Auteur Topic: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst  (gelezen 6808 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Gepost op: 23 oktober 2021, 16:53:06 »
Hallo alle,

Vandaag het dak op geweest en mijn oude euro-stick antenne eraf en een Sigma Scan King SE1500 erop. Deze met aircell 5 aangesloten (N connector bij antenne, BNC binnen). Ik gebruiks de antenne door middel van een splitter met eraan een Uniden UBC125XLT en er naast een Kinetic SBS-3 Radar ontvanger (deze heeft ingebouwde radio en ACARS ontvanger).

Met mijn euro-stick antenne had ik een ontvangst van 52/53 RSSI op mijn acars berichten. Nu als ik antenne aansluit valt de ontvangst weg naar 33 RSSI en ook mijn scanner ontvangt niks meer (terwijl er 100 vliegtuigen rond om mijn woning vliegen (voorheen ontving ik nog Bru radar en toestellen die zich aanmelde voor Belgie en Nederland) nu helemaal niks.

Heb multi-meter gepakt en vanaf mijn BNC ohm gemeten, had multi meter op 20m gezet en ik krijg een melding van 00.9 op mijn multi-meter. Wat kan het zijn dat ik totaal geen ontvangst meer heb en zegt die 00.9 ohm dat er sluiting is? En waar moet ik als eerste gaan kijken? Ik las ergens dat ik beste connector bij antenne los moet halen en dan de N connector moet meten zonder iets aan de BNC. Maar wat moet ik zien met multi-meter als er geen antenne aan hangt aan beide kanten van de pluggen?

Hoe meet ik eventueel mijn antenne door of daar geen storing in zit? Ook gewoon met ohm meter erop en dan zien wat die voor getal geeft? Heb nu een bnc telescoop antenne op splitter zitten en ineens 76 RSSI ontvangst dus ik vermoed ergens iets fout.

Wie o wie kan mij helpen hier mee, alvast bedankt

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2021, 20:34:04 »
De antenne zou "DC grounded" kunnen zijn. Maar er is amper informatie te vinden over dit model. De website van de fabrikant is offline. Wel vond ik tijdens het zoeken dat deze antenne onder vele merken te krijgen is. Ik krijg een beetje het gevoel dat dit de nieuwe "scan stick" is; een beruchte antenne op dit forum, omdat deze slechta bestaat uit een plastic buis met stukje draadje erin.

Kabel meten met continuïteitstest en connectoren aan beide kanten los: kern en mantel plug (maakt niet uit welke): hoort geen sluiting te maken. Daarna continuïteit controleren kern naar kern van beide pluggen. Hetzelfde doe je met de mantel.

Ook vond ik tijdens het zoeken een topic van jou op dit forum van mei dit jaar waarin een andere antenne, andere kabel en een andere splitter werd aanbevolen..

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2021, 20:40:16 »
De antenne zou "DC grounded" kunnen zijn. Maar er is amper informatie te vinden over dit model. De website van de fabrikant is offline. Wel vond ik tijdens het zoeken dat deze antenne onder vele merken te krijgen is. Ik krijg een beetje het gevoel dat dit de nieuwe "scan stick" is; een beruchte antenne op dit forum, omdat deze slechta bestaat uit een plastic buis met stukje draadje erin.

Kabel meten met continuïteitstest en connectoren aan beide kanten los: kern en mantel plug (maakt niet uit welke): hoort geen sluiting te maken. Daarna continuïteit controleren kern naar kern van beide pluggen. Hetzelfde doe je met de mantel.

Ook vond ik tijdens het zoeken een topic van jou op dit forum van mei dit jaar waarin een andere antenne, andere kabel en een andere splitter werd aanbevolen..

Oke wat houd DC Grounded in als ik vragen mag? Ik spraak net een kennis (waar ik ookm ijn adsb antenne van over genomen heb) die heeft een AOR DA-3200 liggen die ik kan overnemen. Die moet dus eerst komen en dan weeer opzoek gaan naar bevestiging spul.

Heb jij een tip hoe ik het voorlopig kan oplossen dat ik wel ontvangst ga hebben van deze antenne? De euro-stick had ook van de spriedjes aan onderkant en die ontving net 10 RSSI meer dan deze antenne. Lijkt mij dat het tijdelijk opgelost moet kunnen worden of lees ik internet verkeerd erover.

Thanks voro je support

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2021, 15:58:04 »
pipo , ik zou de AOR DA-3200 gebruiken als ik jou was .

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2021, 21:08:14 »
pipo , ik zou de AOR DA-3200 gebruiken als ik jou was .

Die is onderweg, moet alleen kijken voor een goeie aluminium buis voor aan zijkant van het huis, begreep van die kennis dat de DA-3200 1.5mtr ruimte nodig heeft voor zijn onderste radialen. Weet jij of deze buis sterk genoeg is als ik 3mtr neem en die dan met 2 muur beugels (waarvan 1 een m beugel) bevestig: https://www.buiskoppelingshop.nl/aluminium-buizen-e-48-0-x-3-0-mm/

Die prijs is te doen voor 3mtr, misschien neem ik 4mtr dan heb ik 2.5 mtr om aan beugels te bevestigen.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2021, 16:53:58 »
Neem dan een buis van rond 30 of 40mm  en een wand dikte van 3mm .

