Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Antennes, kabels, etc.

Ervaringen met aluminium buizen t.o.v. stalen buizen als antenne mast

(1/2) > >>

Ben-Scan:
Nu hoor ik regelmatig mede-hobbyisten praten over aluminium masten t.o.v. zware stalen masten en ik vraag me af of aluminum toereikend is.
Ik ben dan ook benieuwd naar jullie praktijk ervaringen.

Ik heb reeds een Diamond X6000 en X50 staan, deze staan beide op zes meter lange,  dikke 50-60MM masten van zwaar dikwandig staal.

Omdat deze erg zwaar zijn en niet eenvoudig zelf naar beneden te halen, heb ik daarom gekeken naar 6M aluminium masten, uiteraard wel minimaal 48-60MM en 3mm wanddikte. Nu is het natuurlijk zo dat de Diamond X-50 relatief licht en klein is, maar ik wil het liever niet op de gok doen.

Voor de goede orde, ik zou ze met storm wel 3 meter kunnen laten zakken. De beginhoogte (beugelhoogte) van de mast is +/- 3 meter vanaf de grond.

Harrie Dumoulin:
Hoi Ben-Scan

Ik heb aluminium buis van 3 meter met X50 erop Ik woon in Appartement 3 hoog zonder bovenburen 😉
Maar ik ben wel tevreden heeft ook harde wind doorstaan.

Groetjes Harrie

elsinga:
Hier 6m alubuis in de nok van het dak., X50 in de top, daaronder de draadantenne afgespannen Tot nu toe geen problemen, ook niet met harde wind, al trekt de draadantenne 'm wel een heel, heel klein beetje scheef.

TonB01:
Binnenkort wil ik een D-777 antenne plaatsen ook d.m.v. een aluminium buis bevestigd aan een dakkapel. Twijfel of ik aluminium moet gebruiken.
Daarom een vraag aan Elsinga en Harrie, welke wanddikte heeft de door jullie gebruikte buis?

Gr. Ton

Hunter:
Professionele installaties gebruiken ook vaak zat aluminium. Waarom zou dat minder goed zijn? ik heb zelf een aluminium buis op 13 hoog staan met een Kathrein antenne van 1,5 meter. Die staat er al 10 jaar en heeft alle stormen glorieus doorstaan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie