Auteur Topic: Advies gevraagd.  (gelezen 11475 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:38:29 »
De kabel die ik nu heb hangen is alleen buiten ( onder de veranda) te gebruiken en dus een tijdelijke ( test) oplossing. Deze heb ik gespannen tussen de schuur ( houtenbalk) en de veranda. De kabel heb ik aan het eind gestript en omgevouwen zodat hij goed blijft zitten in de kern van een koppelstuk. Tussen de kabel en de ontvanger heb ik een standaard stukje coax kabel zitten met een koppel stuk ( om de kabel te verlengen) waarin de draad zit. De resultaten zijn best aardig moet ik zeggen. Ik dacht dat met een goede draad en balun de ontvangst een stuk beter zou worden, als ik de reaties zo lees is dat niet vanzelfsprekend.

Foto's van de buitenshack: http://www.ronvlijm.nl/foto/buitenshack/index.html

@John: Er zijn meerdere personen die mij een MLB hebben aangeboden, op internet staat ook iets ( GB sloper) wat misschien voor mij wel interesant is. Over de uitnodiging eens met het spul onder de arm langs te komen zal ik overwegen, ik stuur je even een PB. Voor de VOLMET heb ik een leuke site gevonden, volgens mij redelijk actueel: http://www.dxinfocentre.com/volmet-wx.htm ( 2011-07-29)
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:49:30 »
Je bent lekker bezig!
bedankt voor de volmetsite,deze kende ik nog niet.
succes met de hobby!!
m.vr.gr. john ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline pe2cvf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 162
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2011, 19:51:24 »
Ik gebruik op dit moment voor het veld werk een ''Bazooka'' antenne voor 80 mtr, daarmee kan ik ook goed werken op de 40 en 20 mtr.
Ik gebruik daarbij wel een handtuner, dat geeft gewoon het beste resultaat. Mijn FT897 is nogal kritisch bij en te hoge swr, dus voor mij is dit de beste oplossing.
Ik wil thuis een invertd V ophangen, daar ben ik wat beperkt in de ruimte, maar gaat waarschijnlijk en soort FD4 worden. Ik zet er nog wel een mantelstroom filter tussen, maar voor ontvangst is dat niet nodig.
Die FD4 ga ik maken van Fieldwire, dat is ex-defensie telefoondraad. Erg sterk, gaat niet doorhangen is zwart van kleur waardoor het bijna niet opvalt. Ik heb daar al heel wat van uitgedeeld oa aan John, als jij ook wat wilt hebben moet je het maar laten weten.
kost per meter 0,0 euro. Ik heb nl nog zat liggen... woon in Arnhem, dat zal dus geen probleem zijn.

Je kan bv ook een kleine dipool in de tuin ophangen boven de schutting, de ''benen'' van de dipool in een kroonsteentje, daar de coax op aangesloten en direct de JRC in.
Gr Roel

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2011, 06:41:26 »
He Roel!
Leuk dat jij je hier ook meld!
m.vr.gr. John. ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2011, 22:45:51 »
Allen bedankt voor de reacties en geboden hulp! Ik heb niet eerder op de laatste berichten kunnen reageren, de afgelopen twee weken heb ik plat gelegen met rugklachten. De rugklachten zijn permanent en weerhouden me voor een deel de ladder op te gaan en een mast aan het huis te hangen, maar de NRD is te mooi om met touwtjes en andere lapmiddelen te werken dus die mast komt er.

@ Roel: Uit mijn diensttijd herinner ik me de dunne enkelvoudige draadjes die wij tussen ons kanon en de radarinstallatie vanaf een groene haspel moesten uitrollen, dit zal vast de draad zijn die je daar hebt liggen denk ik? De prijs spreekt me zeer aan  ;D, dat is het probleem niet. Als ik even de meest ideale opstelling hier in ogenschouw neem en de kabel van de nok tot de schuur trek ( de enigste mogelijkheid met de shack op zolder) kom ik op een kleine 25 meter! Nu wil ik niet brutaal zijn, dit is wat ik nodig heb en is iets meer dan een paar meter. Eerst zien dat ik een balun aanschaf, op Marktplaats staan er ook een paar inclusief kabel.

Wordt vervolgd...
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2011, 17:50:00 »
Woody luisterde Shannon Volmet op 13 mHz, dat is natuurlijk geen optimale frequentie voor die afstand,
luister eens op de 5mHz freq. van Shannon, je zult merken dat dit stukken beter gaat.
M.a.w., naast hardware (antenne-ontvanger), dien je je ook nog eigen te maken met de eigenschappen
van bepaalde freq. op bepaalde tijdstippen.
Gelukkig is hier op internet veel over te vinden.

Voor freq.: zoek eens op WUNClub met google.