Auteur Topic: Kortegolf  (gelezen 2940 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Du Booton

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Kortegolf
« Gepost op: 6 oktober 2004, 19:48:20 »
Vraagje, ik heb mijn kortegolfspullen maar weer eens van stal gehaald.
Lowe HF-225 een balun van RF systems en .......
Mijn vraag wat kan ik nu voor draadantenne gebruiken aan die balun, gewoon een stukje stroomdraad, harde kern, koper van binnen en geisoleerd.
Hoe lang moet dit zijn, moet ik hem isoleren ????

Ik hoor graag van jullie..

Groet Red  :?:

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Kortegolf antennedraad
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2004, 22:52:52 »
Hoi Red,
Om op jouw vraag een antwoord te geven, gebruik geen installatiedraad met een massive koperen kern want dat breekt zo en het is veel te zwaar.  
Wat de draad betreft kan je het beste getwiste koperen draad gebruiken en die mag best geļsoleerd zijn.
Verder geldt, hoe langer je draad, hoe beter je ontvangst met name in de lage frequenties.
En probeer het geheel zo hoog mogelijk boven het aard oppervlak te krijgen want hoe hoger boven de gevel hoe minder de storingen die uit je huis( of dat van de buren ) kom(en) wordt opgepikt.
Verder blijft het toch ............ experimenteren.
Succes.
Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discuscs

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: Kortegolf
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2004, 13:08:25 »
Hallo,

Ik gebruik zelf installatiedraad en heb dat langs een lange schuur in de nok gespannen. Daaraan een balun en dan RG213 coax het huis in.  Ik gebruik van die isolatoren voor schrikdraad, die je bij de Welkoop kunt kopen.  Vaak zie je dat DX-ers met 20 meter tot goede resultaten komen.

Groet Hans
BC780XLT, Icom R5, Commtel 205, Yaesu FRG100

Paul

  • Gast
Re: Kortegolf
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2004, 14:03:39 »
Je kunt hier lintze draad voor krijgen speciaal voor draad antennes, maar je kunt er natuurlijk ook stroomdraad voor gebruiken met een zachte kern het is maar net wat je er voor uit wilt geven. Over de lengtes lees je verschillende dingen, over het algemeen is het 10 tot 20 meter je kunt het draad zelfs in een L- of V vorm hangen. Het is wel zo hoe langer hoe beter en probeer hem altijd schuin in een hoek van 30 graden te hangen voor een betere rondom gevoeligheid . Over het stoorveld dit zit gemiddeld 5 meter rond het huis en 1 meter boven het dak. Zorg ook voor een goede aarding om statische ladingen af te voeren en om het statische ruis niveau te verlagen. Ik heb er zelf een hangen van 12.5 mtr, omdat mijn tuin niet langer is, hiermee haal ik al extreme afstanden en dan praat ik echt over de hele aardbol rond.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Kortegolf
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2004, 17:08:19 »
nog enkele opties.... geplastifiseerd RVS draad dat vissers gebruiken voor een "stalen onderlijn". Uiteraard de draad aan de kant waar de verbinding met de coax of balun is even de plastik ommanteling verwijderen. Verkrijgbaar bij de hengelsportzaken.
Verder gebruik ik al enige tijd aluminium lasdraad. Dit draad is een stuk lichter van gewicht en hangt nauwelijks door, door het eigen gewicht van de draad.

groeten john r

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Kortegolf
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2004, 17:13:08 »
De goedkope oplossing is een waslijn van Blokker pvc met stalen kern voor āā€šĀ¬ 2,95.... goede resultaten!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Du Booton

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Kortegolf
« Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2004, 20:06:01 »
Heren bedankt voor de reacties, ik ga aankomend weekend maar even experimenteren, jullie horen de resultaten wel.

Groet Red

Offline Du Booton

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Kortegolf
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2004, 07:16:35 »
Nou toppie, me HF 250 voorzien van coax richting de Balun, vanaf daar een meter of 25 dun geļsoleerd koperdraad en yes een perfect resultaat.

Nogmaals bedankt,

Groet Red