen om alle mogelijke DMO kanalen uit te luisteren. Qua ontvangst zou ik een magneetvoetantenne op je auto zetten.

Offline Nick19

  • DavidWefAJ
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2021, 12:57:35 »
Ik zou zelf een Motorola mtp portofoon aanraden. De zend functie en noodknop kunnen beide gewoon uitgezet worden

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2021, 11:58:19 »
Ik zou zelf een Motorola mtp portofoon aanraden. De zend functie en noodknop kunnen beide gewoon uitgezet worden

Correctie Nick19 ,De zend functie kan je wel uitschakelen,maar de noodknop functie niet

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2021, 19:40:55 »
De zend functie kan je wel uitschakelen,maar de noodknop functie niet

Zeker wel. De noodknopfunctie is gewoon uit schakelen middels de CPS.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #10 Gepost op: 5 april 2021, 10:25:30 »
Wordt in Limburg nog DMO  gebruikt dan ?
De meeste regio's hebben al de 468/458 band .
Ik dacht dat wij (Haaglanden)  als een van de weinigen nog DMO gebruiken.

Mvg Ger.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #11 Gepost op: 5 april 2021, 10:44:18 »
Wordt in Limburg nog DMO  gebruikt dan ?
De meeste regio's hebben al de 468/458 band .
Ik dacht dat wij (Haaglanden)  als een van de weinigen nog DMO gebruiken.

Mvg Ger.

Noord Holland Noord en Kennemerland ook DMO

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #12 Gepost op: 5 april 2021, 12:08:11 »
Twente ook DMO

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #13 Gepost op: 5 april 2021, 13:48:36 »
Flevoland ook DMO (met repeater).

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Ontvangen van Tetra DMO in het veld
« Reactie #14 Gepost op: 5 april 2021, 14:02:40 »
Kijk eens aan , we staan dus niet alleen in het DMO veld  ;D ;D ;D