Auteur Topic: Advies gevraagd.  (gelezen 11472 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Advies gevraagd.
« Gepost op: 4 augustus 2011, 23:50:50 »
Beste kenners en liefhebbers,

Afgelopen week heb ik een HF ontvanger aangeschaft, om precies te zijn de JRC NRD-535. Inmiddels heb ik uitgevonden hoe het apparaat werkt ( valt niet mee met alleen een Engelse handleiding) en op basis van mijn interesse uit dit forum een 20-tal frequenties geplukt.

Momenteel heb ik een standaard VHF/UHF antenne met +/-15m Aircel verbonden aan de ontvanger, verre van ideaal. Moet ik een draadantenne aan mijn ontvanger knopen en hoe moet ik die hangen en met of zonder ballun, de lengte en waar moet ik aan denken? Kan ik met de huidige kabels ook kiezen voor een verticale of discone antenne, wat is er te bereiken zonder al de genoemde opties?

Om in de tussentijd de ontvanger onder de knie te krijgen: is er een frequentie die zeer veel wordt gebruikt en in Nederland onder de meest slechte omstandigheden ( zoals hier) te ontvangen moet zijn? Alleen op de AR8200 heb ik tot op heden wat HF gedraaid, ervaring met de draaiknoppen en instellingen heb ik ( nog) niet.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Leen Ansems

  • Gast
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2011, 05:28:58 »
Ja voor HF moet je een speciale antenne ophangen. Er zijn active antenne`s te koop, maar je kan ook zelf een antenne maken van wat draad. Wat het beste is, hangt geheel van de mogelijkheden bij je ter plaatse af. Heb je de ruimte, dan is dat in je voordeel. 14 m antenne (2 x 7m ) is wel het gemiddelde en hoe langer je de draden kan maken, des te beter zal de antenne werken op de lagere frequenties. Als je een antennetuner koopt of zelf maakt, kan je de antenne optimaal aanpassen. Je kan er alle kanten mee uit, maar dit is zo`n beetje wat je nodig hebt. Wil je het goed doen dan zijn de antenne`s wel wat groter dan op VHF en UHF. Rol voor de grap eens een rolletje elektradraad uit en hang dat op. Als je die draad met de ingang van je ontvanger verbindt, heb je al beduidend meer ontvangst.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21683
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2011, 07:38:38 »
Waar ik hele goede resultaten heb behaald in het verleden (resultaten behaald in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst  ;D ) is een langdraad van 10 meter met daaraan bevestigd een MLB. Dat is een zogenaamde Magnetic Longwire Balun, begin jaren 90 zeer populair. Ik zat toen te luisteren naar de Golfoorlog en kon bijvoorbeeld 11.175 zeer duidelijk ontvangen.

De balun;
http://www.radio-abe.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=650&category_id=46&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Goeie litze;
http://www.radio-abe.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=290&category_id=46&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2011, 10:29:30 »
je hebt wel een wereldontvanger gekocht!!
voor tijdelijk,zou je aan de binnenpen van de pl259 plug een draad kunnen hangen............
een ala loop,werkt ook fantastisch,en zorgt dat storingen behoorlijk worden geelimineerd.
frq. als 11.175,waar johan het over heeft,komen gegarandeers dan ook al binnen.

een paar meter draad werkt al.

heel veel plezier met deze prachtontvanger.

ps als antennedraad,werkt RVS lasdraad ook perfect.
Ik gebruik dat zelf ook in een dikte van slechts 0,8mm.(bijna niet te zien als het buiten hangt. ;)

op 5505 werkt Shannon Volmet.
weliswaar vanuit Engeland,maar altijd goed te verstaan hier in Nederland.
14,200   7,100   zendamateurs.
3,6 ook,maar meestal in de avond pas goed te ontvangen

de discone en andere scannerantennes zullen geen goed resultaat geven.

m.vr.gr. John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2011, 15:18:20 »
Dank voor de reacties, dat wordt ruzie met de vrouw  ;D

Mijn UHF en VHF antenne's ( Procomm) hangen onder de nok omdat mijn vrouw liever geen mast aan het huis heeft, in het verleden is tijdens een storm het geheel naar beneden gekomen ( beugels uit de muur getrokken). Daarnaast vind ze het er niet uitzien en dat geld ook voor een "draadje" over de achtertuin. De ontvanger is een behoorlijke investering en heb ik vanwege de goede referenties ( zoals die van John) aangeschaft, ik wil er graag uithalen wat er in zit!

Ondertussen probeer ik het met installatiedraad ( de groen/gele versie) waarvan ik nog een paar meter heb liggen, eens kijken wat er gebeurd als ik dit over de zolder uitspan.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Leen Ansems

  • Gast
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2011, 16:39:55 »
Dan heb ik een tip voor je: je kan met vrij dun draad al een antenne maken en die zie je bijna niet.
Kan er zich ook niemand aan ergeren...