Deze 3 meter lange pijp en 2 beugels ,gaat nergens meer heen dan.

Offline sensa06

  • teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2021, 20:00:13 »
Neem dan een buis van rond 30 of 40mm  en een wand dikte van 3mm .
Deze 3 meter lange pijp en 2 beugels ,gaat nergens meer heen dan.

je kan ook deze doen
https://www.cvanderhoek.nl/artikel/105930-gegalvaniseerde-buis-1-x-6m

Verkopen we (ik werk daar) ook per mtr. zit bij mij al jaren aan de gevel zit nog steeds als een huis!
Het is dikwandig zwaar gegalvaniseerd en als je de uiteinden(zaagkanten)met loodmenie oid behandeld rot het niet weg ook.
Maar ik weet niet waar je huis staat maar kom gerust even langs (even vragen naar Ronald) je bent altijd welkom!
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2021, 20:35:41 »
Neem dan een buis van rond 30 of 40mm  en een wand dikte van 3mm .

Deze 3 meter lange pijp en 2 beugels ,gaat nergens meer heen dan.

Dus 42,0 x 3,0 mm zou voldoende zijn met muur beugels aan zijkant van het huis? Ik weet dat ik 1.5mtr nodig heb voor de radialen van die AOR antenne, dan 0.5 mtr vrij houden en dan 2 mtr om te bevestigen aan de muur. Lijkt mij idd stevig te moeten zitten.

Het moet aan deze buiten wand komen, woon gelukkig op hoek dus vrije ruimte:


Die beugels die je ziet zitten zijn 20jr oud en verroest die ga ik sws verwijderen, bedoeling is dus om halverwege schoorsteen beugel en dan er onder een M beugel te bevestigen

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2021, 20:37:03 »
Neem dan een buis van rond 30 of 40mm  en een wand dikte van 3mm .
Deze 3 meter lange pijp en 2 beugels ,gaat nergens meer heen dan.

je kan ook deze doen
https://www.cvanderhoek.nl/artikel/105930-gegalvaniseerde-buis-1-x-6m

Verkopen we (ik werk daar) ook per mtr. zit bij mij al jaren aan de gevel zit nog steeds als een huis!
Het is dikwandig zwaar gegalvaniseerd en als je de uiteinden(zaagkanten)met loodmenie oid behandeld rot het niet weg ook.
Maar ik weet niet waar je huis staat maar kom gerust even langs (even vragen naar Ronald) je bent altijd welkom!

Ik woon Zeeuws-Vlaanderen bijna tegen Belgische grens aan afstand naar jouw bedrijf beetje ver weg, en die website bezorg ook aan mijn huis. Bedankt voor je tip en zal je website zeker opslaan mocht iemand die ik ken antenne buis zoeken

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2021, 10:33:53 »
Dus 42,0 x 3,0 mm zou voldoende zijn met muur beugels aan zijkant van het huis? Ik weet dat ik 1.5mtr nodig heb voor de radialen van die AOR antenne, dan 0.5 mtr vrij houden en dan 2 mtr om te bevestigen aan de muur. Lijkt mij idd stevig te moeten zitten.

Het moet aan deze buiten wand komen, woon gelukkig op hoek dus vrije ruimte:
Die beugels die je ziet zitten zijn 20jr oud en verroest die ga ik sws verwijderen, bedoeling is dus om halverwege schoorsteen beugel en dan er onder een M beugel te bevestigen

Probeer anders om een stuk steigerbuis te scoren bij de lokale aannemer, dit is meestal wel mogelijk voor een leuke prijs. Zelf heb ik dit 15 jaar tegen de gevel gehad met een flinke richt antenne en rotor en was zo stabiel als een huis. Je kunt ook nog kijken naar gaspijp, deze is verzonken, dikwandig en in diverse lengtes en diameters te koop. Dat is de buis die hierboven werd aangeboden.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2021, 15:57:11 »
pijp van staal wordt zwaar , aluminium is mooi hiervoor .

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2021, 16:08:24 »
pijp van staal wordt zwaar , aluminium is mooi hiervoor .

Je bedoeld dat steigerpijjp staal zijn? dacht dat er ook aluminium steigers bestonden

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2021, 20:22:20 »
bedoel ik ook , aluminium pijp .

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2021, 11:10:46 »
bedoel ik ook , aluminium pijp .

Dank voor je reactie,

Als ik muurbeugel plaats met 4mtr aluminium buis (50mm doorsnee) is het dan beste om de muur afstand zo laag mogelijk te houden? Dus bijvoorbeeld muurbeugel van max 10cm muurafstand? Ik woon in zeeland en poldergebied en wilt nog al waaien hier en ik denk hoe dichter bij de muur hoe minder vaatbaar voor de wind?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Sigma Scan King SE1500 maar geen ontvangst
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2021, 12:40:02 »
Maakt niets uit.

Wel ervoor zorgen dat je de beugel goed vastzet in het baksteen en niet in de voegen. Gebruik goede kwaliteit (Praxis, Gamma en Karwei verkopen rommel) houtdraadbouten, keilbouten of chemische ankers. Niet vastzetten in de bovenste 3 lagen bakstenen.