Auteur Topic: Brandweerforum in de problemen  (gelezen 19754 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jacob

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 348
Brandweerforum in de problemen
« Gepost op: 2 februari 2013, 16:48:40 »
Beste leden,

Hieronder een stukje tekst over een probleem waarmee het www.brandweerforum.nl te maken heeft.

Beste leden,

Zoals jullie weten is het Brandweerforum verwikkeld in een juridische strijd. Om de extreme kosten die hiermee gemoeid zijn de kop te bieden zijn wij een inzamelingsactie begonnen om het platform het hoofd te bieden. Binnen enkele dagen hebben jullie leden al een heel mooi bedrag van bijna €2.000,- weten in te zamelen. Wij zijn iedereen heel dankbaar voor dit mooie gebaar richting ons. Wij kunnen hieruit opmaken dat we al die jaren niet voor niets het platform voor jullie in de lucht hebben gehouden en dat willen wij voor de toekomst blijven doen. Daarvoor hebben wij wel de hulp nodig van jullie forumleden! Het beoogde doel is helaas (nog) niet gehaald.

Achter de schermen zijn alle teamleden keihard bezig om diverse acties op te zetten, begeleiden en de extreme administratielast te verwerken, dat allemaal op vrijwillige basis! Men heeft onder andere een veiling georganiseerd om leuke spulletjes te veilen waarvan de opbrengsten ten goede mogen komen van de stichting Fire & Safetyfora. Mocht je nog spulletjes hebben die geveild mogen worden op onze website en de opbrengsten ten goede mogen komen van de stichting, stuur dan een PM aan moderator Pixels66. De veilingen lopen tot en met komende zondag. Kijk snel in ons mededelingen/informatieboard en bied mee op de bijzondere en unieke stukken die worden aangeboden.

Indien jullie graag een unieke beker willen ontvangen van het Brandweerforum heeft het team daarvoor ook een actie opgericht, vergeet niet om een PM te sturen aan moderator Pixels66, als je een donatie heb over gemaakt aan onze stichting. De unieke beker word jou dan thuis gestuurd!

Ondanks al deze mooie inspanningen en het harde werken tot noch toe, is het nog niet genoeg om ons platform te redden! Wij zijn daarom op zoek naar nog meer ideeën en middelen om geld in te zamelen voor onze stichting. Help ons om het platform te redden en verspreid onze boodschap luid zodat wij kunnen strijden voor onze belangen in de toekomst en kunnen wapen tegen nieuwe onrechtmatige daden jegens ons platform en vele andere. Wij hopen op genoeg mensen die deze maand € 10,- kunnen missen om ons te helpen in deze moeilijke periode!

Wij begrijpen en hebben begrip voor de mensen die het lastig vinden om hier een standpunt in te nemen. De materie is ingewikkeld en niet zomaar doorgrond. Het auteursrecht is en zal door het Brandweerforum nooit bestreden worden. Wij zijn tegen het scheden van de auteursrechten en zullen dit nooit motiveren noch stimuleren. De hobby is leuk maar zal uitgevoerd moeten worden binnen de kaders van onze wetgeving. Niet alleen wij maar ook onze gebruikers zullen zich hieraan moeten houden. We hopen dat ieder zijn verantwoording pakt indien hier een beroep op wordt gedaan.

Wel zullen wij ons hard maken voor de internetvrijheid en het bestrijden van daden zoals dit het Brandweerforum is overkomen. We zullen ons hard maken voor het beheersen, behouden van ons platform en vele andere fora op internet die hard zijn getroffen met deze uitspraak jegens ons. Diverse fora hebben op internet aangegeven of zijn al gestopt met hun activiteiten.

De grote vrees is dat vele fora zullen volgen nu uitgesproken is dat megaclaims gemakkelijk te verhalen zijn op een beheerder. Help ons mee en zorg dat alle fora, niet alleen die van ons, kunnen blijven bestaan. Alleen kunnen we het niet maar wel met zijn alle. Verspreid onze boodschap via de sociaal media en collega fora zodat de ernst van de situatie duidelijk kenbaar word gemaakt bij een zo breed mogelijk publiek. Wij hopen op nog meer donateurs en leuke acties.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2013, 17:05:19 »
In onderstaande link wordt duidelijker dat het om plaatsen van foto's gaat zonder toestemming van de fotograaf.
De beheerder "mag" nu een boete van € 12.572,63  :o ophoesten
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=46968.0

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2013, 17:14:40 »
Citaat
Het verweer dat een forum toch niet aansprakelijk is voor wat leden doen, werd niet geaccepteerd – maar vooral omdat de moderatoren zelf ook foto’s plaatsten en niet ingrepen na claims.

http://blog.iusmentis.com/2013/01/30/de-aansprakelijkheid-van-het-brandweerforum-voor-fotos-geplaatst-door-leden/

Offline Stefan uit 8terberg

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 252
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2013, 20:00:10 »
dit is wel heftig allemaal , goed dat we hier niet aan foto's doen .  :-\
No Farmers , No Food

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2013, 22:40:33 »
Gevalletje van eigen schuld dikke.... Er is vooraf vele malen gewaarschuwd, maar op 1 of andere manier namen ze dat niet serieus.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2013, 07:45:35 »
Erg sneu, maar als ik de rechtspraak zo lees dan is er zeker een stuk nalatigheid van de beheerder geweest en heeft hij niet na een eerste vraag om 'geleende' foto's te verwijderen dit ook direct gedaan; als hij dat wel gedaan zou hebben was er (waarschijnlijk) niets aan de hand geweest..!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2013, 09:27:41 »
Je kunt e.e.a. ook omdraaien.
Staat er een foto op een forum, en claimt iemand, dat het zijn foto is.
Laat hij maar aantonen, dat het zo is, en dat hij niet een kopie van het forum heeft gehaald.
Bewijslast is moeilijk in dit geval .......

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2013, 09:34:33 »
De foto's die geplaatst waren, waren ook echt van de fotografen. Dat is te bewijzen in de Exif van de foto, daar staat namelijk de naam van de fotograaf en toestel in.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2013, 13:57:28 »
De foto's die geplaatst waren, waren ook echt van de fotografen. Dat is te bewijzen in de Exif van de foto, daar staat namelijk de naam van de fotograaf en toestel in.

Exif-data is natuurlijk zonder probleem aan te passen, maar dat terzijde.

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2013, 16:13:31 »
De foto's die geplaatst waren, waren ook echt van de fotografen. Dat is te bewijzen in de Exif van de foto, daar staat namelijk de naam van de fotograaf en toestel in.

Exif-data is natuurlijk zonder probleem aan te passen, maar dat terzijde.

Tuurlijk kun je de EXIF info aanpassen. Maar als er meer foto's van de situatie van dezelfde fotograaf zijn met dezelfde EXIF/IPTC data, en ook informatie van bijv. de lens dan zal een rechtbank niet zo snel gaan twijfelen aan het eigendom van de foto's hoor. Ik denk dat degene die het auteursrecht schendt dan meer moeite zal hebben soortgelijke foto's met authentieke EXIF info te reproduceren... Ik schiet meestal een paar honderd foto's bij een gebeurtenis, dus is het erg eenvoudig om aan te tonen dat ik de fotograaf ben door gelijkende afbeeldingen op de kaart in RAW formaat te laten zien.

Ik zou als fotograaf niet aan een claim beginnen als die foto niet echt 100% van mij zou zijn. Als je door de mand valt met een EXIF vervalsing ben je zelf een boel centen kwijt. Mensen mogen meestal mijn foto's onveranderd (dus met watermerk) overnemen.

Verder ken ik het juridische verhaal niet achter het brandweerforum niet. Maar als je als beheerder een sommatie krijgt om auteursrechtelijk beschermd materiaal weg te halen dan kun je daar beter maar wel gehoor aan geven. Het is een hobby en ik denk niet dat je dan zit te wachten op juridisch getouwtrek (met de nodige kosten die enorm op kunnen lopen). Dan maar een foto minder lijkt me...

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2013, 16:10:14 »
Tuurlijk kun je de EXIF info aanpassen. Maar als er meer foto's van de situatie van dezelfde fotograaf zijn met dezelfde EXIF/IPTC data, en ook informatie van bijv. de lens dan zal een rechtbank niet zo snel gaan twijfelen aan het eigendom van de foto's hoor. Ik denk dat degene die het auteursrecht schendt dan meer moeite zal hebben soortgelijke foto's met authentieke EXIF info te reproduceren... Ik schiet meestal een paar honderd foto's bij een gebeurtenis, dus is het erg eenvoudig om aan te tonen dat ik de fotograaf ben door gelijkende afbeeldingen op de kaart in RAW formaat te laten zien.

Ik zou als fotograaf niet aan een claim beginnen als die foto niet echt 100% van mij zou zijn. Als je door de mand valt met een EXIF vervalsing ben je zelf een boel centen kwijt. Mensen mogen meestal mijn foto's onveranderd (dus met watermerk) overnemen.

Verder ken ik het juridische verhaal niet achter het brandweerforum niet. Maar als je als beheerder een sommatie krijgt om auteursrechtelijk beschermd materiaal weg te halen dan kun je daar beter maar wel gehoor aan geven. Het is een hobby en ik denk niet dat je dan zit te wachten op juridisch getouwtrek (met de nodige kosten die enorm op kunnen lopen). Dan maar een foto minder lijkt me...

Je wilt niet weten hoeveel onzin en leugens ik wekelijks in de notice & takedown-mailbox heb zitten. Mensen proberen het op de mooiste manieren. Veel particulieren en stichtingen komen over de brug wanneer iemand een onzin-claim indient, stellig volhoudt, dreigt met juridische stappen en de mogelijkheid biedt om voor ~400 euro af te kopen. Dat is mooi te zien bij de claims van Getty Images. Genoeg mensen welke bang worden en over de brug komen zonder zelf na te denken. En aangezien een groot deel van de forums op internet (gelukkig) in handen is van particulieren, soms achter een kleine stichting...........

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2013, 06:52:39 »
Sinds vannacht is Het Brandweerforum offline gehaald, vanwege nieuwe auteursrechtelijke inbreuken! Erg zonde als je het mij vraagt!

Mvg,

Alwin
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2013, 08:37:20 »
Sinds vannacht is Het Brandweerforum offline gehaald, vanwege nieuwe auteursrechtelijke inbreuken! Erg zonde als je het mij vraagt!

Tsja, als er echt -wederom- sprake is van auteursrechtelijke inbreuken dan is het gewoon hun eigen schuld, lijkt me.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Brandweerforum in de problemen
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2013, 13:14:14 »
Dat geeft maar aan dat ze het totaal niet onder controle hebben, en dat de leden er ook geen enkele aandacht aan besteed.
Dan kan je dit soort dingen verwachten.