Auteur Topic: coax kabel  (gelezen 2271 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

dani_mollema

  • Gast
coax kabel
« Gepost op: 21 september 2004, 21:07:33 »
ik heb een discone antenne met coax kabel [ rg 58 u ] vind het ontvangst niet echt geweldig nu heb ik nog ergens andere coax kabel gevonden namelijk [ ceam rg 59 b/u 75 ohm mil c17g ]kan iemand mij vertellen of dit een geschikte kabel is en zo niet wat voor kabel ik dan moet aan schaffen voor een beter ontvangst. :roll:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: coax kabel
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2004, 23:22:01 »
Je hebt een antenne en een scanner die beide 50 Ohm zijn en dan ga je daar kabel van 75 Ohm tussen plaatsen. Ik heb zo'n vermoeden dat dat nog meer verlies op gaat leveren. Voor zo min mogelijk verlies gebruik ik Aircell-7 en RG-213.

aor

  • Gast
Re: coax kabel
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2004, 15:01:07 »
Vergeet de aircom plus en de ecoflex 10 en 15 niet.Alle goede kabels met weinig verliezen. een must bij hogere frequenties en grote kabel lengtes

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: coax kabel
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2004, 15:08:14 »
Citaat van: "aor"
Vergeet de aircom plus en de ecoflex 10 en 15 niet.Alle goede kabels met weinig verliezen. een must bij hogere frequenties en grote kabel lengtes

Ik ken maar weinig scannerluisteraars die zulke coax gebruiken (en ook nodig hebben). Veelal zijn het zendamateurs die grotere afstanden moeten overbruggen tussen apparatuur en antenne en vaak ook op hogere frequenties. De gemiddelde luisteraar kan tot 20 meter prima uit de voeten met RG-213. Alle kwalitatievere coax wordt significant duurder met een verwaarloosbaar verbeterde ontvangst...

Groeten, Peter.

aor

  • Gast
Re: coax kabel
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2004, 15:46:43 »
Citaat van: "hunter"
verwaarloosbaar verbeterde ontvangst...

Voor lagere frequenties en relatief sterke kanalen heb je helemaal gelijk, voor hoge frequenties en zwakke signalen kun je op 20 meter kabellengte zeker winst behalen vooral als je zonder versterker werkt. Prijs verschil is verwaarloosbaar tov wat een scanner en evt antenne kost we hebben het hier over 15 a 20 euro.

dani_mollema

  • Gast
coax rg 213
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2004, 16:43:05 »
heb intussen coax kabel rg 213 gekocht ontvangst een stuk beter geworden :P