Auteur Topic: Astrid Paging - Encryptie  (gelezen 9024 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Astrid Paging - Encryptie
« Gepost op: 24 november 2019, 16:10:18 »
Encryptie paging: tests in Luik
De encryptie van pagingberichten, waardoor ze niet langer onderschept kunnen worden, is bijna klaar voor lancering. Eerst wordt de nieuwe functie nog uitgebreid getest. De beslissing van de provincie Luik om alle hulpverleningszones van de provincie uit te rusten met nieuwe pagers van het type TPL Birdy 3G – zo’n 1150 stuks in totaal – is voor ASTRID een goede gelegenheid om de encryptie uitgebreid in de praktijk uit te testen, in samenwerking met de leverancier. Nadien kan de encryptie voor alle paginggebruikers beschikbaar worden, wellicht in de tweede helft van 2019. Met de meeste recente pagermodellen is encryptie mogelijk. Uw leverancier moet daarvoor de encryptie op de pagers activeren, waarna ASTRID de encryptie voor die pagers op haar centrale servers activeert.

Bron : https://www.astrid.be/sites/public/files/files/2019-06/swi_902-switch38_nl_lr.pdf
Derde laatste pagina

Offline Galaxy

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 242
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2019, 17:02:26 »
Oei oei das minder..
Galaxy v9.0 IP54 - Swissphone s.QUAD

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2019, 19:02:21 »
Beste leden, ik heb nu al een aantal berichten aangepast/verwijdert omdat deze totaal niet relevant waren. Graag inhoudelijk reageren of reageer anders niet.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2019, 07:45:15 »
De pieper kan dus pocsag én 3G aan. Dus ze kunnen het ook onversleuteld via 3G versturen dan krijg je er ook niets meer van mee. Hoe zit dat eigenlijk met de persalarmering in België? Krijg ze dat ook via Astrid?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2019, 08:09:54 »
Versleuteling is lastig. Gapollo, TPL, Swissphone hebben allemaal hun eigen vorm van codering.
KPN Bied deze optie al 3 jaar, wordt in praktijk niet gebruikt, kunnen ze ook alleen met Swissphone IDEA, niet met andere merken.

Geen idee hoe men dat dus netwerktechnisch wil doen binnen Astrid.
Daarnaast is TPL de kleinste leverancier in België. Verwacht er weinig van.
Codering is statisch, pager uitlezen, en je hebt de codering.
Ik heb overigens alle Astrid pagers en bijbehorende progsets liggen. Ook de Birdy WP2-III met GPRS. Code erin, en klaar.
Voor wie het wil, kan ik e.e.a. testen, in software nazien etc.

Alarmeren via 3G zou kunnen, maar dit kent diverse nadelen.
Zeker omdat men in Belgïe persoonsgebonden/op maat alarmeert.
In alarm zit ook je uitrukfunctie voor de melding verwerkt, geluiden zijn niet instelbaar etc.
3G Is vnl dienstmededeling, fallback, en de payload voor terugmelding.

Astrid monitor ik 24/7, zie echt niks van codering voorbij komen, tenzij dat ik er overheen kijk.
Ieder korps heeft zijn eigen merk pager. Daarmee beperk je de uitwisselbaarheid van berichten.
Iemand die in 2 plaatsen uitrukt, hoe ga je dat aansturen? Laat staan wanneer men 2 merken pagers gebruikt.

Ik vermoed dat het een verkooptruuk van TPL is, en een hoop bangmakerij.
Persalarm kent Belgïe niet.

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2019, 15:12:13 »
De pieper kan dus pocsag én 3G aan. Dus ze kunnen het ook onversleuteld via 3G versturen dan krijg je er ook niets meer van mee. Hoe zit dat eigenlijk met de persalarmering in België? Krijg ze dat ook via Astrid?

Persalarm? Kennen ze niet daar. Ooit met brandweer Antwerpen gesproken, en die hebben een Whatsapp groep. Maar de informatie is heel minimaal ivm privacy.

Nederland is het enigste land waar persalarm zo goed geregeld is. (Of je moet ergens wonen waar je de hulpdiensten nog mee kan luisteren)

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2023, 14:56:50 »
En het is er mee gedaan met meelezen binnenkort. Kwestie van tijd.....

https://www.astrid.be/nl/nieuws/encryptie-voor-alle-pagers

Scanner Brussels

Offline Galaxy

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 242
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2023, 15:53:45 »
Ik hoor de SemafoonWinkel al zuchten...  ;)
Galaxy v9.0 IP54 - Swissphone s.QUAD

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2023, 16:10:53 »
Ik denk dat het voor de gebruikers veel vervelender is.
Wij leveren vnl aan de korpsen welke lokaal mogen inkopen, die gaan nu dus meer bestellen.
We leveren sporadisch aan particulieren, ik heb niet het idee dat er daar veel 112-cowboys zijn.
Zijn vnl professionele / grotere persbureaus welke pagers kopen.
De encryptie is bovendien statisch. TPL en Swissphone hebben wij ook, daar kan het gewoon in.
Nadeel is dat je minder korpsen kunt ontvangen, hoewel Astrid vaak ook regionale codes heeft.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 599
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2023, 11:53:59 »
Ik wil natuurlijk absoluut geen slapende honden wakker maken, maar als het daar kan, dan hier (P2000) toch ook?
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2023, 15:19:02 »
Ik wil natuurlijk absoluut geen slapende honden wakker maken, maar als het daar kan, dan hier (P2000) toch ook?

Iets met appels en peren vergelijken.
Jullie hebben Pocsag protocol, wij Flex protocol (loopt al ander draadje voor, anders vallen we in herhaling / off-topic).
Maar de Pocsag codering is dusdanig zwak, dat het effect niet groot zal zijn.
Er is al e.e.a. gecodeerd in Astrid sinds 3 jaar, maar wanneer je de pager uitleest heb je ook de codering.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2023, 15:37:43 »
Gaat het om encryptie in het netwerk/pocsag protocol (netwerk geeft sleutel door aan abonnee), of om versleuteling door de eindgebruiker (verzender verstuurt het bericht al versleuteld naar het netwerk)?

Ik heb wel eens op een Duits forum gelezen dat er verschillende soorten encryptie zijn, waaronder AES256 of iets wat daarop lijkt. Ook dat een pager niet simpel uitgelezen kan worden, doordat er per RIC code weer een wachtwoord op zit.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2023, 16:52:17 »
Het POCSAG-protocol kent geen versleuteling.

Offline Galaxy

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 242
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2023, 11:57:06 »
Ik zie inderdaad telkens voorbij komen "als je de pager uitleest heb je de codering" maar welke pager dan? Die van een hulpverlener t.z.t.?  :-X
Galaxy v9.0 IP54 - Swissphone s.QUAD

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Astrid Paging - Encryptie
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2023, 12:05:26 »