Auteur Topic: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?  (gelezen 1818 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Just Listen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Gepost op: 7 september 2023, 17:12:23 »
Ik zou er graag nog een basis breedband ontvanger bij willen hebben. Zit te kijken naar de Icom R-8600 of AOR AR-DV1 (misschien ook de nog wat duurdere AOR breedband ontvangers).

Wat voor mij belangrijk is, Ik wil er ook wat korte golf (en amateurs) mee kunnen ontvangen. Daarnaast ook standaard analoge VHF / UHF enz.. Marifoon, luchtvaart en dergelijke. Digitale modus zijn leuk, maar heb daarvoor ook al wat handheld ontvangers staan dus scanner, scannen, en ontvangen van de diversen digitale modus zijn niet de hoofdzaak. Hoe is de AOR-DV 1 bijvoorbeeld met het luisteren in USB / LSB en het afstemmen?

Een must is goede bediening / uitlezen / programmeren van frequenties via de Windows PC. Beschikbaarheid software? Een goed geluid.

De Icom R8600 is inmiddels ook al weer wat ouder aan het worden. Komt daar ook niet relatief snel een opvolger voor?
Verder lees ik van de R8600 dat deze behoorlijk warm kunnen worden bij een paar uur gebruik. Geeft dat problemen?

Ben natuurlijk ook al wat aan het lezen en rondkijken zo hier en daar, maar vind de mening van bezitters zeker de moeite waard. Vandaar ook de vraag hier.

Anthony

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2023, 10:47:39 »
Ik heb de Icom 8600& de Aor dv1 gehad.

Ik vindt de modulatie van de Icom 8600(uiteraard ook de uiterlijk) op AM(en andere banden uiteraard) zeer goed,vol en duidelijkheb zelf de LSB&USB niet uitgeluisterd(dit omdat mijn antennet het niet ontvangt)maar wat ik er van weet de 8600 presteert hier ook zeer goed op.Zeer veel instel mogelijkheden goede filters er in. Zeer mooie goede duidelijke display.

Wordt inderdaad warm na bepaalde tijd

Moet er wel er bij zeggen dat ik hier (Ede)veel last had van het P2000 netwerk(ondanks dat ik de ATT heb verzwakt) op de Am frequenties(luchtvaart),jammer dat ze geen DMR&Tetra doen(zal er ook niet van komen).

De AOr DV1 doet wel alle digitale modus,maar daar vond ik de AM zeer blikkerig en niet vol geluid en zachte modulatie,voelt goedkoop aan kleine display.

Stuitert alle kanten op als je een knopje indrukt(icom 8600 staat als een huis)

Voor de Tetra GSSI  moet je deze er bij kopen.

Ik gebruik nu de AOR 5700D  en ben er zeer tevreden er mee.AM ontvangst is super ondanks dat ik er een antenne versterker er tussen heb zitten en de ATT op 10 heb ik totaal geen last van de P2000 netwerk(deze heeft de filters wel zeer goed voor elkaar waar ik bij de Icom 8600 wel veel last van had) )(modulatie is zeer duidelijk en het lijkt of je zelf in de cockpit zit)ook op andere modulatie zeer goed

Tetra(ook andere digitale modus uiteraard) ontvangt deze zeer dan ook goed,ik luister van af mijn woonplaats Tetra bepaalde frequenties van Geleen(Limburg)en Zwijndrecht(Zuid Holland)24/7  

De 5700D heeft uiteraard de Tetra GSSI standaard er in zitten(dat mag ook wel voor dat bedrag)programmeren gaat met de gratis software prima(makkelijk)alleen is het wel jammer dat deze zeer traag is handmatig is het wel ingewikkelder(Icom is rechtstreeks makkelijk te programmeren via het display)

5700D staat als een dijk en straal premium uit(jammer dat zie niet het zelfde dispaly als voor de 8600 hebben gekozen),heb deze al ruim  3 uur aanstaan en is lekker koel(licht lauw warm)

Als je een goede presterende ontvanger wilt aanschaffen zou ik voor de 5700D gaan(zeer goede filters)(je moet het er ook er voor overhebben he natuurlijk) voor de mooie look de Icom 8600,en voor de budget de DV1

Jammer dat er nog geen opvolger voor de 8600 er is.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2023, 15:03:35 »
Ik vindt de modulatie van de Icom 8600 op AM(en andere banden uiteraard) zeer goed,vol en duidelijkheb zelf de LSB&USB niet uitgeluisterd (dit omdat mijn antennet het niet ontvangt)

ff hoor:
- AM is geen band
- tuurlijk ontvangt je antenne wel USB en LSB, want ook hier geldt:  dit zijn geen banden

Offline Just Listen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2023, 15:05:13 »
Bedankt alpha1. Dat is een zeer duidelijke mening en uitleg.  Daar kan ik zeker wat mee. AOR 5700D dus ook even op het lijstje erbij.

Anthony

Offline Just Listen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2023, 15:12:51 »
ff hoor:
- AM is geen band
- tuurlijk ontvangt je antenne wel USB en LSB, want ook hier geldt:  dit zijn geen banden

Geen banden dat klopt, maar wel duidelijk dat deze modus (modulaties) niet door hem worden gebruikt.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2023, 15:16:01 »
ik wilde 't toch even gezegd hebben

Offline Just Listen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2023, 15:20:14 »
ik wilde 't toch even gezegd hebben

Waarvoor dank!

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2023, 16:23:35 »
ik wilde 't toch even gezegd hebben

Je begrijpt toch wat ik bedoel??

Niet letterlijk op vatten met de “Banden”

Dat mijn antenne LSB,USB ontvangt zal zeker wel mogelijk kunnen,alleen ik heb er niets mee

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 174
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2023, 18:58:12 »
Ik heb de Icom 8600& de Aor dv1 gehad.

Ik vindt de modulatie van de Icom 8600(uiteraard ook de uiterlijk) op AM(en andere banden uiteraard) zeer goed,vol en duidelijkheb zelf de LSB&USB niet uitgeluisterd(dit omdat mijn antennet het niet ontvangt)maar wat ik er van weet de 8600 presteert hier ook zeer goed op.Zeer veel instel mogelijkheden goede filters er in. Zeer mooie goede duidelijke display.

Wordt inderdaad warm na bepaalde tijd

Moet er wel er bij zeggen dat ik hier (Ede)veel last had van het P2000 netwerk(ondanks dat ik de ATT heb verzwakt) op de Am frequenties(luchtvaart),jammer dat ze geen DMR&Tetra doen(zal er ook niet van komen).

Zondermeer mee eens,de 5700D is een prima apparaat,2 minput
De AOr DV1 doet wel alle digitale modus,maar daar vond ik de AM zeer blikkerig en niet vol geluid en zachte modulatie,voelt goedkoop aan kleine display.

Stuitert alle kanten op als je een knopje indrukt(icom 8600 staat als een huis)

Voor de Tetra GSSI  moet je deze er bij kopen.

Ik gebruik nu de AOR 5700D  en ben er zeer tevreden er mee.AM ontvangst is super ondanks dat ik er een antenne versterker er tussen heb zitten en de ATT op 10 heb ik totaal geen last van de P2000 netwerk(deze heeft de filters wel zeer goed voor elkaar waar ik bij de Icom 8600 wel veel last van had) )(modulatie is zeer duidelijk en het lijkt of je zelf in de cockpit zit)ook op andere modulatie zeer goed

Tetra(ook andere digitale modus uiteraard) ontvangt deze zeer dan ook goed,ik luister van af mijn woonplaats Tetra bepaalde frequenties van Geleen(Limburg)en Zwijndrecht(Zuid Holland)24/7  

De 5700D heeft uiteraard de Tetra GSSI standaard er in zitten(dat mag ook wel voor dat bedrag)programmeren gaat met de gratis software prima(makkelijk)alleen is het wel jammer dat deze zeer traag is handmatig is het wel ingewikkelder(Icom is rechtstreeks makkelijk te programmeren via het display)

5700D staat als een dijk en straal premium uit(jammer dat zie niet het zelfde dispaly als voor de 8600 hebben gekozen),heb deze al ruim  3 uur aanstaan en is lekker koel(licht lauw warm)

Als je een goede presterende ontvanger wilt aanschaffen zou ik voor de 5700D gaan(zeer goede filters)(je moet het er ook er voor overhebben he natuurlijk) voor de mooie look de Icom 8600,en voor de budget de DV1

Jammer dat er nog geen opvolger voor de 8600 er is.

Zondermeer mee eens,de 5700D is een prima apparaat,maar 2 minpuntjes,1. info bij bv dmr is zeer summier,graag wat uitgebreider zoals bij uniden,2. firmware update kan alleen de dealer of importeur doen.
Ik gebruik de icom vaak samen met de dv1,zijn aan elkaar gekoppeld,zodat de icom  ook dmr en tetra ontvangt.
Mvrg,Peter.

Offline FransM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2023, 19:51:02 »
Als je voor de digitale modes al wat anders hebt zou je misschien ook eens kunnen kijken naar de AOR AR5001D. Ik denk dat die hetzelfde presteert als de 5700D, maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik luister er al enkele jaren mee op korte golf en VHF/UHF tot volle tevredenheid. AM/FM/USB/LSB klinkt inderdaad heel goed. Goedkoper dan de 5700D, maar met hetzelfde nadeel dat je de firmware niet zelf kunt updaten. En natuurlijk niet dat mooie display van de Icom!
De DV1 gebruik ik voor het digitale geweld. De analoge signalen vind ik niet klinken omdat ze de lage tonen er van "afgeknipt" hebben. Die tover je er ook met een goede speaker niet meer bij.
Succes met je zoektocht!

Offline Just Listen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #10 Gepost op: 9 september 2023, 14:00:47 »
Zondermeer mee eens,de 5700D is een prima apparaat,maar 2 minpuntjes,1. info bij bv dmr is zeer summier,graag wat uitgebreider zoals bij uniden,2. firmware update kan alleen de dealer of importeur doen.
Ik gebruik de icom vaak samen met de dv1,zijn aan elkaar gekoppeld,zodat de icom  ook dmr en tetra ontvangt.
Mvrg,Peter.

Bedankt Peter,

Het koppelen van die twee voor dmr en tetra. Kun je kort uitleggen hoe dat werkt?

Anthony

Offline Just Listen

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Icom R-8600 of toch de AOR AR-DV1 of nog anders? Advies?
« Reactie #11 Gepost op: 9 september 2023, 14:02:48 »
Als je voor de digitale modes al wat anders hebt zou je misschien ook eens kunnen kijken naar de AOR AR5001D.....

Bedankt ook een goede tip Frans.