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:19:45 »
Dank voor de reacties, dat wordt ruzie met de vrouw  ;D

Ik zou toch maar eens een echtscheiding overwegen. Wie denkt ze wel dat ze is, om jouw hobbyplezier te vergallen  8)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2011, 01:47:46 »
Dank voor de reacties, dat wordt ruzie met de vrouw  ;D

Ik zou toch maar eens een echtscheiding overwegen. Wie denkt ze wel dat ze is, om jouw hobbyplezier te vergallen  8)

Wie ze denkt te zijn? Nou, zijn vrouw. Heb je dan nog een ander motief nodig?  ;)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:01:37 »
Om te experimenteren maar eens een elektriciteitskabel ( de groen/gele) over de achtertuin uitgespannen, ik kom op ongeveer 11.5m, hoor momenteel ( 16:32) Shannon Volmet op 12.264KHz. Wat opvalt is dat ik om het verstaanbaar te houden blijf draaien aan de Notchfilterknop, BWCknop en PBSknop, het blijft echter flink in de ruis zitten en de noise breaker ( 2 standen en leveldraaiknop) heeft geen effect.

Als ik een balun tussen de ontvanger en draad hang is dat genoeg om goede resultaten te krijgen? Zoals Leen en John al aangaven maakt de draad niet zo veel uit, dit is ook wat ik op internet lees. Is het voldoende om een MLB te gebruiken of is het noodzakelijk een tuner te gebruiken? Daarnaast lees ik ook dingen als "inverted vee" en "kippenladders" zie veel lengtes voorbij komen en raak even een beetje de weg kwijt, dat voor een chauffeur  :-[ Op internet zag ik een GB Sloper antenne van 22m, als ik dat ding van de nok naar de schuur hang ( +/_ 20m) wat doe ik dan met de overige kabel, kan ik dat stuk met de balun naar binnen halen?

Heb een aantal foto's gemaakt, zal ik straks even uploaden en een linkje plaatsen.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:19:24 »
Herstel: de frequentie is 13.264.0KHz
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21683
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:26:47 »
Als je dan toch een draad mag spannen buiten, dan zou ik kiezen voor een eind litze met een MLB.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2011, 17:48:51 »
Wie ze denkt te zijn? Nou, zijn vrouw. Heb je dan nog een ander motief nodig?  ;)

'Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren'

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2011, 07:06:13 »
ja Johan,en Leen of nogmaals(en 99%onzichtbaar!!) RVS lasdraad van 0,8mm .
Het is echt bijna niet te zien.

Woody,ik heb een balun,die zou je een tijdje mogen lenen,om uit te proberen.

Ik heb zelf pas 2 baluns aangeschaft,maar moet zeggen dat ik niet veel verschil merk,METof zonder balun.
(terwijl in de oude RAM het ding de hemel in werd geprezen.)

Voor het evt verder testen:
Op internet zijn vast wel schema''s te vinden van de Volmet stations.
Die zenden vaak op een vast tijdschem uit.
Als die tijd weet,kun je de ontvanger op die tijd op de frq.zetten,en kijken of je ze ontvangt.
Het is ook een beetje uitvinden,welke stations op welk tijdstip goed te horen zijn.
Vaak hoor ik op 6620 Gander(Canada) soms tot 10/9 op de s-meter.
Dan hoor ik dit station de volg. dag helamaal niet..............
Je bent welkom om bij mij thuis eens verder te ''bomen'' over dit onderwerp.(je zou de ontvanger mee kunnen nemen, ik heb een ala loop hangen)

De draad die je nu als ''test'' gebruikt,die zit toch wel alleen op de binnenkeren van de plug he?


Kippenladder heb je(naar mijn idee)alleen nodig met zenden.
Je gebruikt het om a-symetrisch naar symetrsich te gaan.
Dat heeft voor ontvangen geen nut

m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Leen Ansems

  • Gast
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2011, 07:46:12 »
Een antenne maken alsof het een zendantenne is, dus volgens älle regels, heeft wel degelijk nut
Die antenne stemt ook af en dat kan je goed merken. Een 2de mogelijkheid is een dipoolantenne bouwen met kippenladder en die aanpassen met een symetrische antennetuner. Dat heeft geen zwaar type te zijn omdat er geen zendvermogen door moet. Met wat onderdelen kan je die ook zelf bouwen. Dan heb je gewoon op elke frequentie een optimale afstemming.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Advies gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:30:26 »
ok Leen,weer wat geleerd :D

de antennetuner kan ik beamen,
zelfs op mijn racal(waar al een antennetuner inzit)kan ik met een externe tuner het signaal nog wat opkrikken.
m.vr.gr. John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands